استاندار خوزستان: شهرداری اهواز برای لوله‌گذاری جوی‌های شهری اقدام کند

خورنا: استاندار خوزستان گفت: جوی‌های روباز و سرپوش‌گذاری فاضلاب در اهواز وضعیت نابه‌سامانی دارد و تا پایان تیرماه باید ساماندهی شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیدجعفر حجازی ظهر امروز در شورای سلامت و امنیت غذایی استان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در وضعیت کنونی، ثبات در شهرداری حاکم است و این دستگاه اکنون نسبت به گذشته بهتر می‌تواند کار کند و دستش باز است که از منابع استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه اهواز باید به نماد و الگویی برای سایر شهرستان‌ها تبدیل شود بیان کرد: در صورتی که در اهواز ارائه خدمت در حوزه‌های مختلف به شهروندان در شرایط مطلوبی صورت بگیرد، می‌توان این کلان‌شهر را به عنوان یک الگوی مناسب برای نه تنها شهرهای استان بلکه دیگر شهرهای کشور دانست.

استاندار خوزستان ادامه داد: با فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ پاکیزگی ریختن زباله و نخاله در محیط اطراف و رودخانه کاهش یافته است و اگر در این زمینه مشارکت مردم ادامه داشته باشد می‌توانیم به شرایط مطلوبی دست یابیم.

حجازی با اشاره به اینکه شهرداری در پاکیزگی محلات خوب عمل کرده است خاطرنشان کرد: در سه یا چهار سال گذشته صبح‌ها در حاشیه کارون مقدار زباله ریخته شده از تعداد آدم‌ها بیشتر بود اما اکنون شرایط تغییر کرده که این امر نشان دهنده فرهنگ سازی خوب در این زمینه بوده است.

وی با انتقاد از وجود جوی‌های روباز و سرپوش‌گذاری نامناسب در هسته مرکزی شهر اهواز، گفت: تا پایان این هفته باید از تمام نقاط شهر تصویربرداری شود و نقاط دارای جوی‌های روباز به فرمانداری و شهرداری برای رسیدگی منعکس شوند.

حجازی با تاکید بر اینکه فرصتی سه ماهه به متولیان داده می‌شود تا این وضعیت را به درستی اصلاح کنند اظهار کرد: تا پایان تیرماه نباید هیچ جوی روبازی در شهر اهواز مشاهد شود، برای اصلاح این وضعیت و رفع مشکلات پیش‌روی سلامت مردم، لازم است به جای درپوش‌گذاری روی جوهای موجود، عملیات لوله‌گذاری به سرعت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه درصد تحقق ایده‌آل‌های شهرداری اهواز در سال ۹۲ در حوزه‌های مختلف نباید کاهش یابد گفت: درصد شاخص‌های شهرداری در هیچ بخشی نباید کمتر از ۹۵ درصد باشد و باید شاخص‌ها در این بخش به ۱۰۰ درصد ارتقا یابد.

استاندار خوزستان به ساماندهی رودخانه کارون اشاره و عنوان کرد: ساماندهی رودخانه کارون به خوبی در حال پیگیری است و اکنون شاهد فضای سبز خوب و پاکیزه‌ای در حاشیه رودخانه هستیم.

وی بر جمع آوری دستفروشان از سطح شهر در راستای سلامت مردم تاکید کرد و ادامه داد: با جمع‌آوری دست‌فروش‌ها از سطح شهر بنا نیست امرار معاش مردم را با مشکل مواجه کرد بلکه ضروری است در راستای سلامت مردم اقدام به احداث بازارچه‌هایی کرد.

حجازی به وضعیت شهرهای تازه تاسیس اشاره و یادآوری کرد: به شهرستان‌های جدید از قبیل کارون، حمیدیه و باوی باید نگاه ویژه‌تری داشت تا این شهرستان‌ها در زمینه امور عمرانی و آبادانی به سر و سامان برسند.

وی در این زمینه اضافه کرد: در سفر چهارم هیئت دولت به استان نیز برای شهرستان‌های جدید کمک خوبی صورت گرفت که در صورت تخصیص آن، اقدامات لازم آغاز می‌شود.

استاندار خوزستان هشدار داد: عرضه مرغ زنده در شهر، پدیده ناخوشایندی است که با آن باید به شدت مقابله کرد؛ در بسیاری از شهرهای استان اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار عرضه مرغ زنده به نتیجه رسیده ولی در شهر اهواز باید کار بیشتری انجام شود و مردم نسبت به خطرات این نوع عرضه آگاه شوند.

وی در خصوص مغازه‌های عرضه و فروش قلیان گفت: پلمب این محل‌ها بر اساس قانونی که وجود دارد، انجام می‌شود و به تدریج شاهد جمع‌آوری بساط قلیان در پارک‌ها خواهیم بود.

حجازی به وضعیت برخی از مطب‌های پزشکان اشاره کرد و گفت: گاهی در خصوص این اماکن غفلت‌هایی صورت می‌گیرد، برخی اقدام به اجاره یک ساختمان فرسوده می‌کنند و ظاهر آن را به گونه‌ای تغییر می‌دهند و مطب خود را راه‌اندازی می‌کنند، لازم است دانشگاه نظارت و رسیدگی بیشتری انجام دهد و در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهد.

وی در زمینه وضعیت فاضلاب در روستا‌ها تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی تمام ظرفیت خود را در راستای سالم سازی آب به کار می‌برد و برای فاضلاب هیچ تلاشی نمی‌کند که این مسئله باید رسیدگی شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: ‌وقتی قیمت مواد خوراکی افزایش یابد زمینه سوءاستفاده از اجناس آلوده و تاریخ مصرف گذشته فراهم می‌شود پس انتظار می‌رود مجموعه غذا و دارو و سایر بخش‌ها از جمله صنعت، معدن و تجارت و بهداشت نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی در پایان در خصوص افزایش احتمال فاسد شدن مواد غذایی در گرمای هوا هشدار داد و گفت: با توجه به این‌که هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود احتمال آلودگی یا فاسد شدن بسیاری از مواد خوراکی به خصوص مواردی از قبیل هندوانه و خربزه در زیر نور آفتاب بسیار افزایش می‌یابد، در نتیجه لازم است در این گونه موارد نظارت بیشتری اعمال شود.