صلاحیت کاندیداهای بیشمار شورای شهر را چه کسانی بررسی می کنند؟

: دکتر حسین طلا، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران، در مصاحبه‌ای تفصیلی به تشریح وظایف هیأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درباره بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی پرداخت و خاطر‌نشان کرد، حضور ناظران انتخابات از جنس مردم، سلامت انتخابات را تضمین می‌‌کند.

حسین طلا در ادامه درباره وظایف هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیأت‌های نظارت باید نظارت کنند که در همه مراحل، انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند.

افراد نیز اگر از جریان انتخابات و وقوع تخلف در آن شکایت داشته باشند، می‌توانند به هیأت نظارت شکایت کرده و هیأت‌های نظارت نیز مکلف به رسیدگی به شکایات هستند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید هیأت نظارت برسد.

بنابراین، برای اجرای نظارت درست و دقیق در مراحل شش‌گانه انتخابات (‌نام‌نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی‌گیری و تأیید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) بر عهده هیأت‌های نظارت است.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان تهران درباره بررسی سوابق و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان گفت: پس از پایان زمان ‌نام‌نویسی، هیأت‌های اجرایی موظفند بنا بر ماده ۴۶ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و به منظور احراز شرایط یاد شده در ماده ۲۶ و ۲۹ قانون مذکور از مراجع ذی‌ربط استعلام کنند و این مراجع نیز باید تا ده ‌روز از تاریخ وصول استعلام، نسبت به موارد استعلام کتباً پاسخ دهند.

بنا به ماده ۴۸ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، نظر هیأت‌های اجرایی بخش و شهر و شهرستان، مبنی بر تأیید صلاحیت داوطلبان با تأیید هیأت‌های نظارت شهرستان و بخش معتبر است و چنانچه تا هفت روز از تاریخ دریافت نتیجه رسیدگی صلاحیت داوطلبان، هیأت‌های نظارت مربوطه درباره داوطلب یا داوطلبان نظر خود را اعلام نکنند، نظر هیأت اجرایی ملاک عمل خواهد بود؛ به عبارتی، در این مرحله از رسیدگی هیأت‌های نظارت بخش و شهرستان، تنها تأیید صلاحیت داوطلبان اجرایی را بررسی می‌کنند و نمی‌توانند ردشدگان اجرایی را تأیید کنند.

وی درباره رسیدگی به صلاحیت‌ها خاطر‌نشان کرد: بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد، به گونه‌ای که موجب هتک‌ آبروی افراد نشود و بررسی از موارد یاد شده در مواد ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و ۳۰قانون انتخابات شورا‌ها خارج نشود و افشای هر گونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضای هیأت‌های اجرایی و یا هر شخص دیگری ممنوع است.

طلا همچنین راجع به افرادی که صلاحیت آن‌ها رد شده است، گفت: بنا بر تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیأت‌های اجرایی رد شده است، می‌توانند تا چهار روز از تاریخ اعلام نام نامزدهای انتخاباتی، شکایت خود را به ترتیب، داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیأت نظارت شهرستان و داوطلبان شورای اسلامی شهر به هیأت نظارت استان تسلیم کنند؛ البته به استناد تبصره ۲ همین ماده، شاکیان می‌توانند شکایت خود را تا مهلت مقرر به هیأت اجرایی مربوطه نیز تسلیم کنند.

هیأت اجرایی موظف است، بلافاصله شکایات دریافتی را به هیأت نظارت ذی ربط بفرستد و هیأت‌های نظارت نیز موظفند بر پایه تبصره ۳ ماده ۵۰ قانون انتخابات شورا‌ها تا ده روز از تاریخ دریافت شکایات به آن‌ها رسیدگی و نتیجه را به هیأت‌های اجرایی مربوطه اعلام نمایند و نظر هیأت نظارت در این خصوص قطعی و لازم‌الاجراست؛ به عبارت دیگر، تجدید نظر داوطلبان رد صلاحیت شده معترض روستا در هیأت نظارت شهرستان و تجدید‌نظر داوطلبان معترض رد صلاحیت شده برای شهر‌ها در هیأت عالی نظارت استان انجام می‌پذیرد و نظر هیأت‌های عالی نظارت استان قطعی و لازم‌الاجراست.

وی درباره نحوه انتخاب اعضای هیأت مرکزی گفت: سه نفر از طرف کمیسیون شورا‌ها و دو نفر از کمیسیون اصل نود به صحن علنی مجلس معرفی می‌شود و پس از به دست آوردن آرای لازم، هیأت مرکزی نظارت تشکیل می‌شود و پس از آن، این افراد از مجامع استان سه نفر را برمی‌‌گزینند که این افراد هیأت عالی نظارت بر استان‌ها را شکل می‌دهند.

به گزارش تابناک،هیأت عالی نظارت بر استان‌ها پنج نفر از معتمدان را انتخاب کرده و این افراد هیأت نظارت شهرستان‌ها را تشکیل می‌دهند که وظایف آن‌ها، تأیید معتمدان محلی برای اجرای نظارت بر بررسی صلاحیت‌ها، نظارت بر تبلیغات، نظارت بر اجرای انتخابات و تأیید نهایی است.

* این نماینده، اعضای ستاد مرکزی انتخابات تهران را این گونه اعلام کرد:

ـ مهرداد بذرپاش
ـ ابراهیم نکو
ـ و حسین طلا.

* نام نمایندگان عضو هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تفکیک هر استان به شرح زیر است:

استان

نماینده‌ها

آذربایجان شرقی

عباس فلاحی باباجان، شهروز افقهی، محمدعلی مددی

آذربایجان غربی

محمد علیپور، علی‌اکبر آقایی، مهدی عیسی‌زاده

اردبیل

مصطفی افضلی‌فرد، حبیب برومند داش‌قاپو، منصور حقیقت‌پور

اصفهان

حسن کامران، سیدناصر موسوی لارگانی، محمدعلی اسفنانی

البرز

عزیز اکبریان، محمدجواد کولیوند، مفید کیایی‌نژاد

ایلام

احمد شوهانی، علی‌محمد احمدی

بوشهر

سیدمهدی موسوی‌نژاد، موسی احمدی، سیدمحمدمهدی پورفاطمی

تهران

حسین طلا، ابراهیم نکو، مهرداد بذرپاش

چهارمحال و بختیاری

سیدسعید زمانیان، حمیدرضا عزیزی، امیرعباس سلطانی

خراسان جنوبی

محمدعلی عبدالله‌زاده، مراد هاشم‌زهی، جواد هروی

خراسان رضوی

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد دهقان، علی مروی

خراسان شمالی

قاسم جعفری، عبدالرضا عزیزی، هادی قوامی

خوزستان

شمس‌الله بهمنی، عبدالله تمیمی، سیدمحمدسادات ابراهیمی

زنجان

محسن علیمردانی، محمد اسماعیلی، سیدمحمدعلی موسوی

سمنان

علیرضا خسروی، عبدالرحمن رستمیان، غلامرضا کاتب

سیستان و بلوچستان

محمدسعید اربابی، سیدباقر حسینی، یعقوب جدگال

فارس

سیدحسین ذوالانوار، محمدحسن دوگانی، سیدعنایت‌الله هاشمی

قزوین

سیدمرتضی حسینی، سیدروح‌الله جانی‌عباسپور، رجب رحمانی

قم

علی لاریجانی، محمدرضا آشتیانی عراقی، احمد امیرآبادی

کردستان

سیدمحمد بیاتیان، محسن بیگلری، حامد قادرمرزی

کرمان

موسی غضنفرآبادی، شهباز حسن‌پور بیگلری، محمدمهدی زاهدی

کرمانشاه

سیدسعید حیدری‌طیب، محمدابراهیم محبی، علی جلیلیان

کهگیلویه و بویراحمد

غلام‌محمد زارعی، علی‌محمد بزرگواری، غلامرضا تاج‌گردون

گلستان

رحمت‌الله نوروزی، سلیمان عباسی، جواد نظری‌مهر

گیلان

عبدالجبار کوچکی‌نژاد، ایرج ندیمی، محمدمهدی رهبری

لرستان

الهیار ملکشاهی، ابراهیم آقامحمدی، ایرج عبدی

مازندران

محمد دامادی، قاسم احمدی‌لاشکی، کمال علیپور خنکداری

مرکزی

محمدحسن آصفری، علیرضا سلیمی، قاسم عزیزی

همدان

بهروز نعمتی، عطاءالله سلطانی‌صبور، مهدی سنایی

هرمزگان

منصور آرامی، سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، احمد جباری

یزد

سید دخیل زارع‌زاده، محمدرضا تابش، محمدصالح جوکار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *