شمار مجروحان زلزله سراوان/ تکذیب مرگ ۴۰ تن

خورنا: دکتر دهمرده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تایید آمار مجروح شدن ۲۷ نفر در این زلزله تا این لحظه -ساعت ۲۰-، اظهار کرد که از میان مجروحان تنها پنج الی شش نفر برای درمان به بیمارستان منتقل شدند که برای آنها نیز اقدامات درمانی لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل درمانی خاصی در منطقه زلزله‌زده وجود ندارد، اظهار کرد: جو منطقه آرام است و امکانات استان نیز پاسخگوی نیازهای منطقه است.

اسکان ساکنان مناطق زلزله‌زده در چادر

اربابی مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان نیز از اتخاذ تمهیدات لازم برای اسکان ساکنان مناطق زلزله‌زده در چادرها خبر داد و به ایسنا گفت: هم‌اکنون نیروهای ارزیاب در محل حادثه هستند و امدادرسانی اولیه به حادثه‌دیدگان نیز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای اسکان ساکنان شهرهای حادثه‌دیده در فضاهای امن اتخاذ شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه احتمال وقوع لرزه‌های دیگر وجود دارد و همچنین ممکن است منازل برخی از ساکنان این مناطق دچار خسارت شده باشد، این افراد در چادرها اسکان داده خواهند شد.

زندگی در مناطق زلزله‌زده عادی است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان از اعزام ۴ فروند بالگرد به مناطق زلزله‌زده و اختصاص مکان‌های امن برای اسکان ساکنان مناطق زلزله زده سراوان و خاش خبر داد.

میری با بیان اینکه خوشبختانه زلزله امروز به دلیل عمق بالا، خسارت چندانی برجای نگذاشته است، افزود:‌ اکیپ‌های امدادی در محل مستقرند و در حال حاضر نیز زندگی در مناطق زلزله‌زده عادی است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران به ریاست استاندار، اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه احتمال دارد پس‌لرزه‌هایی در ساعات آتی رخ دهد، مکان‌هایی امن از سوی فرمانداری‌های سراوان و خاش برای اسکان ساکنان این مناطق درنظر گرفته‌ شده است.

میری با اشاره به خسارات مالی رخ داده در این مناطق، ادامه داد: در این زلزله تعدادی از خانه‌های خشتی و گلی واقع در مناطق روستایی فرو ریخته که در آینده پس از جمع بندی گزارشهای تیم های ارزیاب اطلاعات و میزان خسارات اعلام می‌شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه از اعزام ۴ فروند بالگرد به مناطق زلزله زده سراوان و خاش خبر داد و گفت:‌ همچنین یک فروند بالگرد در زاهدان در حالت آماده باش قرار دارد.

تکذیب خبر مرگ ۴۰ تن در زلزله

مدیر کل بحران استان سیستان و بلوچستان در خصوص میزان خسارت وارده به روستاهای مناطق زلزله‌زده و میزان تخریب ناشی از زلزله نیز به ایسنا گفت: در حال حاضر نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر قطعی کرد و باید منتظر اعلام نتایج تیم‌های ارزیاب ماند.

همچنین حاتم نارویی، استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در محل استانداری برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه زلزله هیچ‌گونه خسارات جانی در بر نداشته است، گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: این زمین لرزه در نوار مرزی ایران و پاکستان که خالی از سکنه بوده رخ داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در زلزله امروز که در محل روستای گشت شهرستان سراوان در ۶۵کیلومتری مرز بین پاکستان و ایران رخ داد؛ خوشبختانه محدوده وقوع این زمین لرزه خالی از سکنه بوده است و زلزله خسارتی دربر نداشته است.

وی افزود: فقط در حوزه شهرستان سراوان تخریب چند دیوار خشت و گلی مشاهده شده که آن هم خوشبختانه خسارتی برجای نگذاشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعی آب و برق و خطوط مخابراتی در منطقه زلزله، تنها ۲۰ دقیقه بوده و آن هم به علت سیستم اتوماتیک که در چنین مواقعی خودبه خود این انشعابات قطع می شود رخ داده است و اکنون آب و برق و تلفن این مناطق وصل می باشد.

وی افزود: ستاد بحران در استانداری تشکیل شده و در این رابطه در پی تماسهایی که از طرف ریاست جمهور و وزارت کشور گرفته شده، همین موارد گزارش شده است.

حاتم نارویی با تکذیب اخباری مبنی بر کشته شدن ۴۰ تن در این زلزله، تاکید کرد: بعضی از سایت ها تلفات زیادی را از این زلزله اعلام نموده اند که به این سایت های خبری توصیه می شود تنها اخباری که از ستاد بحران استان اعلام می گردد اکتفا کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه همچنین یادآور شد: امکان دارد به طور طبیعی این زمین لرزه پس لرزه هایی نیز داشته باشد و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.

خطوط ارتباطی، آب و برق منطقه وصل است

مرعشی مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان نیز با اعلام اینکه آرامش به طور کامل در مناطق زلزله‌زده برقرار است، در عین حال به مردم توصیه کرد که با توجه به احتمال وقوع پس‌لرزه، امشب را در خانه‌هایی که احتمال ریزش دیوار ندارد، ساکن باشند.

وی با بیان اینکه در ۲۰ کیلومتری منطقه «گشت» عشایر و مردم چادرنشین مستقر هستند، گفت: در شهر سراوان نیز به عنوان نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله، صرفا تعدادی مسکن دچار آسیب جزئی شده است. بنابراین اوضاع در این مناطق آرام است.

وی ادامه داد: از طریق امکانات هلال‌احمر شهرستان و استان، شرایطی فراهم شده که مردم بتوانند امشب در آرامش کامل به سر ببرند.

مرعشی با بیان اینکه فعلا ترافیک جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده وجود ندارد، درباره آمار مصدومان، اظهار کرد: آمار مصدومان بیش از تعدادی که استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده، نیست و احتمالا آمار زخمی‌ها باید همان پنج نفری که پیشتر اعلام شده، باشد.

وی با بیان اینکه امدادگران استان خراسان جنوبی به مناطق زلزله‌زده رسیده‌اند، گفت: استاندار سیستان و بلوچستان نیز با هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شده است.

مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان افزود: تمام خطوط ارتباطی مناطق زلزله‌زده برقرار و آب و برق این مناطق وصل است و تنها در ۲۰ دقیقه اول حادثه ارتباط مخابراتی قطع شده بود که مشکل رفع شده است.

تشدید کنترل مرزهای سیستان و بلوچستان / اعزام نیروهای کمکی به منطقه زلزله‌زده

سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز از اعزام نیروهای کمکی و بالگرد به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و در تشریح اقدامات نیروی انتظامی در پی وقوع زمین لرزه ۷.۵ ریشتری در منطقه مرزی سراوان به خبرنگار ایسنا، گفت: در مرحله اول نیروهای کمکی برای کنترل نظم و امنیت به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وی از تشدید کنترل مرزها خبر داد و گفت: همچنین در کلیه مرزهای سیستان و بلوچستان تمهیدات تشدید کنترل به مرحله اجرا گذاشته است.

جانشین فرمانده ناجا در ادامه از اعزام نیروهای کمکی و بالگرد به این منطقه خبر داد.

بکارگیری ۵ تیم پلیس‌راه در مناطق زلزله‌زده سراوان

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بکارگیری پنج تیم پلیس راه سراوان به منظور اجرای تمهیدات ترافیکی در این منطقه خبر داد.

سرهنگ رضا سلبی درباره آخرین وضعیت ترافیکی در جاده‌های اطراف مناطق زلزله‌زده، گفت: تا به این لحظه هیچ مشکل ترافیکی در مناطق زلزله‌زده و محورهای منتهی به این مناطق گزارش نشده است.

رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: با این وجود پلیس راه استان با بکارگیری پنج تیم از پلیس راه منطقه تابعه، تمهیدات لازم را برای مسائل ترافیکی در این منطقه پیش‌بینی کرده است.

خسارتی به جایگاههای سوخت منطقه سراوان وارد نشده است

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان گفت: نقاط توزیع انواع سوخت مصرفی و مورد نیاز مردم در سراوان فعال است و هیچ گونه مشکلی در توزیع نیست.

اعتصامی در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در محل استانداری، افزود: در پی وقوع این زمین لرزه هیچ گونه خسارتی به جایگاههای سوخت در منطقه سراوان وارد نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر فرایند سوخت‌رسانی به مردم روان و عادی در حال انجام است.

وقوع پس‌لرزه ۴.۴ ریشتری در سراوان

براساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، برای دومین بار در روز جاری، در ساعت ۱۸ و ۲۴دقیقه و ۰۴ثانیه، شهرستان سراوان با پس‌لرزه ای به قدرت ۴.۴ ریشتر لرزید.

مرکز این زمین لرزه در ۶۲.۳۰درجه جغرافیایی طولی و در ۲۸.۲۴درجه جغرافیایی عرضی و در عمق۱۰۰ کیلومتری زمین بوده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: خطر سونامی در چابهار وجود ندارد

نخعی، معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: در پی زمین‌لرزه سراوان و با توجه به احساس شدن این زمین لرزه در دیگر مناطق سیستان و بلوچستان، از جمله شهرستان چابهار خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

وی گفت: محور گسل زمین لرزه رخ داده، خلاف جهت شهرستان چابهار است.

نخعی تاکید کرد: احتمال بروز پس لرزه در شهرستان سراوان وجود دارد و با توجه به این، مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آمادگی داشته باشند.

اولین گزارش هلال احمر از وضعیت مناطق زلزله‌زده سراوان

در حالی که بیش از سه ساعت از زمان وقوع زلزله می‌گذشت، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگویی با ایسنا ، در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته توسط امدادگران این سازمان در پی وقوع زلزله ۷.۵ ریشتری در منطقه «گشت» سراوان در استان سیستان و بلوچستان گفت: بلافاصله پس از اعلام وقوع این زمین لرزه، ۱۰ تیم ارزیاب شامل ۵۰ نفر از مرکز استان به این منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه ۲۲ تیم پوششی نیز برای اسکان و کمک به جست‌وجو به این منطقه اعزام شده‌اند، گفت: ۱۷ قلاده سگ زنده‌یاب نیز برای پوشش عملیات جست‌وجو به این مناطق اعزام شد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه اعضای تیم‌های ارزیاب، تاکنون ۲۵ روستا را مورد ارزیابی قرار دادند، گفت: از این میان ۱۵ روستا در منطقه «گشت» و ۱۰ روستا نیز در منطقه سراوان مورد بررسی قرار گرفتند.

مظفر با بیان اینکه بر اساس گزارشات اولیه، ترک خوردگی دیوار برخی منازل تایید شده است، گفت: از آنجایی که مردم زلزله‌زده شب را در منازل مسکونی نباید بگذرانند، جمعیت هلال‌احمر آمادگی کاملی برای اسکان این افراد دارد.

به گفته وی، در روستای «قادرآباد» خاش تخریب سه واحد مسکونی مورد تایید قرار گرفت.

همچنین شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان جنوبی با اعلام اینکه نیروهای این سازمان پس از وقوع حادثه به محل زلزله اعزام شده‌اند، گفت: فاصله این استان تا محل حادثه ۷۰۰ کیلومتر است که زمانی برای رسیدن این نیروها به طول می‌انجامد.

وی گفت: تاکنون ۲۰۰۰ دستگاه چادر، ۵۰۰۰ تخته پتو و ۵۰۰ بسته غذایی آماده شده که بخشی از آنها توسط خودروهای اعزامی ارسال و بخشی دیگر برای ارسال آماده شده است.

خطر وقوع سونامی در چابهار وجود ندارد

نخعی، معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه جلسه مدیریت بحران استان گفت: در پی زمین‌لرزه سراوان و با توجه به احساس شدن این زمین لرزه در دیگر مناطق سیستان و بلوچستان، از جمله شهرستان چابهار خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

وی گفت: محور گسل زمین لرزه رخ داده، خلاف جهت شهرستان چابهار است.

نخعی تاکید کرد: احتمال بروز پس لرزه در شهرستان سراوان وجود دارد و با توجه به این، مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آمادگی داشته باشند.

اعتصامی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان نیز در حاشیه این جلسه گفت: نقاط توزیع انواع سوخت مصرفی و مورد نیاز مردم در سراوان فعال است و هیچ گونه مشکلی در توزیع نیست.

وی افزود: در پی وقوع این زمین لرزه هیچ گونه خسارتی به جایگاههای سوخت در منطقه سراوان وارد نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر فرایند سوخت‌رسانی به مردم روان و عادی در حال انجام است.

شمار مجروحان زلزله سراوان به ۶ تا ۷ نفر رسید

خالقی فرماندار شهرستان سراوان نیز شمار مجروحان زلزله امروز را تا این لحظه حدود شش تا هفت نفر اعلام کرد و با بیان اینکه کانون زلزله در ۲۵ کیلومتری شهر «گشت» و ۶۵ کیلومتری مرکز شهر «سراوان» بوده است، گفت: تلفات انسانی زلزله در حد مجروحیت شش تا هفت نفر تا این لحظه گزارش شده است و در روستاهای حاشیه شهر سراوان و گشت نیز تخریب ساختمانی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از آنجایی که بافت فرسوده این منطقه خشتی و گلی است، تخریب در سطح منطقه وجود دارد، بر این اساس تمام تیم‌های امدادی به کار گرفته شده‌اند که در کوتاه‌ترین زمان، مناطق تخریب شده را ساماندهی کنند.

به گفته فرماندار سراوان، آثار تاریخی این منطقه تخریب نشده است و فعلا نیازی به کمک از استان‌های معین وجود ندارد.

خالقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تیم‌های هلال‌احمر، بسیج، مرزبانی و نیروهای انتظامی در صحنه حضور دارند و ستاد مدیریت بحران استان نیز در محل حادثه مستقر شده‌ است، اما ستادهای استان‌های معین هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند. در عین حال تلاش می‌کنیم نیازهای امدادی را با استفاده از امکانات استان پیش‌بینی کنیم.

وی با بیان اینکه زلزله طبعا سراسیمگی و شتابی را در شهروندان ایجاد می‌کند، به مردم توصیه کرد که از تردد اضافی در سطح شهرستان خودداری کنند و منتظر اخبار رسانه‌ها در این باره باشند تا در صورت لزوم، توصیه‌های ضروری به آنها اعلام شود.

زلزله هیچ‌گونه خسارات جانی نداشته است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه زلزله هیچ‌گونه خسارات جانی در بر نداشته است.

حاتم نارویی در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل استانداری، گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این زمین لرزه در نوار مرزی ایران و پاکستان که خالی از سکنه بوده رخ داده است.

اعزام ۹ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله‌زده

رییس اورژانس کشور از اعزام ۹ دستگاه آمبولانس و تیم ارزیاب اورژانس به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

دکتر محمدتقی طالبیان در این باره گفت: در پی وقوع زلزله ۷.۵ ریشتری سراوان، ۹ دستگاه آمبولانس اورژانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.

به گفته وی، تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز در حال اعزام به منطقه هستند.

کمبود نیرو و امکانات برای امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد

دکتر مصطفی دهمرده‌ای معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حاشیه ستاد بحران دانشگاه گفت: تمامی نیروهای درمانی بیمارستان سراوان و بیمارستانهای زاهدان و خاش و مراکز درمان روستایی جهت امداد رسانی به مجروحان احتمالی زلزله امروز سراوان در حالت آماده باش می باشند.

وی افزود: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس مجهز به icu و اتاق عمل و در مجموع ۴۰ آمبولانس جهت امدادرسانی به مجروحان زلزله امروز، به سراوان اعزام و در حال آماده باش می باشند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه کمبود نیرو و امکانات جهت امداد رسانی به مجروحان وجود ندارد.

خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است

از بوشهر نیز خبر می‌رسد که در این زمین‌لرزه خسارتی به نیروگاه اتمی بوشهر وارد نشده است.

آسمان مناطق زلزله‌زده سیستان و بلوچستان فردا و پس‌فردا نیمه ابری است

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در دو روز آینده آسمانی نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده برای مناطق سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

سازمان هواشناسی کشور در مورد وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده (سراوان)، اعلام کرد که آسمان مناطق زلزله‌زده نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده در روز چهارشنبه پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام این سازمان، در روز پنجشنبه آسمان سیستان و بلوچستان نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، نوسانات دمایی در این مناطق حدود ۲۱ تا ۳۱ درجه خواهد بود و روز پنجشنبه نیز مردم مناطق زلزله‌زده دمایی حدود ۲۳ تا ۲۹ درجه را خواهند داشت.

همچنین وزش باد نسبتا شدیدی در مناطق زلزله‌زده انتظار نمی‌رود و بالگردهای امدادی می‌توانند نسبت به انجام ماموریت خود اقدام کنند.

تشدید اقدامات کنترلی در مرزهای سیستان و بلوچستان در پی زلزله سراوان

معاون اجتماعی مرزبانی ناجا از تشدید اقدامات کنترلی مرزبانان در مرزهای استان سیستان و بلوچستان در پی وقوع زلزله در منطقه سراوان خبر داد.

سرهنگ احمد نیکوفرد با اشاره به وقوع زلزله ۷.۵ ریشتری در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: به دنبال وقوع این زلزله، با توجه به ساز و کارها و دستورالعمل‌هایی که در خصوص پدافند غیرعامل در مرزهای کشور تعریف شده است، مرزبانان اقدامات خود در حوزه استحفاظی مربوط به خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه عوامل مرزبانی اقدامات خود در مرزهای سیستان را تشدید خواهند کرد و در آماده‌باش کامل به سر می‌برند، خاطر نشان کرد: همچنین مرزبانان مشغول تفحص و ارزیابی در روستاهای مرزی هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی ناجا با بیان اینکه زلزله تاکنون خسارتی به تجهیزات و استحکامات مرزی وارد نکرده، به ایسنا گفت: تا این لحظه گزارشی مبنی بر آسیب دیدن مرزبانان در مناطق زلزله‌زده احساس نشده است.

مجید رسول‌زاده، رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه زلزله آسیبی به تجهیزات و روند انسداد در مرزهای استان سیستان و بلوچستان وارد نکرده است، به ایسنا اظهار کرد: نیروهای مرزبانی در نقاط مرزی مستقر هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی، وضعیت در مناطق مرزی سراوان به هم ریخته نیست، گفت: بر اساس گزارش‌های واصله، تنها تعدادی از خانه‌های گلی در این منطقه آسیب دیده‌اند.

براساس اعلام پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی شدت این زمین لرزه یک ریشتر بیشتر از زلزله بم بوده و طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

۲۰ کشته در زلزله پاکستان

زمین‌لرزه سراوان علاوه بر استان‌های کرمان، هرمزگان و فارس، در پاکستان، هندوستان، عربستان، بحرین، امرات، قطر و بحرین نیز احساس شده است.

از ابوظبی امارات نیز خبر می‌رسد در پی وقوع زمین‌لرزه، مردم از خانه‌های خود خارج شده و سراسیمه به خیابان‌ها پناه آوردند.

زلزله در پاکستان که تاکنون بیش از ۲۰ کشته و ۱۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه ۷.۵ ریشتری در ساعت ۱۵:۱۴:۱۷ و در عمق ۹۵ کیلومتری زمین در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در ۸۱ کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، ۸۳ کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، ۸۵ کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و ۱۳۱۴ کیلومتری شهر تهران بوده است.