ذائقه آتشین آبادانی‌ها به دل میهمانان نوروزی چسبید

خورنا: این روز‌ها در هر بازار و بازارچه و خیابان و کوچه عطر خوش غذاهای محلی شهر آبادان مشام هر مسافری را تحریک می‌کند تا برای یک بار هم که شده ذائقه جنوبی را تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، به دنبال حضور میلیونی مسافران نوروزی در شهرهای جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر، ‌ کاسبان صنف مواد غذایی بر آن شدند تا از دست‌پخت خود برای میهمانان نوروزی هنرنمایی کرده و طعم خوش غذاهای آبادان را به همگان معرفی کنند.

آبادان از دیرباز به واسطه حضور اقوام و اقشار مختلف و وجود آداب متنوع کشورهای اروپایی و آسیایی میانه، یکی از شهرهای صاحب سبک در طبخ غذاهای محلی نام گرفت. این شهر پس از حضور کارگران هندی در پالایشگاه آبادان، تولیدکننده و صادرکننده ادویه‌جات خوش عطر آشپزی شد و به مرور جایگاهی بی‌مثال و بی‌رقیب را در کشور در این زمینه از آن خود کرد؛ غذاهایی که اغلب در اکثر نقاط کشور ریشه آن و کیفیت بر‌تر آن را از آبادان و به دست مردمان این شهر می‌دانند.

آبادانی‌ها گرچه در گرمای طاقت فرسای این شهر حضور داشته و به نظر می‌رسد، تنها خوراکی‌های خنک است که این مردمان دوست داشتنی را سر حال می‌آورد، اما اصل داستان نکات دیگری را اثبات می‌کند.

مردمان این شهر اغلب به غذاهای تند و آتشین علاقه‌مند هستند و برای آنها گرما و سرما تعیین‌کننده مزاج و ذائقه‌شان نیست.

*ادویه‌جات

غذاهای سنتی آبادان در عین سادگی طعمی فرا‌تر از تصور را داشته و هر رهگذری را شیفته خود می‌کند، چراکه در هر جای ایران سخن از ادویه‌جات آبادان، ماهی آبادان، فلافل، سمبوسه و پاکورای آبادان است.

این خوراکی‌ها، خوش‌طعمی خود را در سادگی خود نهان کرده‌اند، چراکه با کمترین هزینه‌ها و ساده‌ترین راه‌ها برای طبخ، در بین مردمان جنوب طرفداران بی‌شماری دارند.

*قلیه ماهی

«قلیه ماهی» شاید شناسنامه غذاهای سنتی آبادان باشد، چراکه هرچه به آبادان و ذائقه آبادانی مربوط است در این خوراکی خوش طعم وجود دارد.

غذایی خورشت‌گونه که عطر سبزی‌جات و ادویه‌جات و طعم ماهی خوش خوراک جنوب آن زبانزد خاص و عام است.

*میگو، ماهی‌ها به‌ویژه صبور

ماهی صبور یک نوع ماهی با پولک‌های براق در دو نوع رودخانه‌ای و دریایی در این شهر یافت می‌شود که مردم این خطه رغبت به میل به نوع رودخانه‌ای این ماهی دارند.

این ماهی در شهرهای اطراف نیز طرفداران بسیاری دارد؛ مردمان جنوب این ماهی را بیشتر در ایام تعطیل و به‌ویژه روزهای آخر هفته سرو می‌کنند.

این وعده غذایی تنوری و به‌ صورت شکم‌پر متشکل از سبزیجات معطر، سیر، تمر هندی و ادویه‌جات مخصوص پخت و ‌آماده می‌شود.

*فلافل

“فلافل آبادان” یک لفافه بسیار ساده، اما با فوت و فن‌های خاص خود!

این خوراکی گرچه بسیار ساده است و مواد لازم آن تنها نخود است، اما طرز تهیه خمیرمایه و سرخ کردن آن را فقط در آبادان می‌توان یافت.

*سمبوسه

«سمبوسه» از دیگر غذاهای ساده و خوشمزه این خطه است که ترکیباتی از نان، سیب‌زمینی، سبزی و ادویه‌جات را داراست، این خوراکی نیز در عین سادگی و ارزانی دارای طعمی بسیار دلچسب است و به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

*پاکورا

«پاکورا» نیز خوراکی لقمه‌ای مانند است که با خمیرمایه‌ای بسیار آسان طبخ می‌شود و با به‌کارگیری ادویه‌جات مخصوص این شهر توانسته جایی را در ذائقه مردمان این سرزمین برای خود پیدا کند.

آبادان، به واسطه ورود ادویه‌جات مخصوص طبخ غذا، و با شناسایی ذائقه مردمان این آب و خاک، چنین غذاهایی را به کشور معرفی کرده و مکان‌هایی را مخصوص عرضه چنین مواد غذایی را در خود جای داده است.

*رستوران پاکستانی

رستوران‌هایی چون سالن غذاخوری پاکستان، در عرضه غذاهای سنتی آبادان راه‌اندازی شد و ادویه‌سراهایی چون ادویه جلالی به منظر عرضه ادویه‌جات مایحتاج مردم در این شهر پای گرفت و هر مسافری در بدو ورود به آبادان سراغی از این اماکن می‌گیرد.

این روزها کنار هر مغازه اغذیه‌فروشی و رستوران‌های این شهرستان صف‌های طویلی قطاروار به صف ایستاده و انتظار چشیدن طعم غذاهای محلی آبادان بوده تا مزه این خوراک‌ها را تا سال دیگر زیر زبانشان به یادگار نگه دارند.