آیا ائتلاف ۲+۱ وارد فاز «نزاع علنی» می شوند؟

خورنا: خبرنگار سیاسی «انتخاب» گزارش داد: با نزدیک تر شدن به ایام ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری، «رقابت پنهان» اعضای ائتلاف ۱+۲ به «رقابت علنی» تبدیل شده و برخی ناظران، نسبت به تبدیل «رقابت علنی» به «نزاع علنی» هشدار می دهند.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب»؛ برخی منابع خوش بین ، ثبت نام همزمان سه عضو این ائتلاف را به این دلیل می دانند که در صورت اجماع بر روی یک نفر و ثبت نام او و سپس رد صلاحیت این فرد از سوی شورای نگهبان، دست این ائتلاف از رقابت انتخاباتی و نهایتاً قدرت کوتاه خواهد شد.

درحالیکه اعضای ائتلاف ۱+۲ در توافق اولیه خود به نتیجه رسیده بودند که تا پیش از روز ثبت نام، کاندیدای نهایی این ائتلاف مشخص شود، خبرنگار سیاسی «انتخاب» کسب اطلاع کرده که تا این لحظه، هیچ یک از اعضای این ائتلاف، حاضر به انصراف به نفع دیگری نشده اند.

در این میان، محمدباقر قالیباف به خاطر فعالیت شبانه روزی او در شهرداری تهران و کسب محبوبیت نسبی در تهران، اطرافیان او را مجاب کرده که در پی لابی ها پی در پی، برای انصراف دو عضو دیگر ائتلاف به نفع او باشند.

روز گذشته نیز، به نقل از قالیباف خبری منتشر شد که نشان از ناخرسندی او در مورد اخبار «انصراف او به نفع ولایتی»، به شرط تصاحب کرسی معاون اولی ریاست جمهوری داشت.

اما علی اکبر ولایتی کاندیدای آرام و متین این ائتلاف، طی ماههای اخیر در نظرسنجی ها رشد چشمگیری یافته است و همین موضوع باعث شده که نزدیکان به این ائتلاف، احتمال آغاز اختلافات جدی را حدس بزنند.

حتی حدادعادل هم که با اختلافی زیاد، کمتر از دو عضو دیگر رای دارد، با راه اندازی ستادهای مختلف انتخاباتی، عزم خود را برای کاندیداتوری جزم کرده است.

با این اوصاف، باید منتظر بود که همه اعضای این ائتلاف سه گانه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، اما آیا در نهایت، از درون این ائتلاف یک نفر بیرون می آید؟

آیا سرنوشت این ائتلاف مانند سرنوشت شورای هماهنگی جبهه متحد اصولگرا در سال ۸۴ است؟ در آن سال، این جبهه با ریاست ناطق نوری از کاندیداتوری علی لاریجانی حمایت کرد، اما محمود احمدی نژاد ضمن رد توافق اولیه، از ائتلاف کناره گرفت و پس از او، محسن رضایی، ولایتی و قالیباف نیز به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شدند.

باید دید آیا ائتلاف سه گانه، یک “احمدی نژاد” دارد تا زیر همه توافقات زده و ائتلاف را بهم بریزد یا خیر؟ آیا از درون این ائتلاف تنها یک نفر بیرون می آید یا هر سه نفر، در انتخابات آتی، مقابل یکدیگر صف آرایی می کنند؟ باید منتظر بود و دید.