کونوکارپوس، سرطان فضای سبز بندرماهشهر شده است

خورنا: گونه کونوکارپوس به دلیل استفاده بسیار زیاد در فضای سبز شهری در بندر ماهشهر به نوعی سرطان فضای سبز محسوب می‌شود و باید در این‌باره دقت‌نظر بیشتری داشت.

تنوع در فضای سبز یک اصل است و نباید از یک گونه خاص برای رونق دادن فضای سبز استفاده ‌کنیم تا در صورتی که مشکلی برای این‌گونه به وجود آمد همه فضای سبز شهری با مشکل مواجه نباشد و تنها بخشی از فضای سبز نابود شود.

کونوکارپوس با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب سازگار است و به دلیل تغییر اقلیم خوزستان از مرطوب به گرم و خشک در تابستان‌ها و سرد و خشک در زمستان‌ها در آینده این‌گونه گیاهی برای خوزستان و به خصوص بندرماهشهر نامناسب خواهد بود و نابود می‌شود. همانطور که در سالهای گذشته مشاهه شد که این‌گونه گیاهی با کاهش شدید دما در برخی از شهرهای استان خوزستان خشک شد.

اقلیم خوزستان با میانگین بارش سالانه ۲۵۰ میلی‌متر، اقلیمی گرم و مرطوب است اما با کاهش بارش‌های باران در خوزستان در سال‌های گذشته و رسیدن بارش‌ها به مرز۲۰۰ میلی‌متر و حتی کمتر، اقلیم خوزستان گرم و خشک و سرد و خشک شده است و باید تلاش کرد تا گونه‌هایی از درختچه‌ها و گیاهانی کشت شود که با این اقلیم سازگار باشند.

تغذیه گیاهان کشت شده از طرف شهرداری باید مدنظر باشد و لازم است از کود‌های شیمیایی نیز به همین منظور بهره‌ برد تا گیاهان کشت شده در فضاهای سبز ماهشهر با مشکل مواجه نشوند. طبق گفته کارشناسان هر گیاه در ماه تنها ۱۰۰ گرم کود شیمیایی نیاز دارد و تامین این کود در سطح شهرستان کار بسیار ساده‌ای است.

در خوزستان به گونه‌هایی نیاز داریم که از نظر سایه‌دهی و جذب ریز‌گرد‌ها شرایط خوبی دارا باشند که از جمله آنها می‌توان به گیاه ترمینالیا اشاره کرد. ترمینالیا از نظر سایه‌دهی سایه‌ای با قطر ۲۰ متر ایجاد می‌کند و سالانه بیش از ۱۵ تن ریزگرد را به خود جذب می‌کند که این نتایج با آزمایش یه اثبات رسیده است.

باید از درختانی استفاده کرد که ریشه‌هایی عمودی نیمه عمیق دارند زیرا استفاده از درختانی مانند کنار با ریشه‌های افقی، توت با ریشه افقی و برهان برای فضاهای سبز در آینده مشکل ایجاد می‌کند.

شهرداری بندرماهشهر میتواند در جهت فعالیت های اصولی و زیربنایی خود و در راستای گسترش اصولی تر فضای سبز شهر، با استفاده از مشاوران متخصص در ضمینه فضای سبز و محیط زیست، درختانی کاشت کند که در آینده ای نه چندان دور فضای سبز شهری را متحول کند و علاوه بر سایه دهی، بر زیبایی شهر تاثیرات چشم گیری گذارد.

فضای سبز بندرماهشهر به قدری درگیر گونه کونوکارپوس شده است که حجت الاسلام والمسلمین غبیشاوی، امام جمعه محترم شهرستان نیز در یکی از خطبه های نماز جمعه خود به آن اشاره کرد و مسئولان شهرداری را به کاشت نهال های مثمر در سطح شهر امر به معروف کرد.

با توجه به اینکه شهرداری ماهشهر برای حل مشکلات شهر و بهبود رفاه، آسایش، عمران و آبادانی شهر کمر همت بسته است، امید آن است که این خواسته معقول و اصولی مردم و پدر معنوی شهر در اولویت های اصلی شهرداری بندرماهشهر قرار بگیرد و در آینده ای نزدیک شاهد نهال های مثمر در سطح خیابان ها و بلوار های شهر باشیم.

گزارش از علی چاروسائی