رئیس اداره گاز شادگان: گازکشی ساختمان‌ها بر اساس مقررات نظام مهندسی انجام شود

خورنا: رئیس اداره گاز شادگان گفت: گازکشی ساختمان‌های عمومی و خاص بر اساس مقررات نظام مهندسی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شادگان، سیدمجاهد مشعشعی در بازدید از سایت مسکن مهر این شهرستان اظهار کرد: یکی از مواردی که در ساختمان‌های عمومی و خاص باید رعایت شود لزوم به‌کارگیری حداکثر ایمنی کاربران ساختمان‌ها در مقابل خطرات ناشی از گاز طبیعی و سیستم لوله‌کشی گاز ساختمان به‌ویژه در زمینه نصب دودکش در برابر آسیب‌های احتمالی است.

وی افزود: پیشگیری از گاززدگی در اثر سوختن ناقص وسایل گازسوز و یا نفوذ گازهای سمی حاصل از احتراق از طریق محل شکستگی دودکش‌های سیمانی، درزها و منافذ دودکش‌های فلزی به داخل فضاهای مورد استفاده به‌ویژه در حالت خوب، همچنین طراحی و یا نصب سیستم لوله‌کشی گاز وسایل گازسوز و دودکش‌ها به گونه‌ای که در هنگام بروز وقایع غیرمترقبه و یا در زمان هجوم افراد برای فرار از محل، مصون از برخورد یا صدمه باشند، باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره گاز شادگان خاطرنشان کرد: نصب وسایل گازسوز گرمایشی (انواع بخاری، آب‌گرمکن و پکیج) در فضای داخل ساختمان‌های عمومی و خاص ممنوع است مگر آنکه هوای مورد نیاز احتراق آن‌ها از فضای خارج از ساختمان تامین شود.

وی همچنین در خصوص نصب تجهیزات ایمنی عنوان کرد: نصب شیر خودکار قطع گاز حساس در مقابل زلزله و شیر قطع جریان گاز اضافی در ابتدای لوله‌کشی گاز ساختمان‌های خاص، همچنین نصب دستگاه اعلام خطر نشت گاز در موتورخانه‌های ساختمان‌های عمومی و خاص الزامی است.

مشعشعی در ادامه در خصوص انتخاب مسیر نامناسب دودکش‌ وسایل گازسوز خاطرنشان کرد: در انتخاب مسیر عبوری دودکش‌ها باید احتمال نفوذ گازهای سمی حاصل از احتراق به فضای مجاور دیوارهای محل عبور دودکش‌ها، مورد توجه قرار گیرد و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از این خطر در هنگام طراحی دودکش‌ها به عمل آید.

وی یادآور شد: در صورت استفاده از دودکش مشترک، لازم است طراحی دودکش‌های مشترک، اجرا و آزمایش‌های نهایی آن‌ها همچنین همه موارد با اینگونه دودکش‌ها توسط افراد ماهر و بر اساس اصول مهندسی مقررات نظام مهندسی انجام و کنترل شود.

رئیس اداره گاز شادگان در پایان گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سازمان نظام مهندسی و یا اداره گاز شهروندان می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۴ تماس حاصل کنند.