معصومه ابتکار: اجماع قطعی اصلاحات به روی خاتمی/ برنامه‌‌ای داریم که لو نمی‌دهیم

خورنا: معصومه ابتکار، معاون رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه اجماع اصلاح‌طلبان بر سر کاندیداتوری خاتمی قطعی است، گفت: در صورت عدم کاندیداتوری خاتمی قطعاً اصلاح‌طلبان برنامه‌هایی دارند که نمی‌خواهند از الآن لو دهند.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار در حاشیه ثبت‌نام برای کاندیداتوری انتخابات شورای شهر، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه «آیا دیگر اصلاح‌طلبان نیز برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها مراجعه خواهند کرد» گفت: فرصت حضور در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری فرصت مناسبی برای فعالین سیاسی و اجتماعی است و اصلاح‌طلبان هم به عنوان بخشی از سیاست‌ورزان در انتخابات پیش رو حضور موثری خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا اصلاح‌طلبان با یک فهرست انتخاباتی واحد وارد انتخابات می‌شوند؟» گفت: هنوز عنوان فهرست انتخاباتی ما مشخص نشده، لیست تهران ۳۱ نفر است و ما هم اسامی افرادی که در حوزه شهری تخصص داشته باشند را خواهیم داد چراکه جریان اصلاحات پایگاه اجتماعی قوی دارند و انتخابات شورای شهر نیز یک انتخابات اجتماعی است.

معاون رئیس دوات اصلاحات گفت: اعتقاد داریم که به عنوان یک جریان موثر می‌توانیم در این انتخابات موثر باشیم.

وی همچنین در مورد امکان حضور سلایق گوناگون در انتخابات که از منویات مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: امروز شاهد افزایش فشارهای ناجوانمردانه در سطح بین‌المللی بر جمهوری اسلامی هستیم لذا باید به سمت اتحاد و انسجام ملی و یک رویکرد همگرایانه پیش رویم. بنابراین دستگاه‌های مسئول نباید اقداماتی انجام دهند که حس روحیه ملی و همدلی دچار آسیب شود.

عضو شورای شهر تهران افزد: جریان اصلاحات که به هر دلیلی در مدتی در اقلیت بوده، تصمیم گرفته است که در انتخابات حضوری پررنگ داشته باشد لذا مسئولین نیز باید این شرایط را فراهم کنند تا روحیه همدلی و انسجام ملی هر چه زودتر در زمان انتخابات گسترش پیدا کند.

ابتکار با بیان اینکه احزاب باید عملکرد مسئولین را ارزیابی و کارنامه‌ای برای آنان بدهند، گفت: متأسفانه احزاب قوی و قدرتمند نداریم و ملاک ارزیابی‌هایمان برای رفتار مسئولان یا گروه‌های سیاسی بیشتر جانبدارانه است تا کارشناسی و علمی.

وی اخلاق را مهمترین شاخصه جمهوری اسلامی در عرصه سیاست دانست و گفت: یکی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی، سیاست‌ورزی بر اساس اخلاق است و اگر اخلاق برداشته شود هیچ تفاوتی با سکولارها نخواهیم داشت.

ابتکار با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری معتقد به حضور فعال و موثر در انتخابات هستند، گفت: ما می‌خواهیم آسیب‌ها و تهدیدات را در جامعه کاهش دهیم و امید را به جامعه بازگردانیم. رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات بر همین اساس است. ما اعتقاد داریم نیازمند یک کاندیدای حداکثری با یک نگاه فراگیر ملی و دلسوزانه که قدرت تحمل همه دیدگاه‌ها را داشته باشد و تمام تجربه‌های جمهوری اسلامی را بکار گیرد، هستیم.

وی تأکید کرد: جامعه ما امروز مبتلا به شکاف‌های عمیق طبقاتی، سیاسی و قومیتی است. بنابراین اصلاح‌طلبان معتقدند در این شرایط نیازمند کاندیدایی هستیم که در چارچوب قانون اساسی چشم‌انداز و آرمان‌های امام و انتظارات مقام معظم رهبری عمل کند که این مهم جز باهمکاری و همگرایی ملی امکان‌پذیر نیست.

معاون رئیس دولت اصلاحات گفت: یک کاندیدای حداکثری مانند خاتمی که کار خودش را در ۸ سال ریاست جمهوری عرضه کرده قابل ارزیابی و محک زدن است و بسیاری از طیف‌های سیاسی معتقدند نگاه قانون‌گرایانه و اخلاق‌گرایانه خاتمی راه برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور است.

وی با بیان اینکه اجماع بر سر خاتمی قطعی است، ادامه داد: خاتمی اقبال عمومی بسیار امیدوارکننده‌ای دارد و دعوت‌ها از ایشان ادامه دارد و این امید وجود دارد که کاندیداتوری ایشان قطعی شود. در دوره جدید نیازمند یک چهره حداکثری هستیم و خاتمی نیز یک چهره حداکثری نه تنها برای اصلاح‌طلبان بلکه برای ایران است.

معاون رئیس دولت اصلاحات، خاتمی را یک چهره ملی و فراجناحی خواند و گفت: خاتمی در کابینه اول خود یک کابینه ائتلافی تشکیل داد و سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در پیش گرفت منجر به انشقاق در جامعه نشد. ممکن است برخی از احزاب و گروه‌ها و همکاران خاتمی سیاست‌های دیگری داشتند اما خود خاتمی نگاه فراگیر به مسائل داشت؛ بنابراین حضور خاتمی در انتخابات یک فرصت بی‌بدیل در سطح ملی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترجیح اصلاح‌طلبان با کاندیداتوری سید محمد خاتمی است یا اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: وارد ترجیحات نمی‌شوم.آقای هاشمی هم در مدت ریاست جمهوری‌شان موفق بوده و با درایتی که داشته به نوعی نگاه فراجناحی را نشان داده و بسیاری از اصلاح‌طلبان در کابینه هاشمی حضور داشتند. بنابراین هاشمی نیز به نوعی رئیس جمهور فراگیر است.

ابتکار همچنین در واکنش به مطالب برخی سایت‌ها درباره برخی اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «اگر بیایم مشکلی حل نمی‌شود» گفت: با شناختی که از هاشمی داریم در سخت‌ترین شرایط در دولت سازندگی نگاهش رو به آینده بوده و نگاه فراجناحی داشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «اگر به هر دلیلی خاتمی وارد رقابت‌ها نشد، آیا اصلاح‌طلبان از کاندیدای دیگری حمایت خواهند کرد» خاطرنشان کرد: باید در آینده در مورد این موضوع تصمیم گرفت. شاید برنامه‌هایمان را نمی‌خواهیم برای شما نام ببریم و لو دهیم اما اگر خاتمی نیاید، قطعاً برنامه‌ای داریم.

معاون رئیس دولت اصلاحات، با بیان اینکه رویکرد ما در انتخابات حضوری فعال است، گفت: ما قصد رو در رویی با نظام و یا دیگر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نداریم. هر کاندیدایی برای خودش شرایطی دارد و اصلاح‌طلبان نیز قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه تکمیلی «بیم‌ها و امیدهای اصلاح‌طلبان» در راه است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *