مبارزه با دزدان دریایی ۱۲میلیارد دلار هزینه داشته است

خورنا: سید عطاالله صدر ظهر امروز در همایش ملی ایمنی و آتش‌نشانی بنادر کشور در بندر امام خمینی، در سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات تجاری و واردات و صادرات کالا از طریق مسیر دریایی و سواحل صورت می‌گیرد.
وی یکی از مشکلاتی که استفاده از مسیر دریایی را برای صاحبان کالا و شرکت‌های کشتیرانی را با خطر مواجه کرده است را فعالیت دزدان دریایی عنوان کرد و افزود: اگر چه تاکنون با هماهنگی خوبی که بین کشورها در زمینه مبارزه با این پدیده صورت گرفته تا حدودی از خطرات آن کاسته شده اما این موضوع هنوز به شکل کامل حل نشده است.
معاون وزیر راه و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: مبارزه جهانی با پدیده شوم دزدان دریایی تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای کشورها هزینه به‌دنبال داشته است که این رقم بسیار زیاد است.
صدر تصریح کرد: تاکنون نیروهای نظامی اکثر کشورهای جهان برای مقابله با این پدیده وارد عمل شده‌اند که در این زمینه نیروی دریایی کشورمان پیشتاز بوده است.
وی با اشاره به اینکه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون علاوه بر تامین امنیت کشتی‌های تجاری کشورمان با ملجا شناورهای تجاری دیگر کشورها نیز تبدیل شده است.
معاون وزیر راه و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به مشقات اسکورت کشتی‌های تجاری به دلیل بعد مسافت اشاره کرد و گفت: انجام ماموریت خارج از آب‌های سرزمینی بسیار هزینه‌بر و وقت‌گیر است که نیروی دریایی ارتش با وجود این مشکلات تاکنون بسیار موفق و پویا عمل کرده است.
صدر در ادامه یکی از راه‌های مقابله با پدیده دزدان دریایی را تقویت کشور سومالی برای مبارزه با این گروه‌ها عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تحقق این موضوع شاهد کاهش فعالیت شوم دزدان دریایی در مسیرهای دریایی باشیم.
وی در ادامه به بحث تامین امنیت و همچنین آتش‌نشانی در بنادر کشور اشاره کرد و گفت: تامین ایمنی در بنادر یکی از وظایف مهم و جدی سازمان بنادر و دریانوردی است.
معاون وزیر راه و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کاهش ۲۰ درصدی سوانح و همچنین افزایش ضریب ایمنی را جزو وظایف این سازمان در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر برای تامین این هدف باید در سه بخش فعالیت خود را گسترش دهد که تجهیز سخت‌افزاری بنادر یکی از این برنامه‌ها است.
وی اضافه کرد: استفاده بهینه از ظرفیت نیروی انسانی ماهر و فداکار نیز از دیگر برنامه‌های جدی برای تحقق این هدف است که در دستور کار جدی سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.
صدر خاطرنشان کرد: توجه هر چه بیشتر شرکت‌های خصوصی و افراد دخیل در عرصه تجارت از مسیر دریایی از دیگر برنامه‌های این سازمان در طول برنامه توسعه است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *