گزیده اخبار انتخاباتی ۳ اردیبهشت

خورنا: اخبار انتخاباتی

· محمد رضا عارف: الان خاتمی اگر تصمیم بگیرد در انتخابات حضور یابد با توجه به قول و قراری که گذاشته ایم امکانات و ستادم را در اختیار خاتمی می گذارم. اگر اجماعی صورت بگیرد قطعا اجماع می کنم.

· ستار هدایتخواه، نماینده مجلس: آقایان ائتلاف ۲+۱ باید منتظر باشند ببینند کسی از آنها ردصلاحیت می شود یا خیر چون خطر ردصلاحیت نیز آنان را تهدید می کند.

· حجت‌الاسلام ناطق نوری: هنوز برای حمایت از کاندیدای خاصی چیزی مشخص نیست.

· محسن رضایی: برای از بین بردن کشمکش بین قوا هماهنگ‌ترین دولت را با مقام معظم رهبری تشکیل خواهم داد.

· هاشمی رفسنجانی: عزم مردم برای تغییر جدی است. برخلاف ادعاها، وابستگی به نفت و تصدی‌گری دولت افزایش یافته است.

· آیت الله ممدوحی: حضور همه سلایق در انتخابات ضرورت ندارد.

· آیت الله خرازی، دبیرکل حزب‌الله ایران‌: شک نکنید که رئیس جمهور آینده ایران هستم. براساس مولفه‌های زمینی و فرازمینی به این امر اطمینانم دارم، ضمن اینکه سادات در ایران ‌احترام زیادی دارند.

· آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان: اصلاح طلبان امکان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را دارند.

· علیرضا زاکانی، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری: من سران فتنه را کروبی و موسوی نمی‌دانم، سران فتنه امریکا و دولت‌های غربی هستند.

· قدرت الله علیخانی: احتمال آمدن یا نیامدن هاشمی به انتخابات را پیش‌بینی نمی‌کنم، چراکه چیزی در این رابطه قابل پیش‌بینی نیست.

· حجت الاسلام آقا تهرانی، عضو جبهه پایداری: در پایان رقابت‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای اصولگرا کنار می‌کشند، گفت که گزینه جبهه پایداری نسبت به سایر گزینه‌ها اصلح‌ است.

· منوچهر متکی: ممکن است بر اساس آرایش سیاسی کشور خروجی‌های دو ائتلاف وارد گفت‌وگو بشود و بر حسب ضرورت تصمیم‌گیری شود؛ البته در همین حد هم توافقی بین ما و آ‌نها نبوده است.

· باقری لنکرانی، کاندیدای جبهه پایداری: از خاطرات تلخ بنده در دولت، ایام نوشتن بودجه بوده است. برای رسیدن به قدرت نگاهی به ائتلاف با جریان‌های سیاسی ندارم.

· دبیرکل کانون نمایندگان ادوار مجلس از تشکیل جلسه انتخاباتی حدود ۱۵۰ نفر از نمایندگان ادوار مختلف مجلس با علی‌اکبر ولایتی خبر داد.

· محمد رضا باهنر: کشور نیازمند اصلاحات جدی در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی است. شاخصه کلی کشور شاخصه‌هایی است که ضرورت دارد تا اصلاحات اساسی بر روی آن‌ها انجام گیرد.

· مصطفی پور محمدی: از طیف اصولگرایان در حال حاضر گروه ۱+۲ و نیز گروه پنج نفره اصولگرایان حضور دارند که قرار است به نظر واحد برسیم و یک نفر را برای حضور در انتخابات معرفی کنیم.

· سید حسن فیروز آبادی: نیروهای مسلح ما برای مشارکت در امر انتخابات در جهت تحقق حماسه سیاسی و مقابله با هرگونه فتنه احتمالی در انتخابات پیش رو از آمادگی کامل برخوردار هستند.

· غلامعلی حداد عادل: شورای نگهبان هیچ‌کس را به دلیل اصلاح‌طلب بودن رد نمی‌کند.

اخبار داخلی

· محمود احمدی نژاد: پیغام دادند که فلانی اگه روت رو زیاد کنی پدرت را درمی‌آوریم. ما تا پایان جان در خدمت عدالت، انقلاب، مردم و راه ولایت و امامت هستیم. «می‌گویند باهات برخورد می‌کنیم»، برخورد کنید؛ شما عددی نیستید در برابر ملت که بخواهید برخورد کنید. ملت ایران هیچگاه در برابر ابرقدرت‌ها جا نزد و توی دهن آنها زد و باز هم این کار را می‌کند و شما که کسی نیستید. شما هر کدامتان هر گوشه‌ای از پرونده‌تان را بالا بزنیم دیگر جایی در بین ملت ایران نخواهید داشت.

· سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره)، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد.

· حسین صفار هرندی: احمدی‌نژاد به لحاظ اعتقادی، جلوه‌ای در روزهای نخست داشته و انکارناپذیر است که مولود جریان اصولگرایی است.

· دادگاه ویژه روحانیت با صدور حکم توقیف «۹ دی»، حمید رسایی، مدیرمسئول این هفته‌نامه را به یک‌ سال و نیم حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم کرد.

· سید شریف حسینی، نماینده اهواز: در جلسه امروز هیات دولت استان خوزستان که با حضور محمد‌رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، به نمایندگان این استان اجازه صحبت درباره مشکلات موجود در مصوبات استانی دولت داده نشد و انها در اعتراض به برخورد دولت جلسه را ترک کردند.

سیاست خارجی و امور بین الملل

· سردار مجید بکایی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: آمریکایی‌ها فکر نکنند که پایگاه‌های نظامی شان در منطقه برای آنها نقطه قوت است؛ خیر، وجود این پایگاه‌ها برای آمریکا تهدید و برای جمهوری اسلامی فرصت محسوب می‌شود.

· لونت گمرگچی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه: دولت ترکیه اجازه استفاده اسرائیل از پایگاه‌ هوایی نزدیک آنکارا علیه ایران را نخواهد داد.

· جان کری، وزیر خارجه آمریکا: عادی‌سازی روابط بین ترکیه و اسرائیل منجر به کار گروهی در مبارزه با تهدیدات ایران و سوریه خواهد شد.

· جانان موسی‌زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان: اطمینان می‌دهم ظرف چند ماه گذشته هیچ اعدامی در ایران صورت نگرفته است.در موارد زیادی که حکم اعدام برخی شهروندان افغان توسط دادگاه‌های ۳گانه جمهوری اسلامی قطعی شده بود، براساس تقاضای افغانستان، دولت ایران حکم اعدام آنان را به حبس ابد تقلیل داد که ما در این زمینه از تهران تشکر می‌کنیم.

· اندیشکده آمریکایی «خاورمیانه»: قابلیت‌های ضد دسترسی ایران یک واقعیت است.ایران با قابلیت‌های نظامی نامتقارن برای نیروهای آمریکا در خاورمیانه مشکل ایجاد خواهد کرد و چین نقش مهمی را در توسعه قابلیت‌های نظامی ایران ایفا می‌کند.

· اندیشکده آتلانتیک: اشتباهات هولناک سیاستمداران آمریکایی در گذشته منجر به باتلاق ویتنام و جنگ‌های ویرانگر در عراق و افغانستان شد و نباید در مورد ایران چنین اشتباهاتی را تکرار کرد.

· محمد علی خطیبی نماینده ایران در «اوپک»: عربستان شاید بیشترین همکاری را با کشورهای تحریم کننده ایران داشته و تحریم تولید کنندگان بزرگ باعث ایجاد وقفه در عرضه جهانی نفت می‌شود.

· روح‌الله بیگی، نماینده مردم میاندوآب: دولت دهم در سیاست خارجی نمره قابل قبولی را اخذ نکرده و اعضای بدنه سیاست خارجی نحیف شده است.

· حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه: به زودی مذاکرات ایران، مصر، ترکیه و عربستان درباره مساله سوریه از سر گرفته می‌شود.

· خالد عزیزبابر، سفیر پاکستان در تهران: و کشور ایران و پاکستان از شش دهه گذشته با یکدیگر روابط دوستانه داشته‌اند و باید گام‌هایی رو به جلو بردارند.

· گاردین: شرکت گلنکور که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انگلیسی است و تحت ریاست ایوان گلاسنبرگ قرار دارد، سال گذشته کالاهای مختلفی به ارزش ۶۵۹ میلیون دلار به ایران فروخته است.

· سفارت ایران در عراق: بر خود دانستیم تا صیمیمانه‌ترین تبریکات خود را به ملت آگاه، صبور و مومن عراق و هم‌چنین دولت، احزاب و سازمان‌دهندگان به انتخابات شوراهای شهر در جمهوری عراق به دلیل برگزاری این انتخابات تمام عیار اعلام داریم.

· دیلی استار: احتمال همکاری ایران وعربستان برای شکل گیری دولت جدید در لبنان وجود دارد.

· علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از این ملاقات با اسد: فکر می کنیم که بهترین سناریو برای بشار اسد این است که تا تابستان ۲۰۱۴، به عنوان رئیس جمهور سوریه باقی بماند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *