افزایش تولید بنزین در پتروشیمی بندرامام ِ ماهشهر

خورنا: مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندرامام با اعلام این مطلب تاکید کرد:‌ تولید ام.تی.بی.ای (متیل ترشری بوتیل اتر) که یک افزودنی است و برای افزایش عدد اکتان استفاده می‌شود و از متانول و ایزو بوتیلن تولید می‌شود، در شرایطی صورت می‌گیرد که در سال ۹۱ کمترین خوراک و ان.جی.ال را دریافت کردیم.

محمدحسین ظریف‌کارفرد گفت: ۷۰ درصد از تولیدات ما و تامین‌کننده خوراک ما محصولات فرآوری شده است؛ بنابراین یکی از نیازهای ما ان.جی.ال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون لیتر میزان جمع تولید ام.تی.بی.ای و بنزینی هست که تولید می‌کنیم، گفت: این بنزین تولیدی دارای اکتان ۹۵ است و بالاترین کیفیت را دارد. مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندر امام با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد تولید محصولات جدیدی در پتروشیمی بندرامام خواهیم بود، گفت: هر چقدر ام.تی.بی.ای به بنزین اضافه شود به حجم بنزین می‌افزاید.

ظریف‌کارفرد با بیان اینکه در سال ۹۱ یکی از مهم‌ترین اهداف بندر پتروشیمی امام رساندن به ظرفیت اسمی واحدهایی است که تاکنون موفق نبودند با تمام ظرفیت کار کنند، گفت: برخی از واحدها برای اولین بار در سال ۹۱ به ظرفیت ۱۰۰ درصد تولید رسیده‌اند.

وی افزود: در گذشته تامین خوراک از یکی از واحدها صورت می‌گرفت و تولید هر یک از شرکت های پتروشیمی بستگی به خوراک شرکت دیگر داشت؛ اما در حال حاضر شرکت‌ها را ملزم کرده‌ایم که خوراک را از دیگر شرکت‌ها بیاورند و محصول را به ظرفیت اسمی برسانند. مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندرامام ادامه‌داد: بنابراین ارتباطمان را با دیگر شرکت‌های غیرپتروشیمی که با آنها منافع مشترکی داشتیم، تقویت کردیم.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال پتروشیمی الوند و غدیر را نیز در یک تیم دیدیم و موفق شدیم که از توانمندی‌های هم با توجه به شرایطی که داریم استفاده کنیم.

ظریف‌کارفرد با اشاره به اینکه با برقراری ارتباط بین پتروشیمی بندر امام و اروند هم ظرفیت تولید پتروشیمی بندر امام و هم ظرفیت تولید پتروشیمی اروند افزایش یافت، ادامه داد: از سوی دیگر با همکاری با پتروشیمی اروند افزایش تولید کلر در پتروشیمی کارون که به عنوان یک مانع محسوب می‌شد از بین رفت و ما با گرفتن کلر نیاز واحدهای خود را تامین کردیم و آن شرکت هم تولید محصول خود را افزایش داد. وی همچنین تصریح‌کرد: با توجه به اینکه ۴۰ درصد سهام پتروشیمی کارون متعلق به مجتمع پتروشیمی بندرامام است، برای افزایش تولید تا ۱۰۰ درصد ظرفیت در فاز یک و اجرای فاز دوم آن که جزو پروژه‌های مهر ماندگار است، وارد عمل شدیم.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بندرامام با تاکید بر اینکه براساس خط مشی در نظر گرفته شده در سال جاری، تولید ۱۰۰ کاتالیست و ماده شیمیایی را بومی‌سازی می‌کنیم، اظهارکرد: تلاش کردیم به معنای واقعی به نیروی انسانی توجه کنیم. ظریف‌کارفرد در ادامه با اشاره به داخلی‌سازی تجهیزات پتروشیمی اظهارکرد: نزدیک به ۱۲ هزار نوع از تجهیزات را داخلی‌سازی کرده‌ایم.