پورمحمدی: امیدوارم آقای‌هاشمی درکنار رهبری جایگاه انقلاب را حفظ کند

خورنا: یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان نقش زیادی در خلق انقلاب داشتند و امیدواریم این نقش را ادامه دهند. انتظار داریم در کنار رهبری جایگاه انقلاب را تقویت و حفظ کنند.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی صبح سه‌شنبه با حضور در حوزه علمیه کازرون با اشاره به شعار سال یعنی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گفت: باید همه تلاش کنیم این شعار محقق شود. در عرصه داخلی و خارجی با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستیم. هم فضای داخلی ما التهاباتی را پشت سر می‌گذارد و هم فضای بین‌المللی دارای التهاباتی است که چه مرتبط با کشور ما و چه جهان اسلام فضای سختی است. امروز ملت مسلمان تحت شدیدترین برخوردها، کشمکش‌ها، نزاع و حتی تجزیه است. مشکلات حاد اقتصادی در بسیاری از کشورهای اسلامی، امت اسلامی را سخت دچار مشکلات زیادی کرده است، فشار بر جمهوری اسلامی ایران و بحث تحریم‌ و تهدیدها تا امروز به شدت ادامه داشته است و ارزیابی ما این است که ادامه خواهد یافت.

پورمحمدی افزود: امروز در بین‌الملل یک هدف به صورت جدی تعقیب می‌شود و آن متزلزل کردن وحدت در جهان اسلام و ایجاد نزاع و کشمکش در سرزمین‌های اسلامی که در جای‌جای جهان می‌بینیم. بنابراین بحث وحدت و همگرایی در امت اسلامی بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر دشمن به شدت منتظر است در داخل به انسجام داخلی ما ضربه زده و از هر اهرمی برای ایجاد انشقاق و اختلاف استفاده کنند دشمن از هیچ فرصتی فروگذار نمی‌کند و خبرهای کوچک بازتاب گسترده و منفی پیدا می‌کند که این نشان می‌دهد که همه وی با اشاره به اشاره به تلاش دشمن بر شکستن اراده در امت اسلامی گفت: اگر امروز ملت ایران اسلامی قیام کرده و انقلاب بزرگ اسلامی را ایجاد کرده، استکبار را به چالش کشیده و به آمریکا فشار آورده بر اساس اراده‌ای است که دارد. امروز اراده ما است که تعیین کننده است. بنابراین دشمن تلاش دارد این اراده را متلاشی کند. تحریم‌ها نیز وقتی مؤثر خواهند بود که انسجام امت اسلامی از بین برود و اراده ملت گرفته شود. دشمن اگر یک واحد دست به تحریم می‌زند، بیش از ده واحد عملیاتی روانی می‌کند تا اراده ملت را بشکنند. اگر تلاش کنیم این اراده شکسته نشود و وحدت متلاشی نشود دشمن هر قدر هم برنامه‌ریزی کرده باشد ناکام است.

عبور از پیچ تاریخی نیازمند حماسه سیاسی است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر این که برای عبور از پیچ تاریخی نیازمند حماسه سیاسی است، گفت: حماسه سیاسی یعنی حضور گسترده مردم با اراده آهنین و این حضور پیام محکمی برای دشمن خواهد داشت و آن این که ملت ایران همچنان به حقانیت مسیر خود ایمان داشته و با وجود مشکلات اقتصادی لحظه‌ای به آن تردید نکرده است. بعد از حضور گتسرده مردم در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن مشاهده کردیم حرف و زبان آمریکایی تغییر کرد. چرا که آنان منتظر بودند بیکاری و گرانی‌ها مردم را سست کرده و در صحنه حضور نیابند. اما به عینه شکست را احساس کردند.

راه شکست تحریم رونق تولید است

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که ملت بابصیرت و موقعیت‌شناس باشد، گفت: حماسه سیاسی باید شکل‌بگیرد تا دشمن احساس نکند که می‌تواند هر طور عمل کرده و نتیجه بگیرد، نفس دشمن را باید با حماسه سیاسی تنگ کرد. حماسه اقتصادی هم مشابه این عملیات است. امروز دشمن تحریم‌ها را افزایش داده و مقداری بی‌تدبیری‌ها به آن اضافه شده و مشکلات اقتصادی افزایش یافته است. راه شکست این توطئه هم قطع امید دشمن است و آن این که تولید را رونق دهیم. گام اول خلق حماسه اقتصادی که مقداری زمان بر و طولانی است، حضور در صحنه و خلق حماسه سیاسی است. باید با رفع کمبودهای سیاسی طمع و امید دشمن را قطع کنیم. به عبارت دیگر همان طور که حماسه سیاسی با حضور ملت اتفاق می‌افتد حماسه اقتصادی نیز با حضور ملت ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد نیازمند تحول گسترده است، گفت: بیکاری‌ها امروز مردم را رنج می‌دهد. گرانی‌ها موجب اذیت ملت است. بنابراین این شرایط باید تغییر کند و این تغییر جز به دست ملت اتفاق نخواهد افتاد.

انتقادات به رویکرد دولت موجب اخراج من از دولت شد

پورمحمدی در ادامه به سؤالات طلاب و افراد حاضر در جلسه پاسخ گفت. عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که دلیل اصلی حضور شما در دولت و جدایی شما چه بود، گفت: دلیل اصلی حضورم در دولت دعوتی بود که از من شد، چرا که اگر دولت اسلامی از کسی کمک خواست وظیفه دارد کمک کند. بعد هم عذر ما خواستند و ما تشکر کرده و بیرون آمدیم. این که دلیل آنکه عذر ما را خواستند باید از دوستان پرسیده شود. ولی دلیل عمده ما انتقاداتی که به رویکرد دولت داشتیم بود.

انتظار داریم تا آقای هاشمی در کنار رهبری جایگاه انقلاب را تقویت و حفظ کند

پورمحمدی درباره هاشمی گفت: ایشان جزو بانیان انقلاب بوده و نقش زیادی در خلق انقلاب داشتند و امیدواریم این نقش را ادامه دهند. انتظار داریم در کنار رهبری جایگاه انقلاب را تقویت و حفظ کنند.

وی درباره نقاط قوت و ضعف رئیس‌جمهور گفت: مقام معظم رهبری نقاط قوت و ضعف را فرموده‌اند. یکی از رسانه‌ها مستند به فرمایشات رهبری آن‌ها را بیان کرد. تحرک زیاد، توجه به نقاط محروم کشور، سفرهای استانی، برجسته کردن شعارهای انقلاب، چرخش مدیریتی از نکات مثبت دولت بود. در کنار آن هم ضعف‌هایی داشت که عمده‌ترین آن ضعف برنامه‌ریزی و عدم اولیت‌بندی است. متأسفانه قانون خوب رعایت نشد و بی‌قانونی در کشور به یک امر عرفی تبدیل شده است. به مسایل حاشیه‌ای پرداخته شد که هم برای کشور هم برای دولت مضر بود. دولت‌ها باید محیط را آرام کرده و حاشیه‌سازان را کنار زده تا کار خود را انجام دهند نه این که خود به حاشیه دامن بزند. حاشیه‌سازی یعنی جلوی پای آدم سنگ انداختن که متأسفانه این نوع رفتار کار را برای خود دولت مشکل کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤال یکی از حضار که آیا وزرای کابینه خود را اعلام می‌کنید، گفت: ابتدا اجازه دهید ثبت نام کرده و تکلیف خود را با شورای نگهبان روشن کنیم و بعد آن را اعلام می‌کنیم. از سوی دیگر برخی افراد ممکن است مد نظر کاندیداهای مختلف باشد که اعلام اسامی آنان به صلاح نیست.

در برخی رفتارهای دیپلماتیک نتوانستیم خوب عمل کنیم/ به دشمن مجال ندهیم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مشکل سیاست خارجی دولت گفت: یکی از مشکلات نظام، دشمنان ما است که کینه‌توزانه عمل می‌کنند و از انقلاب تا امروز این کینه توزیشان ادامه دارد. فرصت‌هایی که به دست می‌آورند فشارشان را کم و زیاد می‌کند. حرف‌ ما با دولت‌ها این است که به دشمن مجال ندهیم. چون اگر رخنه‌ای ایجاد شود دشمن تلاش می‌کند از آن رخنه بر ما فشار بیاورد. دیپلماسی باید هوشمندانه عمل کند که این رخنه‌ها ایجاد نشود. در برخی رفتارهای دیپلماتیک نتوانستیم خوب عمل کنیم و دشمن از آن مسایل سوءاستفاده کرده است. اما تأکید من این است که باید انسجام داخلی را تقویت کنیم تا در خارج خوب عمل کنیم.

وی درباره جبهه پایداری گفت: این‌ها دوستان اصول‌گرای ما هستند که فعال هستند. فقط مقداری از جمع فاصله گرفتند ولی نمی‌دانیم چه مصلحتی می‌بینند که از جمع اصول‌گرایان مقداری کنار می‌روند. ما دلیل این موضوع و مصلحت و خیر آن را متوجه نبوده و درک نمی‌کنیم. اما جزو دوستان خوب اصول‌گرای ما است و انتظار داریم همه با هم باشیم. چرا که اگر با هم نباشیم نمی‌توانیم از پس مشکلات کشور بر بیاییم.

مبلغ یارانه‌ها را افزایش می‌دهم نه برای همه / برنامه من این است که مردم توانمند شده و به دولت متکی نباشند

پورمحمدی درباره شعر انتخاباتی خود گفت: برنامه‌ام را چندی پیش منتشر کرده‌ام. شعارها در آن برنامه تشریح شده است. انتظار از دوستان روحانی و طلبه و دانشجو این است که این برنامه مطالعه شده و نقد شود. نخبگان و صاحب‌نظران باید در این مسئله مشارکت کنند.

بنده یک تغییر در نوع شعار داده و چند شعار انتخاب کردم. یک شعار، شعار دولت قانون است. نظام اداری حتما معیوب است و حتما باید اصلاح شود که یک پایه آن قانون است که باید از سوی دولت جدی تعقیب شود. یک شعار دیگر شامل بحث تولید و اشتغال است که مسئله اساسی کشور است. اگر دولت قانونمند شود مردم درآمد مکفی و مناسبی برای معاش خود به دست خواهند یافت. البته در برنامه بنده مبلغ یارانه‌ها افزایش خواهند یافت ولی نه برای همه. از سوی دیگر قرار نیست که مردم تا آخر یارانه بگیرند، بلکه برنامه این است که مردم توانمند شده و به دولت متکی نباشد، چرا که دولتی که پول و یارانه می‌دهد آقا است در حالی که قرار بود آقا، ملت باشد. تمام مردم در حکومت اسلامی باید ثروتمند باشند نه این که صرفا بخشی از جامعه ثروتمند شود. در چند سال اخیر هم ثروتمندان بیشتر شده‌اند و هم ثروتشان بیشتر شده که این به خاطر چرخه معیوب اقتصاد کشور و به خاطر بی‌تدبیری‌های صورت گرفته است. اگر دولت قانونمند و ملت ثروتمند شد دیگر کشور تسلیم نمی‌شود و در مذاکرات بین‌المللی دیگر مجبور نخواهیم شد امتیاز بدهیم.

باید بی‌اخلاقی‌ها، بدبینی‌ها و کدورت‌ها را در کشور برطرف کرد

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با اشاره به برخی بی‌اخلاقی‌ها، بی‌اعتمادی‌ها، تهمت‌زنی‌ها و دروغ‌گویی‌هایی که در چند سال اخیر در کشور عارض شده، گفت:‌امروز فساد در کشور لانه کرده است و تا کسی پول و زیرمیزی ندهد کارش راه نمی‌افتد که باید آن را حل کرد، باید این بدبینی‌ها و کدورت‌ها را برطرف کرد.

من به موضع‌گیری‌های تند و افراطی انتقاد دارم

وی در واکنش به یکی از حاضران که معتقد بود پایداری موضع‌گیری‌های اشتباه از جمله در قبال دولت دارد، گفت: نکته اصلی که دغدغه بزرگان درباره این دوستان است یکپارچه شدن اصولگرایان است. انتظار است کسانی که ادعای ولایی و اصولگرایی بودن دارند با هم منسجم باشند. البته من به موضع‌گیری‌های تند و افراطی انتقاد دارم. زمانی آقای احمدی‌‌نژاد را به اوج بردیم و در زمان دیگر به او و نزدیکانش اتهام فراماسونری و نظیر آن زده‌ایم که به عقیده من اشتباه بود و هست. به نظرم با افراد باید منطقی برخورد کرد تا بعدا ناچار نشویم تغییر موضع دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره موتلفه‌‌های انتخاب درست در انتخابات گفت: انتخابات یک میدان امتحان است. اگر خوب تدبیر کرده و کارنامه و برنامه‌ها را مطالعه و بررسی کنیم و آن وقت تصمیم بگیریم به چه کسی رای می‌دهیم. مقام معظم رهبری هم انتظار دارند که حماسه سیاسی خلق شوند.

مشکلات اصلی کشور را می دانم/ برای آینده کشور و شرایط سخت فعلی برنامه دارم

پورمحمدی بنده سرباز انقلاب هستم. جوان که بودم انقلاب اوج گرفت. از سال ۵۴ که در قم طلبه بودم شعله‌های اولیه انقلاب شکل گرفت. بعد از آن در فضای جدی انقلاب قرار گرفتیم. از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز اجمالا در انقلاب حضور داشتم. در سال ۵۸ جوان‌ترین دادستان کشور بودم که به استان خوزستان رفتم. بعد هم بندرعباس و مشهد رفتم تا مشکلات ضدانقلاب این استان‌ها را برطرف کنم. تا سال ۶۶ در خراسان بودم که بعد از آن به بخش جنگ وزارت اطلاعات وارد شدم و بعد هم وارد مرکز بررسی‌های استراتژیک و اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات رفتم. خیلی از منافع کشور بر عهده اطلاعات خارجی است و طی این سال‌ها خیلی از مسائل اقتصادی و سیاسی که از طریق آشکار نمی‌شد دنبال شود آنجا دنبال می‌کردیم. در خصوص خنثی کردن تحریم‌ها در آن زمان کار گسترده‌ای داشتم. طی این سال‌ها ملاقات‌های گسترده‌ای با رهبران نهضت‌ها و چهره‌های برجسته دنیا مذاکره و ملاقات داشتم. بعد از آنکه دوم خرداد بر سر کار آمد ما را کنار گذاشته و به دفتر رهبری رفتم. در دفتر مقام معظم رهبری مسئول گروه اجتماعی و سیاسی شدم تا این که در دولت اول آقای احمدی‌‌نژاد وزیر کشور شدم و بعد هم که وارد سازمان بازرسی شدم، به نظرم مشکلات اصلی کشور را می‌دانم و برای آینده کشور و شرایط سخت فعلی می‌توانم مفید فایده باشم.

امروز بخشی از مشکلات کشور نتیجه عدم عمل به وظیفه از سوی مجلس است/بنده از همین تریبون به مجلس شورای اسلامی می‌گویم که اگر رای آوردم و خطا کردم با قدرت مقابل من بایستد

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد اصولگرایان بعد از رسیدن به قدرت راه احمدی‌نژاد را ادامه دهند، گفت: اشکال درست است. اما تغییر اصولگرا نما درست نیست. برخی کاندیداها افراد محترم، خوش‌نام و خوش سابقه هستند که تشخیص دادند کاندیدا شدند و یا رای می‌آورند یا نمی‌آورند. کاندیداهای اصولگرایی که در صحنه هستند همه متعهد هستند. اما همه در معرض خطر بیراهه‌رفتن هستیم و مختص این چهره‌ها نیست. اما راه منطقی جلوگیری از این موضوع اول این است که مردم دقت کرده و تا آنجا که می‌توانند سوابق و پیشینه کاندیداها را خوب بررسی کنند. نکته دوم الزامات کنترل‌کننده و نظارتی است که باید جدی گرفته شود. یعنی حتی کاندیدای با سوابق خوب اگر رای آورد نباید به او اعتماد کرد و باید حتما بر او نظارت داشت. نباید افراد را از نظارت فراری دهیم. امروز بخشی از مشکلات کشور نتیجه عدم عمل به وظیفه از سوی مجلس است. مجلس باید محکم در برابر عمل به وظیفه نظارتی خود می‌ایستاد. باید با برخورد قاطع جلوی فساد اولیه را گرفت ولی متاسفانه گاهی اوقات شاهد بودیم که به بهانه تعامل و راه آمدن با دولت برخی خطاها دیده نشد و به اینجا کشیده شد. بنده از همین تریبون به مجلس شورای اسلامی می‌‌گویم که اگر رای آوردم و خطا کردم با قدرت مقابل من بایستند. به دستگاه‌های نظارتی می‌‌گویم که اگر خطا کردم کوتاه نیامده و قاطعانه برخورد کند. اما اگر کوتاه بیاییم دومی، سومی و چهارمین خطا ایجاد می‌شود و دیگر طرف مقابل کوتاه نمی‌آید.

محور حل مشکل بیکاری تولید است

بازرس کل کشور در پاسخ به این سوال که برای رفع بیکاری چه برنامه‌ای دارید، گفت: هم اقتصاددانان کشور به اتفاق بر تولید تاکید می‌کنند و هم مقام معظم رهبری. اگر تولید اتفاق بیفتد چند اتفاق می‌افتد. اول این که سرمایه ما به جای این که سرگردان باشد و هر روز به سمت یک جنس جذب شود، به سمت تولید می‌رود. جذب سرمایه سرگردان به تولید موجب کاهش تورم می‌شود. با تولید همچنین کالا.

وی افزود: راه حل اقتصاد کشور تولید است، البته تولید و اقتصاد به چند زیرساخت نیاز دارد که اصلاح نظام اقتصادی و اصلاح نظام اداری است. تا فساد از نظام اداری و نظام اقتصادی رخت برنبندد توان ایجاد یک حماسه اقتصادی نخواهیم بود. در نظام اقتصادی باید نظام بانکی، مالیاتی، بیمه، گمرک، عوارض، تعرفه‌های و … اصلاح شود. در حوزه اداری نیز تا زمانی که با فساد و گستردگی و پرهزینه بودن ناظم اداری مبارزه نشود عملا قادر نخواهیم بود قدرت اقتصادی در کشور ایجاد کنیم. اگر در این عرصه‌ها موفق شویم می‌توانیم دیپلماسی خود را نیز جلو ببریم. چرا که زبان دنیا قدرت است و ما تا زمانی که قدرتمند نشویم نمی‌توانیم کاری را در عرصه سیاست خارجی پیش ببریم.