اعلام قیمت‌های جدید همه خودروها تا ۴۸ ساعت آینده

خورنا: عضو شورای رقابت فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را اعلام کرد و گفت: خودروسازان موظفند تا دو سه روز آینده قیمت جدید خودرو را اعلام کنند.

عیسی امامی عضو شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد جلسه امروز شورای رقابت اظهار کرد: در این جلسه مکانیسم تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت مشخص شد.

وی افزود: با توجه به تلاش کارشناسی در چند ماه گذشته فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو در جلسه امروز نهایی و با اکثریت قاطع آرای اعضای شورا مصوب شد و این فرمول چون فرمول جهانی است، مخالف چندانی نداشت.

وی گفت: اعضای شورای رقابت مرکب از نمایندگان مجلس، دیوان عالی کشور، اتاق بازرگانی، دولت و بخش خصوصی است.

عضو شورای رقابت در مورد فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو گفت: فرمول جدید بر اساس قیمت پایه خودرو در سال قبل که فعلا قیمت خودرو در سال ۹۱ به عنوان قیمت پایه شناخته می‌شود و چون تفاوت فاحش و جهشی در قیمت خودرو اتفاق افتاد، مبنای فعلی قیمت خودرو در فروردین ۹۱ است، اما آنچه مهم است فرمول قیمت‌گذاری است که مورد تصویب شورای رقابت قرار گرفت.

امامی عضو شورای رقابت در توضیح فرمول جدید گفت: این فرمول به شرح زیر است:

Pt=(P(Pt-1)+Pt-1)P0+1/2DZ

که در این فرمول

Pt یعنی قیمت خودرو در حال حاضر

 PT-1 قیمت خودرو در سال قبل

P0 نرخ تورم بخشی هر خودرو که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود

DZ شاخص کیفیت خودرو که ۵۰ درصد این شاخص به عنوان کیفیت سال خودرو مد نظر قرار می‌گیرد.

امامی افزود: نرخ تورم خودرو به صورت سالانه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و رشد کیفیت قیمت خودرو نیز توسط موسسه ملی استاندارد مشخص و اعلام می‌شود.

عضو شورای رقابت در مورد نحوه محاسبه DZگفت: شاخص کیفیت سال منهای شاخص کیفیت سال قبل و حاصل جمع این تقسیم بر بدترین یا نامناسب‌ترین شاخص کیفیت سال قبل و مجموعه این حاصل تقسیم ضربدر عدد ۱۰۰ می‌شود که DZ به دست می‌‌آید.

این عضو شورای رقابت گفت: پس از اعلام رسمی تورم بخشی هر خودرو که باید از سوی بانک مرکزی ظرف ۴۸ ساعت آینده اعلام شود و نیز کیفیت خودرو که توسط موسسه ملی استاندارد اعلام می‌شود، بنابراین خودروسازان مکلفند قیمت جدید خودرو را برابر این مکانیزم ظرف دو سه روز آینده اعلام کنند.

وی گفت: همچنین دراین فرمول دو درصد به خاطر افزایش بهره‌وری هر خودروسازی در سال از قیمت خودرو باید کاسته شود، بنابراین خودروسازان مکلفند کیفیت خودروی تولیدی خود را هر سال بالا ببرند.

امامی تاکید کرد: همچنین مقرر شد ظرف دو روز آینده بانک مرکزی نرخ تورم بخشی هر خودرو در سال ۹۲ را اعلام کند.

عضو شورای رقابت در مورد اینکه آیا خودروهای وارداتی خارجی نیز از این فرمول تبعیت می‌کنند، گفت: خودروی وارداتی موضوع کار شورای رقابت نیست و از فرمول دیگری پیروی می‌کند که شامل قیمت خرید و تعرفه واردات است.

وی گفت: این فرمول جدید برای خودروهای تولید داخل به کار برده می‌شود.

امامی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس گفت: دستورالعمل و مکانیسم تعیین قیمت خودرو برای همیشه است و قطعا عوض نمی‌شود، چون یک فرمول بین المللی و استاندارد است.

عضو شورای رقابت گفت: قیمت جدید خودرو به محض اینکه تورم بخشی خودروها از سوی بانک مرکزی اعلام شود، باید خودروسازان ظرف دو سه روز آینده رسما قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کنند.

عضو شورای رقابت افزود: اگر خودروسازان قیمت‌های جدید را اعلام نکنند، از مکانیزم نظارتی شورای رقابت و برخوردهای قضایی که قانونگذار پیش‌بینی کرده استفاده می‌شود.

امامی در مورد اینکه کمیسیون اصل ۹۰ و سازمان حمایت قیمتی برای خودرو اعلام کرده‌اند، گفت: این قیمت اعتباری ندارد چون بر اساس قانون شورای رقابت مرجع رسمی اعلام قیمت خودروهای داخلی است.

عضو شورای رقابت گفت: در جریان تصویب سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ که در مجلس تصویب شد، قیمت‌گذاری خودرو فقط در صلاحیت شورای رقابت است.

وی در مورد اینکه آیا در جلسه امروز شورای رقابت خودروسازان حضور داشتند، گفت: قبلا از خودروسازان شامل نمایندگان ایران خودرو و سایپا دعوت شده بود و نظرات خودروسازان دریافت شده بود.