پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات لرزه نگاری ۳ بعدی در میدان نفتی اهواز

خورنا: مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه عملیات لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی اهواز خبر داد.

غلامحسین دشتی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: عملیات لرزه نگاری سه بعدی در میدان نفتی اهواز با هدف تهیه نقشه‌های دقیق عمقی از تمام افق‌های مخزنی و بررسی‌ ویژگی‌های مخزنی و شناخت دقیق مخازن آسماری، بنگستان و خامی میدان اهواز از نیمه دوم سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

وی افزود: این پروژه در محدوده‌ای به وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع در دست اجراست که با توجه به موقعیت خاص میدان و قرار گرفتن میانه آن در کلان شهر اهواز در دو بلوک انجام می‌شود.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: عملیات لرزه نگاری در بلوک یک این پروژه پایان یافته و در بلوک دو در حال اجراست که  پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه سال‌جاری به اتمام برسد.

وی به دیگر پروژه‌های لرزه نگاری بر روی میدان‌های نفتی و گازی این شرکت اشاره کرد و گفت: علاوه بر لرزه نگاری میدان اهواز، پروژه لرزه نگاری سه بعدی میدان رامین به وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع، میدان‌های لالی و کارون به وسعت یک‌هزار کیلومتر مربع و میدان‌های بی‌بی حکیمه، کیلور کریم و سیاه مکان به وسعت ۲ هزار و یک‌صد کیلومتر مربع در دست اجراست.

وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های لرزه نگاری سه بعدی میادین گچساران، چلینگر، گرنگان، هفتکل، نفت سفید و گلخاری نیز از برنامه‌های در دست اقدام این معاونت است که به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با فعالیت در گستره‌ای به وسعت تقریبی ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در جنوب غرب کشور راهبری تولید نفت، گاز و مایعات گازی از ۶۰ مخزن هیدروکربوری بزرگ و کوچک را عهده‌دار است.