معاون اول احمدی نژاد از احداث فرودگاه جدید اهواز خبر داد

خورنا: معاون اول رئیس جمهور گفت: در جلسه چهارمین سفر هیئت دولت به خوزستان، اختصاص دو درصد از درآمدهای نفتی به این استان به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدرضا رحیمی در نشست خبری شامگاه دوشنبه با موضوع مصوبات چهارمین سفر رئیس جمهور به خوزستان اظهار کرد: در جلسه هیئت دولت جمع ارزش ریالی سه سفر قبلی مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر پرداختن به رفع موانع و رفع نواقص مصوبات به انجام نرسیده، طرح‌های جدیدی نیز به تصویب رسید.

این مسئول با بیان اینکه حق مردم خوزستان فرا‌تر از این مصوبات است افزود: همه مصوبات دولت در حکم قانون است و دولت به جمع‌بندی می‌پردازد که هیچ کدام از مصوبات قبلی باقی نمانده باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دولت بعدی هم موظف است طرح‌های نا‌تمام را به سرانجام برساند و این مصوبات قابل حذف نیستند.

وی مصوبات جلسه هیئت دولت در خوزستان را اینگونه اضافه کرد: ارتقای دانشکده‌های پزشکی بهبهان و دزفول به سطح دانشگاه، تسریع در مین‌زدایی مناطق آلوده تا پایان سال جاری که با اعتباری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان این کار انجام می‌شود.

رحیمی افزود: تسریع در تعریض پل شهید ناجیان توسط وزارت راه و شهرسازی و صدور مجوز استخدام ۲ هزار نفر نیروی بومی برای دستگاه‌های اجرایی توسط معاونت توسعه و نیروی انسانی ریاست جمهور با تفویض اختیار به استاندار از دیگر مصوبات جلسه هیئت دولت است.

این مسئول با اشاره به اینکه استخدام نیروی غیربومی در استان در صورتی ممکن است که تخصصی در استان وجود نداشته باشد بیان داشت: ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر استخدام در سطح ملی از وزارتخانه‌ها گرفته شد و به استاندار تفویض اختیار شد.

معاون رئیس جمهور از اختصاص دو درصد از درآمدهای نفتی به استان خوزستان خبر داد و گفت: در گذشته نیز دولت این پیشنهاد را داده بود، اما استان‌های دیگر را نیز در آن شریک می‌کردند که ما موافق نبودیم.

وی یادآور شد: از دیگر مصوبات این است که مجموعه وزارت نفت و شرکت‌هایی که در خوزستان وجود دارند موظفند از بودجه خود اعتبار مجزایی را برای عمران روستا‌ها اختصاص دهند.

رحیمی ایجاد سه تا چهار منطقه اقتصادی جدید، الزام شرکت، پیمانکاران و شرکت‌های وزارت نفت به استفاده از نیروهای بومی و لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به منظور الزام شرکت‌ها و بنگاه‌ها به پرداخت مالیات و عوارض فعالت‌های خود در محل فعالیت را از دیگر مصوبات سفر چهارم هیئت دولت دانست.

این مسئول خاطرنشان کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارت کشاورزان هفتکل، هویزه و غرب کارون اختصاص یافت.

معاون اول رئیس جمهور از اختصاص بودجه‌ای برای تجهیز بیمارستان آغاجاری خبر داد و گفت: یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی در شهرستان‌های هفتکل و اندیکا و یک درمان بستر در هویزه به تصویب رسید.

وی ابراز داشت: ۵۰ میلیارد تومان از ردیف بودجه پیش بینی شده برای کمک به عمران شهری حمیدیه، کارون، لالی، اندیکا، بستان و سوسنگرد اختصاص یافت.

رحیمی از احداث یک فرودگاه در اهواز خبر داد و گفت: از آنجا که زمین فرودگاه فعلی اهواز متعلق به وزارت نفت است و در زیر آن منبعی از نفت وجود دارد یک فرودگاه جدید در اهواز تاسیس می‌شود و فرودگاه فعلی به وزارت نفت تعلق می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: ۵ میلیارد تومان از منابع شرکت نفت به بافت شوشتر تعلق گرفت و احداث یک اردوگاه زیارتی در مشهد مقدس برای جوانان خوزستان تصویب شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه به کلانشهرها مسکن مهر تعلق نمی‌گیرد عنوان کرد: اهواز از این لایحه اسثتثنا شد و مسکن مهر در اهواز ساخته می‌شود.

وی عنوان کرد: شهرک صنعتی در استان ساخته می‌شود و ۴۸۰ میلیارد دلار از طریق بانک تجارت برای خط قطار شهری اهواز مصوب شد.

رحیمی با بیان اینکه در خوزستان دو جلسه کارگروه توسعه معدن و توسعه کشاورزی با ریاست رئیس جمهور برگزار شد یادآور شد: اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود هفت درصد و مابقی با سود ۱۳ درصد برای توسعه طرح‌های توسعه کشاورزی، اختصاص مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای تجهیز و توسعه باقیمانده شبکه‌های آبیاری و رفع مشکل اراضی مشا با اوقاف در رامهرمز، ماهشهر، رامشیر و اندیمشک از مصوبات کارگروه توسعه کشاورزی بود.

وی توضیح داد: اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه معادن برای کسانی که می‌خواهند در کار معدن فعالیت کنند اختصاص یافت و همچنین اعتباراتی به‌منظور انجام مطالعات ذخایر و فرآورده‌های معدنی اختصاص یافت.

معاون اول رئیس جمهور به مصوبات سفرهای قبلی اشاره کرد و گفت: از مجموع ۷۷۵ مصوبه در قالب ۳ هزار و ۳۰۱ پروژه در طول سه سفر جمعا ۳۵۷ پروژه به انجام رسیده و ۳۶۹ مصوبه در دست اجرا هستند یعنی ۹۴ درصد مصوبات به سرانجام رسیده و شش درصد با مانع برخورد کرده و در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: اعتبارات جاری استانی در خوزستان منهای پروژه‌های ملی در سال ۸۳ معادل ۳۱۶ میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال ۹۲ به یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان در سال ۹۲ رسید یعنی رشدی معادل ۳۱۸ درصد داشته است.

رحیمی با بیان اینکه نرخ بیکاری با گذشته قابل مقایسه نیست خاطرنشان کرد: قرار بود نرخ بیکاری تک رقمی شود اما این امر محقق نشد با این وجود ۳۲۵ هزار و ۱۴۰ فرصت شغلی پایدار در خوزستان ایجاد شد.

این مسئول با بیان اینکه یک خط راه آهن در دست اجرا در خوزستان وجود دارد اذعان داشت: راه آهن خط دوم اهواز خرمشهر، راه آهن خرمشهر ـ شلمچه و هفت‌تپه به شوشتر احداث شده پنج خط مطالعه شده است و در آینده اجرایی می‌شود.