گزیده اخبار انتخاباتی ۹ اردیبهشت

خورنا: اخبار انتخابات و داخلی

پدر لنکرانی : ساواکی نبودم

پدر کامران باقری لنکرانی نامزد مورد حمایت جبهه پایداری می گوید اگر پسرم قصد خدمت دارد پزشک بماند. او در مصاحبه با یک سایت ضد انقلاب به شایعات در خصوص خود پاسخ داده است.منوچهر باقری لنکرانی با بیان اینکه مدرکی مبنی بر عضویت من در ساواک وجود ندارد گفت: حالا به فرض که من آدم بدی باشم، چه ربطی به پسر من دارد؟ آنهایی که می‌گویند من جزو ساواک بودم، اشتباه عجیبی می‌کنند چون چنین مدرکی، و پرونده‌ای اصلا در کار نیست.من یک کارگر ساده کارخانه بودم. بعد هم برای خودم کارخانه باز کردم. او معتقد است که پسرش برای ریاست جمهوری مناسب نیست :فکر می‌کنم کسان دیگری باشند که از نظر معلومات سیاسی پیشکسوت‌تر باشند. ولی پسر من جوان است. دلم نمی‌خواهد که مسئولیت به این سنگینی را قبول کند. دلم می‌خواهد از نظر پزشکی به مردم خدمت کند. من خودم به شخصه دلم نمی‌خواهد پسرم رئیس جمهور بشود.

اصولگرایان به دنبال یک نامزد نهایی

ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم درباره کاندیدای نهایی اصولگرایان گفت:‌ در تلاشیم صحبت‌هایی را با سایر اصولگرایان انجام دهیم تا در نهایت یک نفر به عنوان نامزد اصولگرا در عرصه انتخابات حضور یابد.وی افزود :‌ شایعه کناره‌گیری اعضای ائتلاف درست نیست و ما قرار گذاشته‌ایم که با هم باشیم. در تلاشیم که با سایر افراد هم صحبت کنیم تا در نهایت یک نفر از اصولگرایان وارد صحنه شود تا در مقابل دو قطب دیگر انتخابات یعنی فتنه و انحراف یک اصولگرا در مرحله اول پیروز شود.

برای جامعتین نظرسنجی ملاک است

سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سئوال که آیا نظر جامعتین بر انتخاب گزینه اصلح در ائتلاف پیشرفت، تاثیر دارد یا خیر پاسخ داد: جامعه روحانیت و جامعه مدرسین قم، کمیته مشترکی را تشکیل دادند که در این کمیته مکانیزمی برای انتخابات طراحی شد. براساس این مکانیزم بنا نبوده است که افراد و کاندیداها به صورت مصداقی بررسی شوند.وی افزود: شود. در این مکانیزم حمایت از همه ائتلاف های اصولگرا از سوی جامعه روحانیت مبارز ادامه پیدا می کند تا مرحله ای که از طریق نظرسنجی از افکار عمومی کسی که بیشترین اقبال را بین ملت داشته باشد به عنوان کاندیدای واحد جامعه روحانیت معرفی شود.

رضایی: ۷۰درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مدیریت هاست

فارس:محسن رضایی ، دبیرمجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه امروز کشور در جنگ اقتصادی است، افزود: شرایط سخت اقتصادی دلایل داخلی و خارجی دارد و می‌تواند در سال‌های آینده از این مرحله عبور کرد. تحریم اقتصادی در اشتغال و قیمت‌ها تاثیرگذار است اما تمام مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها نیست.وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مدیریت‌ها است، تصریح کرد: چالش مدیریت در کشور وجود دارد و با ندانم‌کاری جامعه اداره می‌شود.

افزایش درخواست‌ها برای کاندیداتوری لاریجانی

در حالیکه لاریجانی خبر نامزدی خود را تکذیب کرده است کاظم جلالی درباره تصمیم نهایی رئیس مجلس برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به مهر گفت: نخبگان و نمایندگان مجلس می گویند که آقای لاریجانی توانمندترین فرد برای ریاست جمهوری است. برای اثبات این ادعا می توان به نظرسنجی های انتخاباتی مراجعه کرد. در حال حاضر براساس آخرین نظرسنجی که از سوی سازمان صداوسیما انجام شده است می توان ادعا کرد که رغبت عمومی به کاندیداتوری رئیس مجلس روز به روز در حال افزایش است.

هاشمی : نمی گویم نمی آیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان ، خبرنگاران و طلابی که برای دعوت از او جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بودند گفت : اینکه می گویید در کشور تنها من هستم که می توانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرفهای شما را بپذیرم یعنی اینکه در کشور دیگر مردی توانمند نیست و ما نتوانسته ایم در این ۳۴ سال افرادی را برای مدیریت کشور تربیت کنیم.وی در ادامه این نشست گفت: من نمی گویم که نمی آیم ولی می گویم که دولت بعدی با بدهی های زیادی سرو کار دارد.هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بانکها، ۵۰ هزار میلیارد بابت اوراق مشارکت و ۲۰۰ میلیارد هم حقوق عقب افتاده بنگاهها و پیمانکاران است.

احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بینیم که سیاست ما بی برنامه و روزمره شده است.

اگر برنامه چهارم توسعه اجرا می شد تمامی مشکلات کنونی کشور وجود نداشت. بعد از چند سال آقایان گفتند باید برنامه چهارم خمیر شود. سوال این است وقتی رهبری امضا کرده و مجلس و شورای نگهبان تائید کردند مگر می شود خمیر شود؟ بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. اگر دولت هم نبود این ۲۳ درصد اجرا می شد و شاید هم بیشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.

در سیاست خارجی هم بد عمل شده است. ندای حل من مبارز می طلبند که بیایید دعوا کنیم. بعد می گویند قطعنامه ها کاغذ پاره است بروید آب زیرش را بخورید. عهدنامه شورای امنیت برای لغوش باید دوباره اجماع شود و این اجماع برای کشور هزینه زیادی دارد. باید کلی از ما باج بگیرند.

اخبار بین الملل

روزنامه “لس‌آنجلس تایمز” با ذکر این که تحریم‌های جاری علیه ایران موفق به تغییر رفتار تهران نشده است، افزود:‌ گروه رو به رشدی از دیپلمات‌ها و کارشناسان امنیتی عنوان می‌کنند که اکنون زمان آن است که آمریکا تاکتیک‌ها را تغییر دهد.

مهمان‌پرست: جعل نام خلیج فارس اقدامی سیاسی و بی‌اساس از نظر اسناد تاریخی و بین‌المللی است

-سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، مهمان ویژه اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی ، در تهران حضور خواهد یافت.

– در چارچوب تلاش‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی مصر به منظور اجرا کردن مفاد طرح چهار جانبه مصر درباره بحران سوریه، دکتر عصام حداد، معاون رییس‌جمهوری، محمد رفاعه الطهطاوی، رییس دفتر ریاست جمهوری و سعد شیحه، نایب رییس دفتر ریاست جمهوری مصر سفر دو روزه‌یی به تهران داشتند.

جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اهتمام سازمان ملل متحد در برگزاری نشست خلع سلاح هسته‌یی مجمع عمومی این سازمان با مشارکت گسترده سران کشورهای جهان تاکید کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *