آسفالت اتوبان‌های اهواز همچنان نشست می کند

خورنا: برای چندمین نوبت در ماه های اخیر، بخشی از آسفالت بلوارهای اصلی شهرستان اهواز نشست کرد تا این مسئله به موضوعی همیشگی و عادی برای مردم اهواز تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با از سرگیری کار در کارگاه های متروی اهواز، نشستهای آسفالت از شمال اتوبان پاسداران رفته رفته به طرف جنوب این اتوبان کشیده شد و این بار بخشی از آسفالت در منطقه دروازه (حد فاصل چهار شیر تا میدان دروازه) روبروی خیابان شهید چهارلنگ نشست کرد.

اخیرا مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اعلام کرد که با ابلاغ ۵۵ درصد از اعتبارات سال ۹۱، کارگاه های متروی اهواز دوباره فعال شده اند. این درحالی است که با آغاز به کار کارگاه های مترو دهان باز کردن اتوبان ها نیز شروع شد.

حرکت بر روی آسفالتهای بلوار پاسداران شانسی شده است. یا به سلامت می گذری، یا اینکه احتمال دارد یک باره زمین شما را به همراه خودرویی که سوارش شده اید، ببلعد. مدتی پیش زمین در اطراف میدان چهارشیر آغاز به نشست کردن کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره اظهار کرد: انجام عملیات عمرانی در زیر زمین برای حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس سلیتی و ماسه ای است همچنین آبهای تحت الارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش صورت گیرد.

علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی می شود که این آسیب اجتناب ناپذیر است.

عالیپور با بیان اینکه پیش از این نیز هشدارهایی به پیمانکار قطار شهری داده شد، افزود: قبلا مکاتباتی با پیمانکار قطار شهری انجام دادیم و از آنها خواستیم که تبعات این نشستها را در نظر داشته باشند.

وی همچنین گفت: از پیمانکار خواسته شد تا پیش بینی موارد ایمنی کارکنان را از قبل انجام دهد و هرگونه ایجاد مشکل مسئولیتش با این پیمانکار است.

فروچاله ها

فرورفتگی های قیفی شکل در زمینهای آهکی که در اثر حل شدن سنگهای مزبور و فروریختن سقف ایجاد می شوند. به این صورت که سطح زمین حول یک نقطه زهکشی داخلی، فرسایش یافته است. ژئومورفولوژیستها این فرورفتگیها را «دولین» می نامند؛ اما مهندسان آنها را «فروچال یا سینک هول» می خوانند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: البته نشستهای آسفالت بر اثر سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار پاسداران پدیده ای به نام سینک هول (فرو رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.

وی افزود: این تونلها همچون زهکش عمل می کنند و به شکل قیفی فرورفتگی ایجاد می کند که در زمینه عبور و به مرور مشکلاتی را ایجاد می کند.

پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان فرودگاه در ماه های گذشته چند بار نشست کرده و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرده بود. برای نخستین بار مهرماه دو نقطه از آسفالت بلوار پاسداران دچار ریزش و نشست شد و بعد از آن هم ۲۴ آذر و سومین مرتبه نیز اول دی ماه این اتفاق تکرار شد که بار چهارم آن نیز در روزهای اخیر در نزدیکی ضلع شمالی میدان شهید بندر(چهارشیر) زمین نشست کرد.

گرچه تاکنون چند بار آسفالت اطراف ایستگاه های در حال ساخت قطار شهری اهواز نشست کرده است، اما از زمان آغاز حفاری تونل مترو با دستگاه های تونل‌زنی (TBM) در فاصله ۳۰۰ متری ایستگاه اقبال تا میدان فرودگاه چندین بار نشست آسفالت وجود داشته که این اتفاق تکرار می شود و اخیرا تا منطقه دروازه نیز کشیده شد.

این مسئله علاوه بر اختلال ترافیکی در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که خط یک متروی اهواز از زیر مسیر سواره رو عبور می کند و نشست ناگهانی زمین احتمال سقوط خودروها و خطرات جانی را افزایش می دهد.

نگران ریزش ها نباشید

مدیرعامل قطار شهری اهواز پیش از این در این باره اهواز ‌اظهار کرده بود: جنس زمین اهواز و ماسه ای بودن زمین در بعضی نقاط همچنین کاهش فشار باعث بیرون زدگی ماسه و آب و نشست زمین در فاصله حدود چهار متری محل حفاری می شود. تاکنون چند بار این اتفاق افتاده اما اگر نوع دستگاه های TBM تحت فشار نبود تمام مسیر دچار نشست می شد.

عباس هلاکویی تنها راه پیشگیری از این نشستها را تزریق بتن در محل بافتهای ماسه ای دانست و افزود: اما احتمال وجود دارد که بتن مانع حرکت دستگاه حفار شود، به همین دلیل این راهکار عملی نیست.

پیش از این هلاکویی درباره نشستها گفته بود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و باید به اطلاع شهروندان برسانیم که در هر ایستگاه که دستگاه حفاری TBMشروع به کار می کند، این اتفاق صورت می گیرد.

وی توضیح داد: دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری تونل های مترو) در شرایط تحت فشار کار می کند یعنی برای کار در ایستگاه نیاز هست که قسمتی از فضای مسیر حرکت و کار آن در داخل ایستگاه (زیر زمین) از خاک و گل و لای تخلیه شود تا در مرحله بعد به دلیل فشار ناشی از کار آن به بیرون فوران نکند و علت نشست حدود نیم متری آسفالت بخشی از مسیر فلکه فرودگاه همین تخلیه خاک و گل و لای زیر لایه آسفالت سطحی است.

هلاکویی عنوان کرد: این فرایند کاری در هر ایستگاه که دستگاه تی بی ام وارد می شود اجرا می شود و از قبل تمهیدات لازم برای آن صورت می گیرد و جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات زمین شناسی پیش بینی شده در ایستگاه های نفت و چهار شیر،‌ حادثه نشست زمین تکرار شود، اما جای نگرانی نیست و تمهیداتی برای جلوگیری از بروز خطر برای عابران انجام می گیرد.

هلاکویی با بیان اینکه این اتفاق تنها در زمان توقف TBM رخ می دهد، گفت: وجود ژنراتور و اتصال به شبکه برق شهری احتمال توقف دستگاه را در زمان قطع برق از بین می‌برد اما وقفه در ایستگاه ها اجتناب ناپذیر است.

پیش از نشست آسفالت در منطقه دروازه شاهد نشست آسفالت در بخش غربی میدان سه راه فرودگاه بودیم. اینطور که پیدا است، نشستهای آسفالت ارتباطی به پیشروی خط قطار شهری ندارد و همچنان این نشستها در اطراف ایستگاه های اولیه نیز اتفاق می افتند.

کارشناسان این نشستها را مرتبط با جنس زمین اهواز و عملیات حفاری در این بافتها می دانند. با توجه به گفته های مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ می دهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند. اگر در حال رانندگی بودید و یک مرتبه جلوی خودرویتان فرو رفتگی قیفی شکل ایجاد شد، اصلا تعجب نکنید چون این طبیعت کار است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *