رشد ۲۵ درصدی طرح «کتاب من» در خوزستان

خورنا: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: استان خوزستان در زمینه اجرای طرح «کتاب من» و در شاخص درخواست اعضا رشد ۲۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری اظهار کرد: استفاده و اجرای طرح «کتاب من» در کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند نقش موثری در متعادل کردن مجموعه‌های کتابخانه‌ها داشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که همواره کتا‌ب‌خوانان با آن مواجه بودند کمبود و یا نبود برخی کتاب‌های مورد نیازشان در کتابخانه‌‌ها بوده است، این مسئله موجب شده تا برخی از کتاب‌خوانان نتوانند کتاب‌های مورد علاقه خود را در کتابخانه‌ها پیدا کنند و نیازهای مطالعاتی خویش را برآورده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: با توجه به این مسئله و به‌ منظور دسترسی آسان‌تر و مناسب‌تر علاقه‌مندان به کتاب‌های مورد نظر خود، طرح کتاب من در نقاط مختلف کشور آغاز شده و این طرح سبب دسترسی آسان اقشار و آحاد مختلف جامعه به کتب مورد نیازشان شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح در صورتی که مراجعه‌کننده‌ای به کتابخانه‌ها مراجعه کند و کتاب مورد نظر خود را پیدا نکند آن را به کتاب‌دار اعلام می‌کند تا در کوتاهترین زمان نسبت به تهیه این کتاب اقدام شود.

منصوری ادامه داد: پس از تهیه، کتاب مورد نظر به مدت یک ماه در اختیار متقاضی قرار گرفته و وی نیز پس از خواندن مجدداً آن را به کتابخانه باز می‌گرداند.

وی همچنین عنوان کرد: این کار علاوه بر اینکه علاقه‌مندان به کتاب را در رفع نیاز و کتب موردنظر خود یاری می‌کند، موجب افزایش تعداد منابع و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان نیز می‌شود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، در مناطق محروم که مشکلات زیادی برای دسترسی به کتاب وجود دارد، اجرای طرح «کتاب من» می‌تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در زمینه دسترسی مناسب به کتاب‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در سال ۹۱، تعداد ۱۱۷ هزار و ۳۳۲ درخواست کتاب از طریق طرح کتاب من سفارش داده‌اند و از این میزان قریب به ۵۲ هزار و ۲۱ کتاب درخواست داده خریداری و به کتابخانه ارسال شد.

منصوری گفت: بیشترین درخواست در سال ۹۱ مربوط به شهرستان‌های اهواز با ۳۱۵ هزار و ۵۳ درخواست و شهرستان بهبهان با ۱۲ هزار و ۵۷۸ و دزفول با ۱۲ هزار و ۳۵۸ درخواست بوده است و همچنین بر اساس سطح تحصیلی نیز دیپلم با ۴۹ هزار و ۵۱۶ و کارشناسی با ۳۴ هزار و ۶۴۱ درخواست بیشترین تعداد را داشته‌اند؛ بر اساس جنسیت زنان با ۶۰ هزار و ۵۲۷ درخواست نسبت به مردان برتری داشتند.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۰، تعداد ۹۵ هزار و ۸۷۸ درخواست کتاب از طریق طرح کتاب من سفارش داده‌اند و از این میزان قریب به ۵۰ هزار و ۷۶۸ کتاب درخواست داده خریداری و به کتابخانه ارسال شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: بیشترین درخواست مربوط به شهرستان‌های اهواز با ۹ هزار و ۵۲۰ درخواست و شهرستان بهبهان با ۷ هزار و ۱۰۸ درخواست بوده است، بر اساس سطح تحصیلی دیپلم با ۲۱ هزار و ۸۷۴ و کارشناسی با ۱۵ هزار و ۷۳۸ درخواست بیشترین تعداد را داشته‌ و بر اساس جنسیت زنان با ۴۷ هزار و ۷۱۴ درخواست نسبت به مردان برتری داشتند.

منصوری افزود: با توجه به آمار اعلام شده تعداد درخواست‌ها در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰،  ۲۵ درصد رشد داشته است که نشان دهنده اطلاع رسانی صحیح از این طرح است.

وی در پایان گفت: حضور جوانان با گرایش به کتاب‌های به روز در کتابخانه‌های عمومی افزایش یافته و دستیابی به منابع مورد نیاز مراجعان و برگزاری مسابقات فرهنگی در مناسبت‌های مختلف با هدف آشنایی افراد با موضوعات دینی، علمی، تاریخی و… از مهمترین عوامل جذب جوانان در این زمینه‌ها است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *