زیباکلام: جبهه پایداری دچار بحران شده است

خورنا: دکتر صادق زیباکلام،تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آریا با تاکید بر این مطلب که آیت الله مصباح یزدی مخالف کاندیداتوری سعید جلیلی است،گفت:جبهه پایداری در رهبری دچار بحران شده است زیرا در خصوص انتخاب نامزد نهایی خود نتوانسته اند به توافق برسند.این کشمکش درونی از مدتها قبل بر سر کاندیداتوری کامران باقری لنکرانی و سعید جلیلی در جبهه پایداری وجود داشته است.

وی افزود:مشکل جبهه پایداری بیشتر بر سر استرتژی این جبهه است.زیرا مشخص نیست با توجه به فضای سیاسی کشور و تغییر و تحولات ایجاد شده پایداری ها می خواهند به کدام سمت و سو بروند و چه تاکتیک یا استراتژیی اتخاذ کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد:جبهه پایداری همان هسته اصلی بود که باعث به قدرت رسیدن آقای احمدی نژاد شد. بنابراین اولین مشکل این جبهه هم بر سر احمدی نژاد به وجود آمد .زیرا برخی از اعضای جبهه پایداری توانستند از احمدی نژاد عبور کنند اما برخی دیگر از اعضای این جبهه همچنان معتقد به احمدی نژاد و گفتمان سوم تیر هستند.
وی ادامه داد:در هشت سال گذشته گفتمان سوم تیر که بخشی از جریان حاکمیت در جامعه بوده نتوانسته از نظر عملکرد سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی موفق عمل کند. در حقیقت اعتقاد جبهه پایداری بازگشت به ارزشهای انقلاب است که از نظر این جبهه این ارزشها از سوی هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان مورد بی مهری قرار رفته است.
زیباکلام اظهار داشت:جبهه پایداری امیدوار بود با احمدی نژاد بتواند ارزشها و معیارهای انقلاب اسلامی را مجددا احیا کنند، از این رو اولین مشکل این جبهه با احمدی نژاد ایجاد شد. بنده معتقدم مشکل اساسی تر جبهه پایداری این است که در برابر سه موضوع بنیادی دچار بن بست فکری شده است .مشکل اول این جبهه در سیاست خارجی است که یک سیاست رادیکال و تندرو را در پیش گرفت و نتیجه آن نه تنها تشدید دشمنی ،دشمنان قبلی علیه ایران شد بلکه کشورهایی که در نتیجه سیاست های تنش زدایی خاتمی به سمت و سوی ایران جمع شده بودند اینها نیزعلیه جمهوری اسلامی ایران شدند.
وی افزود:مشکل دوم جبهه پایداری در عرصه اقتصادی است زیرا در نتیجه اعمال سیاست های این جبهه از سوی دولت احمدی نژاد اقتصاد ایران دولتی تر شد.یعنی بر خلاف سیاست های اقتصادی دولت هاشمی که می خواست اقتصاد باز و آزاد را ایجاد کند عمل شد .بنده سومین و البته مهمترین مشکل و بحران جبهه پایداری را در خصوص دموکراسی می دانم .
استاد دانشگاه تهران اظهار داشت:در حال حاضر جنبش دموکراسی خواهی مهمترین جریان سیاسی و اجتماعی است که در جهان اسلام به وجود آمده  و متاسفانه جبهه پایداری در این خصوص هیچ پاسخی ندارد.
وی تاکید کرد:بحران های جبهه پایداری موجب شده تا این طیف بر سر کاندیداتوری لنکرانی و جلیلی دچار مشکل شوند که بنده معتقدم هیچ یک از این دو شخصیت هیچ پاسخی برای حل سه مشکل اصلی این جبهه ندارند .تنها تفاوت سعید جلیلی با لنکرانی در این است که سعید جلیلی علاوه بر حامیانی که در جبهه پایداری دارد در طیفی از اصولگرایان و نیروهای ارزشی وابسته به آنها نیز طرفدارانی دارد یعنی همان کسانی که باعث پیروزی احمدی نژاد شدند قطعا این جریانات این بار نیز از سعید جلیلی حمایت می کنند .
زیباکلام تصریح کرد:جبهه پایداری بنابردلایلی از کاندیداتوری لنکرانی حمایت می کنند که در این صورت پایداری ها یا ناگزیر می شود یک نامزد معرفی کند و یا اینکه اگر هر دو را به عنوان کاندیدای خود معرفی کند جریانات اصلی با شکست آراء مواجه می شوند که البته به نظر نمی رسد این مشکلات قابل حل باشد.
وی خاطرنشان کرد:در مجموع بنده فکر می کنم لنکرانی و جلیلی شانس زیادی برای انتخاب شدن ندارند .رای جلیلی از لنکرانی بیشتر خواهد بود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت:اگر جبهه پایداری فردا یا تا چند روز آینده کاندیدای نهایی خود را از میان لنکرانی و جلیلی معرفی کند بازهم شرایط این جبهه تغییر نخواهد کرد و اختلافات پایداری ها همچنان باقی خواهد ماند در واقع مشخص نبودن کاندیدای این جبهه تا به امروز گویای جدی بودن اختلافات در بین پایداری هاست.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد:آیت الله مصباح یزدی مخالف کاندیداتوری سعید جلیلی است .در واقع از آنجایی که برخی از اعضای جبهه پایداری آیت الله مصباح را رهبر معنوی این جبهه می دانند بنابراین دچار تردید شده اند که آیا از لنکرانی حمایت کنند یا از سعید جلیلی . این بخش از پایداری ها می دانند تمایل رهبری اصولگرایان بر کاندیداتوری سعید جلیلی است اما از سوی دیگر تمایل آیت الله مصباح بر روی لنکرانی است.
وی گفت:اختلاف میان لنکرانی و سعید جلیلی به تعبیری اختلاف میان آیت الله مصباح و اصولگرایان است زیرا اگر بر سر این موضوع توافق وجود داشت دیگر اختلاف بر سر کاندیداتوری این دو شخصیت به وجود نمی آمد.بنابراین اگر شورای مرکزی جبهه پایداری یک نامزد را معرفی کند ریشه های اختلاف در این جبهه ممکن است منجر به انشعاب در جبهه پایداری شود.
 زیباکلام درباره کاندیداتوری زاکانی معتقد است :زاکانی در طیف آیت الله مصباح و لنکرانی قرار می گیرد.
این استاد دانشگاه همچنین با بعید دانستن کاندیداتوری آیت الله هاشمی گفت:من فکر می کنم نامزدی هاشمی در انتخابات قطعا منتفی و زیرصفراست اما احتمال کاندیداتوری خاتمی و مشایی البته در صورتی که احمدی نژاد بتواند موافقت اصولگرایان را بگیرد بسیار قوی تر خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *