مطهری: منتقدان نظام نباید رد صلاحیت شوند

خورنا: علی مطهری در دانشکده علوم حدیث دانشگاه قرآن و حدیث گفت: معتقد به تز شهید مطهری هستم که ایشان معتقد بودند استقلال روحانیون با پست‌های اجرایی دولتی خدشه‌دار می‌شود، ولی در عین حال بر این باور بودند که اشکالی ندارد روحانیون در شرایط اضطرار در این پست قرار بگیرند. اکنون نیز شرایط کشور، شرایط اضطرار و بحران است؛ بنابراین معتقدم در چنین شرایطی تنها کسی می‌تواند به وضع موجود سر و سامان دهد آقای هاشمی است.

 

وی افزود: البته ایشان خوب است که بیایند و چهار سالی به اوضاع کشور سر و سامان دهند و وقتی شرایط عادی شد، بروند.

 

مطهری تاکید کرد: این دوره انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ کم تجربه‌ها نیست؛ بلکه افراد استخوان‌دار باید وارد عرصه شوند و‌ آقای هاشمی توان گردآوری گروه‌های سیاسی مختلف را دارد. هم چنین ایشان توان برقرار اعتدال را نیز داراست؛ نفوذ ایشان در برخی کشورهای عربی موجب بهبود وضع ایران در جهان عرب می‌شود؛ علاوه بر آن شناخت دنیا از ایشان قطعا روی روابط ایران و جهان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به دیدارش با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: به ایشان پیشنهاد دادم که فقط برای یک دوره چهارساله بیایند و بعد از سروسامان دادن به امور کشور بروند، اما اگر عده‌ای تصور می‌کنند که ایشان قدرت‌طلب‌ است، اشتباه می‌کنند. کسی که دو بار رییس جمهور کشور بوده بعید است قدرت طلب باشد.

 

مطهری گفت: بسیاری از تخریب‌ها علیه ایشان غلط است و نظرسنجی‌ها حکایت از پایگاه اجتماعی قوی ایشان دارد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه احتمال رد صلاحیت خاتمی برای نظام گفت: رد صلاحیت آقای خاتمی برای نظام قدری هزینه خواهد داشت چرا که ایشان چهره داخلی و بین‌المللی شناخته شده‌ای دارد و اساسا این کار مناسب نظام نیست.

 

نماینده مردم تهران در عین حال در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر هزینه تایید صلاحیت خاتمی برای شورای نگهبان گفت: گاهی فردی به صرف منتقد بودن رد صلاحیت می‌شود ولی یک وقت به دلیل افکار غیر اسلامی رد صلاحیت می‌شود و رد صلاحیت آقای خاتمی رد صلاحیت یک منتقد به نظام است و اکثریت مردم ایشان را فتنه‌گر و برانداز نمی‌دانند؛ ایشان به مسائل اتفاق افتاده پس از انتخابات سال ۸۸ اعتراض کردند؛ بنابراین منتقد نظام هستند ولی افرادی هستند که گروه‌شان افکار غیراسلامی را ترویج می‌دهد بنابراین در صورت تایید صلاحیت چنین افرادی شورای نگهبان زیر سوال می‌رود.

 

وی در واکنش به این پرسش که رد صلاحیت احتمالی مشایی چه واکنش‌های احتمالی از سوی احمدی‌نژاد در پی خواهد داشت گفت: پاسخ این پرسش را از خود ایشان باید پرسید، اما علامت‌ها و نشانه‌ها حکایت از آن دارد که ایشان ساکت نمی‌ماند. آقای احمدی‌نژاد به مشایی اعتقاد دارد و شاید از ایشان کراماتی دیده است که این طور از ایشان دفاع می‌کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود خاتمی به انتخابات برای شما نفعی دارد که درخواست حضور ایشان را دارید؟ گفت: معتقدم تحقق حماسه سیاسی با حضور اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد و کاندیدای حداکثری این جریان آقای خاتمی است؛ به همین دلیل گفته‌ام که ایشان بهتر است به برخی مسائل توجه نکنند و با شرکت در انتخابات سعه‌صدر نظام را محک بزنند.

 

مطهری هرگونه اظهار نظر خاتمی درباره بروز تقلب در انتخابات ۸۸ را رد کرد.

 

وی هم‌چنین افزود: اصولگرایان زمانی با هم ائتلاف خواهند کرد که آقای خاتمی کاندید شود؛ در غیر این صورت بعید است که حول یک نفر به اجماع برسند.

 

مطهری در واکنش به پرسش یکی از دانشجویان که از وی پرسید آیا گسترش بی‌حجابی ریشه در دوره خاتمی ندارد؟ آن‌چه «اوج بدحجابی و بی‌حجابی» خواند را مربوط به دوران فعلی دانست و مدعی شد: وضعیت فعلی اصلا قابل قیاس با دوران خاتمی نیست. شما به خیابان‌ها بروید و علامت و چراغ‌سبزها به افراد فرصت‌طلب را ببینید و آن‌گاه با دوران آقای خاتمی مقایسه کنید.

 

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این نشست با بیان این‌که نباید تنها برخی روزنامه ها و سایت ها را بخوانند تاکید کرد: قدری فکر خود را باز کنید.

 

مطهری در پاسخ به این پرسش که هاشمی چطور می‌تواند کشور را در این شرایط اداره کند؟ گفت: آقای هاشمی در دوران پس از جنگ که خزانه کشور خالی بود و بدهی خارجی ایران ۵ میلیارد دلار بود،‌ آمد و کارهای زیربنایی و بنیادین زیادی انجام داد و حتی تولید کشور را به حرکت درآورد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از کسانی که مقابل رهبری ایستادند دفاع می‌کنید؟ گفت: رهبری در خطبه‌های نماز جمعه خردادماه گفتند اردوکشی انتخابات برگزار نشود؛ اصلاح‌طلبان نیز تلاش کردند ۳۰ خرداد راهپیمایی برگزار نشود، ولی شور و هیجان انتخابات اوضاع را از کنترل آنان خارج کرد؛ پس نمی‌توان گفت اصلاح‌طلبان مقابل رهبری ایستادند.

 

وی در پاسخ به پرسشی که در آن ادعا شد دولت از امکاناتش برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کند، این اقدام را در صورت انجام آن تخلف دانست و مدعی شد: برنامه استادیوم آزادی که موجب خراب شدن چمن این استادیوم بود نیز تخلف بود؛ بر اساس تحقیقاتم مشخص شد هزینه برگزاری برنامه استادیوم آزادی ۵۰ میلیارد تومان بود. سفرهای استانی نیز مشخص است که با هدف تبلیغات انتخاباتی انجام می‌شود. این‌که او پرچم ایران را پس از سخنرانی‌اش به دست مشایی می‌دهد به معنای این است که پس از خودش مشایی کشور را باید اداره کند. سفرهای پی در پی این روزهای ورزا به استان‌های مختلف نیز تخلف است و مجلس باید وارد شود.

 

مطهری در پاسخ به این پرسش که شما اصلاح‌طلبید یا اصول‌گرا گفت: به معنای اصطلاحی نه اصلاح‌طلبم نه اصول‌گرا نمی‌دانم چی هستم لااقل شما بگویید. در مواضع فرهنگی اصول‌گرا و در مسائل آزادی و دموکراسی اصلاح‌طلب هستم.

 

مطهری در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری که از وی درباره دفاع از نوری‌زاده پرسیده بود، پاسخ داد: در موضع برخورد پلیس فتا با وبلاگ‌نویسان اساسا معتقد به برخوردهای خشن نیستم و این نیرو نباید با ستار بهشتی به آن نحو برخورد می‌کرد؛ حرفم این بود نباید از بیان سخنان مخالفان ترسید. بنده نوری‌زاده را به عنوان مثال بیان کردم که یک نویسنده وبلاگ نویس است و به راحتی می‌تواند نظراتش را بیان کند و کسی هم با او کاری ندارد بنابراین از وی دفاع نکردم.

 

مطهری در پاسخ به این پرسش که چرا کروبی و موسوی را پاک می‌دانید؟ گفت: نگفتم که موسوی و کروبی پاکند؛ آنان نباید مردم را به خیابان‌های می‌کشانند؛ این آقایان از این جهت خطا کارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در دانشکده علوم و حدیث گفت: شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران درباره آزادی تفکر و عقیده و تفاوت این دو به تفصیل سخن گفتند. در کتاب عشق انسان به انسان موضوع غیر اختیاری است و نمی‌توان کسی را مجبور به دوست داشتن یا نداشتن دیگری کرد در حوزه دین و ایمان نیز به چنین موضوعی اعتقاد دارند؛ پذیرش اصول دین در اسلام تقلیدی نیست بلکه با عقل و قلب باید پذیرفته شود. امور اجباربردار نظیر راستگویی و امانت‌داری به دلیل اجبار به کمال مطلوب نمی‌رسند، اسلام می‌خواهد ما راستگو باشیم نه این‌که راست بگویم. از منظر اخلاق نباید صرفا راست بگویم بلکه صداقت باید ملکه وجودمان شده باشد تا آثار روحی و روانی در ما هویدا شود. رشد فکری نیز اجباربردار نیست.

 

وی افزود: تفکر درباره ماوراء طبیعه موجب تولید افکاری در انسان می‌شود و مسائلی چون انکار خدا و رسول به اذهان متبادر می‌شود، آیا این وسوسه و شک امر مقدسی است؟ از نظر اسلام این شک اگر منجر به یقین شود امر مقدسی است و اصلا از منظر اسلام وسوسه‌ای که در اثر تفکر درباره خلقت در انسان به وجود می‌آید نکوهش نمی‌شود، شک معبر خوبی است اما به عنوان مقصد و هدف، امر نکوهش شده‌ای است.

 

پسر شهید مطهری با بیان این‌که «شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ درباره انتخابات مثال جالبی زد» گفت: ایشان معتقد است دوره انتخابات برای افراد جامعه زمینه رشد را به وجود می‌آورد البته نوع نگاه به انتخابات بسیار مهم است تعبیر تهدید انتخابات را نمی‌پسندم بلکه معتقدم برگزاری هر انتخابات آسیب‌هایی در پی دارد. این آسیب‌ها منشاء مشکلات برای کشور شده است، یکی از آسیب‌های انتخابات ریاست جمهوری وارد کردن ولایت فقیه به انتخابات است. برخی که به ولایت فقیه التزام هم دارند، تلاش می‌کنند بیش از حد انتظار ایشان را در انتخاب مردم دخیل کنند. رهبری صراحتا می‌گویند نظری درباره فردی ندارد ولی این افراد اصرار می‌کنند که نظرشان روی فلان فرد است به همین دلیل این مساله منشا مشکل می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنند نباید سراغ فردی دیگر رفت و مردم متدین نیز فکر می‌کنند باید به همین شخص رای دهند.

 

وی افزود: از سوی دیگر افراد معاند نیز برای تنزل جایگاه ولایت فقیه تلاش می‌کنند فرد منتسب به رهبری رای نیاورد تا جایگاه ولایت فقیه خدشه‌دار شود. سال ۸۸ به این جمع‌بندی رسیدم که ادامه فعالیت احمدی‌نژاد به صلاح نیست به همین دلیل راه افتادم و با همه اصول‌گرایان صحبت کردم و همه آن‌ها با بنده همراهی کردند ولی می‌گفتند میل رهبری به احمدی‌نژاد است. حتی با اصلاح‌طلبان و آقای خاتمی صحبت کردم و ایشان گفتند که اگر ا صول‌گرایان روی ولایتی به تفاهم برسند بنده و آقای موسوی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اما عده‌ای رهبری را بهانه و نظر خود را بر همه تحمیل کردند.

 

وی تاکید کرد: نقش رهبری قانونا و شرعا توسط شورای نگهبان اعمال می‌شود رد یا تایید صلاحیت کاندیداها از طریق این شوراها انجام می‌گیرد وظیفه ولایت فقیه برای رهبری حق ایجاد می‌کند که جلوی تایید صلاحیت فلان آقا را که نظر غیراسلامی دارد رد صلاحیت شود.

 

نماینده مردم تهران بر دخالت نکردن نهادهای حکومتی در انتخابات هم تاکید کرد و در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بررسی صلاحیت کاندیدها افزود: باید در بررسی صلاحیت‌ها هم سهل‌گیری و هم سخت‌گیری شود نسبت به منتقدان نظام سهل‌گیری شود اشکالی ندارد که منتقدان نظراتی غیر از نظرات ولایت فقیه داشته باشند ایشان فرمودند (رهبری) مرز التزام به ولایت فقیه، احکام حکومتی است.

 

وی با اشاره به استیضاح وزیر کار گفت: ایشان پس از جلسه استیضاح وزیر کار گفتند کار غلطی بود ولی بنده معتقد بودم که این کار درست است با این وجود اگر رهبری قبل از استیضاح دستور می‌دادند جلسه استیضاح برگزار نمی‌شد.

 

وی تاکید کرد: منتقدان نظام نباید رد صلاحیت شوند.

 

مطهری در عین حال تاکید کرد: در بحث بررسی صلاحیت کاندیداها گرایش‌های غیراسلامی محل سختگیری است و نباید اجازه داد افرادی که برداشت دیگری از اسلام مطرح می‌کنند تایید صلاحیت شوند چنین تفکری موجب شیوع تفرقه در جهان اسلام می‌شود.

 

وی با نکوهش اجرا نشدن قانون عفاف و حجاب گفت: آقایان معتقدند اجرای این قانون به دولت مربوط نیست و حوزه‌های علمیه،‌صدا و سیما و سازمان تبلیغات باید آن را اجرا کند. در دیدگاه آقایان ، اسلام یعنی عشق به همه انسان‌ها. آقایان بیداری انسانی را جایگزین بیداری اسلامی کردند.

وی افزود: عشق و محبت به انسان‌ها در اسلام،‌ همه‌گیر نیست احکام اسلام برای رابطه مسلمان با مسلمان و مسلمان با کافر مرزبندی دارد.

 

وی با انتقاد از تفکر اسلام منهای روحانیت گفت: اسلام منهای روحانیت مثل مملکت بدون طبیب است این موضوع جز اصلی‌ترین موضوعات تفکر اسلامی است.

 

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری را موجب تعدیل رفتارها خصمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اگر در انتخابات خردادماه مشارکت افراد بالا باشد قطعا در رفتار غربی‌ها،‌تحریم‌های اقتصادی و تهدیدهای نظامی تاثیر خواهد گذاشت. غرب همواره در پی ایجاد آشفتگی‌های داخلی و بعد اشغال کشورهاست به طور مثال در اثر تحریم‌ها عراق را تضعیف کردند و همزمان برخی مقامات این کشور را خریدند نتیجه آن شد، وقتی نیروهای آمریکایی به عراق وارد شدند کسی را برای مقاومت ندیدند. آنان برای ایران نیز چنین الگوی را دنبال می‌کنند ولی کارشان آسان نیست. اگر ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند پیام روشنی به غرب داده می‌شود و قطعا بر وضع اقتصادی کشور نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

 

به گزارش ایسنا،وی در پایان هیجان و شور انتخاباتی را در شرایط فعلی ضروری دانست و افزود: هیجان و شور انتخاباتی لازم است و اگر افرادی با این ویژگی وارد شوند و با نقد اصلاح وضع موجود پا به عرصه انتخابات گذارند هیجان و شور انتخاباتی به و جود می‌آید.

 

وی تاکید کرد: باید کاری کرد که انتخابات خردادماه پر از هیجان و شور انتخاباتی باشد.