حسن روحانی: دولت آینده باید دولت امید باشد

خورنا: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیام نورزی مقام معظم رهبری در سال نو، ضمن تاکید بر اینکه باید سال ۹۲ را به سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی تبدیل کنیم، گفت: اگر همه دست به دست هم بدهیم با برنامه صحیح و تلاش می توانیم هم به حماسه اقتصادی و هم به حماسه سیاسی برسیم.

به گزارش آفتاب، دکتر حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در نماز جمعه شهرستان هویزه با اشاره به منابع عظیم و گوناگون استان خوزستان و با طرح این پرسش که نفت برای کشور نعمت است یا نقمت؟، نفت را نعمت بزرگی دانست که دشمنان ایران در طول تاریخ با چشم طمع به آن نگاه کرده اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با بیان اینکه تلاش بسیار زیادی شده است تا نفت ملی شود، تشریح کرد: اگر به درستی از نفت استفاده نشود و برای بهره برداری از آن برنامه ریزی نکنیم این نعمت تبدیل به نقمت می شود. اگر نفت را استخراج و تبدیل به انواع فرآورده کنیم و بفروشیم ارزش آن چند برابر خواهد بود اما اگر به صورت خام صادر شود حتی گاهی یک دهم قیمت آن نیزدر اختیار ما قرار نمی گیرد.

وی ضمن اشتباه دانستن نوع نگاهی که پول حاصل از فروش نفت را درآمدی برای خرج کشور می داند به گرانی های سال های اخیر اشاره کرد و افزود: این گرانی ها ده ها عامل دارد که یکی از عواملش نحوه استفاده ازنفت است. نفت را می فروشیم و دلار حاصل از آن را به بانک مرکزی می دهیم و بانک نیز اسکناس چاپ می کند و در اختیار مردم قرار می دهد. این همان مساله ای است که در اصطلاح اقتصادی به آن بیماری هلندی می گویند؛ یعنی نفت در اقتصاد کشور ما عمل نمی کند بلکه نفت از کشور خارج شده و در اقتصاد کشور دیگر عمل می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود گفت که نفت می تواند عامل ارزانی هم باشد و در خصوص چگونگی آن نیز توضیح داد: اگر نفت را صادر کنیم و درآمد آن را به سرمایه گذاری های مولدی از جمله؛ توسعه کشاورزی و منابع آب و همچنین اصلاح خاک تبدیل و صنایع مادر و غیرمادر ایجاد کنیم، تولید بالا می رود و در کنار آن اشتغال نیز درست می شود. پس نفتی که استخراج می کنیم تنها برای نسل ما نیست بلکه برای نسل آینده هم هست و نه تنها درآمد نیست بلکه ثروت ملی ای هست که باید به سرمایه تبدیل بشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه از نفت به عنوان ثروت ملی استفاده بشود به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه اشاره کرد و افزود: مجمع تصویب کرده است که به تدریح اتکاء به نفت برای هزینه های جاری باید حذف شود که متاسفانه به خوبی به این مصوبه عمل نشده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی در ادامه سخنان خود به نسل جوان تحصیل کرده کشور و معضل بیکاری اشاره کرد و با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر درست برای نسل جوان برنامه ریزی نشود چه اتفاقی در جامعه می افتد؟، پاسخ داد: بیکاری تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه باعث مشکلات روانی و فساد اخلاقی نیز می شود.

وی با بیان اینکه ۵ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی در کشور وجود دارد، به آمار بیکاری کشور اشاره کرد و با استناد به آمار کلان کشور در این خصوص، افزود: در سال های اخیر وضعیت اشتغال کشور تغییر مثبتی ایجاد نشده است. تعدادی شاغل و تعداد بیشتری بیکار شدند. در حالی که اشتغال به همان نسبتی که نیروی کار وارد بازار می شود باید برای آنها شغل ایجاد کنیم.

دکتر حسن روحانی در ادامه داد با اشاره به این نکته که اگر از نفت به عنوان سرمایه ملی درست استفاده کنیم مسئله اشتغال را هم می توانیم حل کنیم و نیروی جوان نیز جذب بازار کارمی شود، اقتصاد چین و برنامه های مسؤولان این کشور را مثال زد و عنوان کرد: برای جذب سرمایه خارجی با مشکل مواجه هستیم و سرمایه خودمان نیز از کشور خارج می شود که فرار سرمایه یک معضل است. بنابراین باید علاوه بر امنیت سرمایه داخلی بتوانیم سرمایه خارجی را نیز جذب کنیم زیرا سرمایه یکی از عوامل اصلی تولید است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به پیام نورزی مقام معظم رهبری در سال نو، تاکید کرد که امسال را باید به سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی تبدیل کنیم. وی افزود: اگر همه دست به دست هم بدهیم با یک برنامه صحیح هم به حماسه اقتصادی و هم به حماسه سیاسی خواهیم رسید.

دکتر حسن روحانی همچنین به انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراها اشاره کرد و افزود: همه باید با تحقیق و مصلحت سنجی به فرد اصلح رای دهند اما از آن مهمتر رفتن پای صندوق رای است. رهبری همواره بر اینکه حضور مردم در انتخابات باید شکوهمند و حداکثری باشد تاکید دارد. ما نیز در برابر همه مشکلاتی که داریم اگر پای صندوق آراء حاضر شویم به دنیا نشان خواهیم داد که در کنار نظام هستیم و اگر هم مشکل و گله ای داریم از نظام و انقلاب نیست بلکه از برخی مسولین است.

رئیس ستاد قرارگاه خاتم الانیباء (ص) دوران دفاع مقدس با اشاره به ایثار و فداکاری و جهاد مردم در دوران جنگ تحمیلی، ضرورت دست یافتن به اهداف انقلاب را استمرار این جهاد و فداکاری دانست و با اشاره به نقاط ضعف و قوت دولت، گفت: تلاش براین است که در دولت بعد نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل شود. وی اضافه کرد که حضور یک پیام دارد و انتخاب شایسته پیام دیگری است. ان شاالله که هر دو پیام را به بهترین وجهه انجام دهیم تا بتوانیم شاهد پیشرفت بیشتر ایران اسلامی باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در بخش دیگری از سخنان خود به قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و تصریح نمود: در کنار هدفمندی یارانه می بایست بیشتر به مساله اشتغال و گرانی و کاهش ارزش پول ملی توجه می شد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار یارانه و کمک به مردم باید ارزش پول ملی را حفط کنیم تا یارانه بتواند اثرگذار باشد. باید جلوی تورم را بگیرم و مساله اشتغال و گرانی را حل کنیم. اگر مساله ارزش پول ملی، مبارزه با گرانی و مساله اشتغال در کنار یارانه جمع شود آن وقت یارانه می تواند اثرگذار باشد. بنابراین همه باید تلاش کنیم دولتی کارآمدتر برای حل معضلات کشور داشته باشیم.

دکتر حسن روحانی همچنین با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رئیس جمهور آینده باید از عقل جمعی استفاده کند و اهل تدبیر باشد، اظهار داشت: در کشور ده ها هزار کارشناس زبده و صاحب نظر داریم که باید در برنامه ریزی و مدیریت کشور از آنها استفاده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دولت آینده باید دولت امید باشد بر استفاده از همه نیروهای خوب و صاحب نظر در اداره امور کشور تاکید کرد و گفت: اگر از مشورت مردم و کارشناسان به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم ان شاالله در دولت آینده همه شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود و معضلات گرانی و بیکاری را شاهد نباشیم.

دکتر حسن روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که خلق حماسه سیاسی در ۲۴ خردادماه به خلق حماسی اقتصادی منجر شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *