آمانو: ممکن است ایران در حال کار بر روی سلاح هسته‌ای باشد

خورنا: در شرایطی که تنها دو روز تا برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده، به نظر می رسد دور جدید فضاسازی نهادها و رسانه های غربی علیه برنامه هسته ای ایران نیز آغاز شده است. در این راستا، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری بی سابقه مدعی شده ممکن است ایران هم اکنون در حال کار بر روی سلاح هسته ای باشد.

به گزارش «تابناک»، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده وی نگران است در حالی که آژانس مشغول مذاکرات بر سر گسترش بازرسی ها از تأسیسات هسته ای ایران است، این کشور ممکن است به طور سری کار بر روی سلاح هسته ای را «ادامه دهد».
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار این خبر اشاره می کند که با وجود این ادعا، بسیاری از منتقدان چنین ارزیابی ها و اظهارنظرهایی را فاقد اعتبار دانسته و می گویند این اطلاعات اغلب از سوی ایالات متحده و رژیم اسرائیل در اختیار آژانس قرار می گیرد. با این حال، این اظهارنظر آمانو می تواند حملات سیاسی و دیپلماتیک آن ها علیه ایران را تشدید کند.
آسوشیتدپرس می نویسد آمانو در این اظهارنظر جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران گفته: «ما به طور کامل اطمینان نداریم؛ اما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد ایران در گذشته و هم اکنون در فعالیت های مرتبط با توسعه ابزارهای منفجره هسته ای درگیر بوده است».
آمانو درباره جزئیات این اطلاعات صحبتی نکرده و توضیح بیشتری نداده؛ اما مدعی شده این اطلاعات مورد سنجش قرار گرفته و همین باعث بروز نگرانی آژانس شده است.
با این حال، آسوشیتدپرس می نویسد «یوساف بات»، از دانشمندان هسته ای صاحب نظر درباره برنامه هسته ای ایران، در پاسخ به سوال این خبرگزاری درباره اطلاعات آژانس گفته در صورتی که چنین اطلاعاتی وجود دارد، باید در اختیار ایران گذاشته شود تا بتواند به آن پاسخ دهد.
اما آمانو در ادامه اظهارات خود موارد دیگری را نیز درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و از جمله گفته بر پایه اعلام مقامات ایرانی مبنی بر تصمیم ساخت ۱۰ مرکز جدید هسته ای، این احتمال وجود دارد که ایران هم اکنون کار ساخت این مراکز را در مکان هایی که برای آژانس نامعلوم است، آغاز کرده باشد.
با این حال، وی گفته آژانس اطلاعی ندارد که آیا کار ساخت چنین تأسیساتی واقعاً آغاز شده یا خیر و ایران نیز در این زمینه پاسخی به آژانس نداده است. آمانو همچنین تأکید کرده آژانس آماده ادامه گفت و گوها با ایران است؛ حتی اگر انتظار پیشرفت از مذاکرات وجود نداشته باشد.
به هر حال، این ادعاها در حالی از سوی آمانو مطرح می شود که تنها دو روز دیگر، دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی برگزار خواهد شد. به این ترتیب، مانند همیشه این انتظار وجود داشت که غرب در آستانه مذاکرات به فضاسازی جدیدی علیه ایران دست بزند. اما ادعاهایی که این بار آمانو – مطابق معمول بدون سند و مدرک – مطرح کرده، سطحی بالاتر از فضاسازی های معمول علیه ایران را نشان می دهد.
جالب اینجاست که در گزارش های فصلی رسمی که اخیراً از سوی آژانس منتشر شده، این نکته مورد اشاره قرار گرفته که ایران از حجم اورانیوم با غنای بالای خود کاسته و در راستای کاهش نگرانی ها حرکت کرده است. بر این اساس، مطرح شدن این اظهارات غیررسمی و بدون ارائه مدرک مشخص، به شدت سوال برانگیز است.