راهکار مسوولان برای گوجه‌فرنگی: مردم نخرند تا ارزان شود!

خورنا: گویا روند تحریم داخلی خرید پسته از سوی مردم و تاثیرگذاری نسبی این امر در کاهش قیمت پسته، به مذاق برخی مسوولان دولتی و صنفی هم خوش آمده است؛ تا جایی که آنها این راهکار را به محصولات دیگر هم تعمیم می‌دهند و اعلام می‌کنند که «نخریدن محصولات گران از سوی مردم، می‌تواند در کاهش قیمت آنها موثر باشد.»

این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، «دولت» متولی اصلی تنظیم بازار و کنترل قیمت کالاهای اساسی در بازار است و نمی‌توان با درنظرگرفتن صرفا یک راهکار، گرانی همه کالاها را کنترل کرد.در این زمینه، قاسم نوده‌فراهانی، رییس شورای اصناف می‌گوید: «کاهش قیمت گوجه‌فرنگی و نارنگی به رفتار اقتصادی مردم بازمی‌گردد. هرچند تا چند روز آینده، محصول جدید گوجه‌فرنگی در بازار توزیع می‌شود، ولی مردم با نخریدن این دو محصول می‌توانند در کاهش قیمت آن موثر باشند.»

وی درباره دلایل افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به «ایسنا» گفت: ما همیشه یک‌ماه در سال با مشکل کمبود گوجه‌فرنگی مواجه هستیم و این مشکل از استان‌های تولید‌کننده گوجه‌فرنگی ناشی می‌شود، زیرا برداشت آن در این استان‌ها یک ماه در سال متوقف می‌شود.

فراهانی با تاکید بر اینکه قیمت گوجه‌فرنگی فقط مختص به سال جاری نبوده و هرسال این مشکل بروز پیدا می‌کند، ادامه داد: هر سال ما یک ماه در سال تورم در قیمت گوجه فرنگی داریم، زیرا یک استان محصولش تمام می‌شود و تا زمان برداشت گوجه‌فرنگی در استان دیگر، یک ماه وقفه ایجاد می‌شود.

رییس شورای اصناف ادامه داد: تعدیل قیمت گوجه‌فرنگی همکاری و همراهی مردم را می‌طلبد و نباید مردم اجازه دهند عده‌ای از این وضعیت سوء‌استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مردم نباید گوجه‌فرنگی کیلویی ۵۰۰۰ تومانی بخرند، تصریح کرد: اگر مردم مراعات کنند و کمتر بخرند، زمینه‌ کاهش قیمت این محصول فراهم می‌شود.

این مسوول صنفی درباره‌ زمان برداشت و توزیع مجدد گوجه فرنگی عنوان کرد: تا چند روز دیگر، محصول جدید گوجه‌فرنگی به بازار می‌آید و طبیعتا قیمت آن با افزایش عرضه، کاهش یافته و می‌شکند.

فراهانی درباره‌ دلایل افزایش قیمت نارنگی نیز بیان کرد: ما در حال حاضر اصلا نارنگی نداریم و فصل آن گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه تولید نارنگی در کشور در این فصل از سال متوقف است، گفت: محصولی که تولید آن در کشور متوقف شده و کمیاب شده، طبیعی است که قیمتش افزایش یابد، ولی اگر عده‌ای از مردم بر خرید آن پافشاری دارند، طبیعتا باید بهای بیشتری برای آن بپردازند.

رییس شورای اصناف در پایان گفت: کاهش قیمت نارنگی و گوجه‌فرنگی در بازار به رفتار اقتصادی مردم بازمی‌گردد. در شرایط فعلی که تولید این دو محصول کاهش یافته است، خود مردم باید به نحوی عمل کنند که زمینه برای سوء‌استفاده سود‌جویان فراهم نشود.

«کمبود» بهانه‌ای برای واردات؟

موضوع افزایش قیمت برخی میوه‌ها و راهکارهای مطرح شده برای آن، در حالی مطرح است که از سوی دیگر، برخی، از احتمال کمبود بعضی از میوه‌ها از جمله پرتقال هم در هفته‌های آینده خبر می‌دهند؛ اگرچه باغداران معتقدند تا رسیدن میوه‌های نوبرانه به بازار، هیچ کمبودی برای عرضه پرتقال وجود ندارد و مطرح کردن کمبود این میوه، بهانه‌ای برای واردات است.

به گزارش «ایسنا»، چند روز پیش رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: «حدود ۶۰۰۰ تن انواع پرتقال باقی‌مانده است اما احتمال کمبود این میوه وجود دارد».

این در شرایطی است که در مقابل، رییس اتحادیه مرکب‌کاران در این باره تاکید کرد: «هیچ نگرانی برای کمبود پرتقال نیست و این مسائل تنها بهانه‌ای برای واردات میوه است.»

عنایت‌الله بیابانی گفت: از آنجاکه پرتقال «والنسیا شمال» هنوز برداشت نشده و از اواخر اردیبهشت‌ وارد بازار می‌شود و حجم ذخیره‌سازی شده پرتقال‌ در انبارها مناسب است، تا رسیدن میوه‌های نوبرانه نگرانی برای کمبود پرتقال در بازار وجود ندارد.

وی افزود: ایران کشوری با اقلیم‌های مختلف است که در همه فصول سال میوه‌های متنوعی در آن تولید می‌شود، اما نباید کاری کرد که ذائقه‌ مردم تغییر کند؛ چراکه در حال حاضر کیوی به وفور در بازار وجود دارد و میوه‌های دیگری نیز مانند هندوانه، توت‌فرنگی، آلو، زرد‌آلو و … در راه است.

جو کاذب در بازار میوه

نایب رییس خانه کشاورز اظهار کرد: مطرح‌کردن مسائلی مانند احتمال کمبود پرتقال بهانه‌ای است برای انحصار‌گرانی که به دنبال واردات میوه هستند.

مجتبی شادلو، مدیرعامل اتحادیه باغداران نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و پرتقال از ساعت‌های آغازین صبح در میادین مرکزی میوه و تره‌بار عرضه می‌شود و تا حوالی ظهر در این مراکز باقی می‌ماند.

وی افزود: کمبود پرتقال در ایام نوروز به دلیل نبود نظارت و مدیریت در بازار و توزیع میوه بود که باعث شد جو کاذبی مبنی بر کمبود این میوه در بازار و افزایش قیمت آن ایجاد شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *