ناتوانی در عذرخواهی از مردم عیب بزرگ احمدی نژاد است

خورنا: نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره با بیانات نوروزی رهبر انقلاب به تشریح ضعف‌ها و مزیت‌های احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: توهم توطئه، ساختن خط قرمز برای اعضا کابینه، عدم عذر خواهی از مردم از جمله ضعفهایی است که رئیس جمهور بعدی نباید داشته باشد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، با توجه به بیانات رهبر انقلاب در خصوص ویژگی‌های رئیس جمهور آینده مبنی بر اینکه رئیس جمهور آتی باید مزیت‌های رئیس جمهور قبلی فارغ از نقاط ضعف آن را داشته باشد به تشریح مزایا و ضعف‌های احمدی نژاد پرداخت و گفت: از جمله نقاط قوت رئیس جمهور ساده زیستی، سخن گفتن به زبان مردم، قدرت بیان خوب، حضور درمیان مردم، داشتن صلابت لازم در مقابل غربی‌ها و باج ندادن به آنها است، گرچه در این اواخر در مورد قضیه هولوکاست و رابطه با آمریکا کوتاه آمد.

وی داشتن روحیه برخورد با افراد و نهاد‌های متخلف حکومتی را از ویژگی‌های مثبت احمدی‌نژاد دانست و افزود: هر چند در این خصوصیت و روحیه به گونه ای بود که اطرافیان خود را استثنا می‌کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس داشتن استقلال را از دیگر مزیت‌های مثبت احمدی‌نژاد دانست و گفت: احمدی نژاد آدم مستقلی بود که کمتر از ولی فقیه هزینه می‌‎کرد، به علاوه اینکه اعتماد به نفس بالای او در روحیه دادن به مردم از جمله مزیت‌هایی است که برای رئیس جمهور آینده لازم است.

مطهری در ادامه به نقاط ضعف احمدی نژاد پرداخت و گفت: تصور نادرست از مقام ریاست جمهوری، به این معنا که کسی که در انتخابات پیروز شد وآرا را جلب کرد می‌تواند نظریات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خودش را در کشور اجرا کند، از معایب احمدی نژاد است، در حالی در قانون رئیس جمهور مجری سیاست‌های کلی نظام و مصوبات مجلس است نه نظرات شخصی خود.

وی به تبعیض بین قوانین نزد رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: احمدی‌نژاد قوانین را به میل خود اجرا کرده به صراحت اعلام می‌کند قانونی که خودم فکر می‌کنم و تشخیص بدهم درست است را اجرا می‌کنم و گرنه اجرا نخواهم کرد.  پافشاری بر نظر خود و بی اعتنائی به نظر کارشناسان نیز از جمله این معایب است.

نماینده مجلس به استفاده احمدی نژاد از افراد مطیع به جای افراد کار‌آمد اشاره کرد و اظهار داشت: نتیجه این شد که نخبگان به حاشیه رفتند به طوری که اکثر مدیران اجرائی او دوستان قدیمی مثل برخی از همکاران و دوستان دانشگاه علم وصنعت ،شهرداری تهران ویا استانداری اردبیل هستند.

مطهری مسئله لجاجت را از دیگر ضعف‌های احمدی‌نژاد دانست و گفت: گاهی در مواردی بوده که ایشان لجاجت به خرج داده  از جمله استیضاح کردان ، شیخ السلام ویا عزل منوچهر متکی که همه این موارد با تدبیر قابل حل بود اما به خاطر لجاجت تبدیل به معضل شد.

وی با اشاره به آنچه توهم توطئه احمدی‌نژاد خواند، گفت: این مسئله به طوری است که رئیس جمهور معتقد است قوه قضاییه و مقننه علیه ایشان توطئه می‌کنند در حالی در عالم واقعیت اینطور نیست.

نماینده مردم تهران به مسئله دفاع از تخلفات نزدیکان توسط رئیس جمهور پرداخت و گفت: در مبارزه با مفاسد اقتصادی احمدی‌نژاد اعلام کرد کابینه خط قرمز است واین برای رئیس جمهور نقظه ضعف محسوب می‌شود.

مطهری نپذیرفتن اشتباه را از معایب احمدی‌نژاد دانست و اظهار داشت: خودداری از عذرخواهی از ویژگی های بد احمدی نژاد است، به طوری که حتی یک مورد در دولت وی که در یک جایی اشتباه خود را بپذیرد و از مردم عذرخواهی کند مشاهده نکرده‌ایم.

وی به تساهل و تسامح فرهنگی رئیس جمهور پرداخت و گفت: رفتار ایشان در مقابل قانون عفاف و حجاب نشان دهنده تساهل و تسامح فرهنگی او است.

نماینده مجلس به گرایش فکری احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: گرایش فکری نادرست مانند تلاش برای ارائه مکتب ایرانی یا وحدت ادیان به آن شکل به طوری که می‌گوید اسلام چیزی به جزآزادی و توحید نیست نشان دهنده این است که احمدی نژاد احکام اسلام را نادیده گرفته است.

مطهری قائل نبودن به مجلس را از معایب رئیس جمهور دانست وگفت: احمدی نژاد به طور کلی تمایل به استبداد دارد به شکلی که از هر وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کند همانطور که در مناظره انتخاباتی مشاهده کردیم.

وی به تزلزل و عدم ثبات در مواضع احمدی‌‎نژاد اشاره کرد و گفت: برای مثال مواضعش برابر قطعنامه سازمان ملل که همه آنها را کاغذ پاره‌ای بیش ندانست اما بعد ها که به مشکلات اقتصادی برخورد کرد ریشه همه نابسامانی‌ها را تحریم‌ها خواند.

نماینده مجلس ناتوانی در جذب گروههای سیاسی، نداشتن انظباط مالی، اجرای پروژه‌ها بدون توجه به اسناد بالا دستی، کم توجهی به نظرات روحانیون و مراجع تقلید را از دیگر ضعف‌های چشمگیر احمدی‌نژاد دانست و گفت: رئیس جمهور سازمان برنامه بودجه را منحل می‌کند یا مثلا در بعد دیگر مسئله رجعت چاوز را مطرح می‌کند وآنقدر احساسی می‌شود که در برخورد با مادر چاوز جایگاه و موقعیت خود را درک نمی‌کند.

مطهری در پایان تصریح کرد: اینها ضعف‌هایی است که نباید رئیس جمهور بعدی داشته باشد و کاندیدایی که این ضعفها را نداشته باشد می‌تواند بهترین‌ همکاران را انتخاب کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *