دور اول مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ پایان یافت

خورنا: دور اول مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در آلماتی لحظاتی پیش پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به آلماتی، دور اول مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۰:۳۰ به وقت آلماتی (۹ به وقت تهران) در هتل ریکسوس آلماتی آغاز شد و لحظاتی پیش دور اول پایان پذیرفت.

جلیلی پنجشنبه طی سخنانی در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان با تأکید بر حق غنی سازی ایران براساس معاهده ان‌پی‌تی، مذاکرات آلماتی ۲ را آزمونی دیگر برای رفتارهای آمریکا عنوان کرد.

در طی مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ با حضور هیئت‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ و کاترین اشتون برگزار شد، طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان ایران و ۱+۵ در ۲۸ اسفندماه در استانبول برگزار و مذاکرات شانزدهم و هفدهم فروردین ۱۳۹۱ در آلماتی ادامه یابد.

گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی یک، بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به جمهوری اسلامی ارائه کرد که براساس اخبار منتشر شده برخی از مطالبات در نشست بغداد، تعدیل و طرف غربی خواستار کنترل فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران، تعلیق فعالیت‌های جاری در تأسیسات هسته‌ای فردو، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس شده بود.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه  ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ در آلماتی برگزار شد.