کتاب خاطرات “محمد زید بهبهانی” در منطقه ماهشهر و بندر امام به اختلافات قومی دامن میزند

خورنا: ذولفقار شریعت گفت: کتاب «ماجرا های من…» که در برگیرنده خاطرات محمد زید بهبهانی می باشد، می تواند به اختلافات قومی دامن بزند.

به گزارش خورنا، رییس انجمن ادبی کار بندر امام و ماهشهر با انتقاد از صدور مجوز برای چاپ کتاب «ماجرا های من…» که شامل خاطرات محمد زید بهبهانی می باشد گفت: با تمام احترامی که برای نویسنده این کتاب قائلم، ولی معتقدم وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز برای چاپ این کتاب، قصور کرده است.

به گزارش ایلنا از بندر امام خمینی(ره)، ذوالفقار شریعت افزود: قصد ندارم وارد جزئیات شوم، آن هم به این دلیل که نمی خواهم تعصبات و اختلافات قومی دوباره سر باز کند ولی معتقدم که  این کتاب علاوه بر اینکه هیچگونه ارزش ادبی و تاریخی ندارد،  می تواند، در منطقه ماهشهر به اختلافات قومی دامن زده و در بندر امام، احساسات اقوام مختلف ایرانی را جریحه دار کند.

وی افزود: «منیّت» در این کتاب حرف اول را می زند و تحریف تاریخ و همچنین ورود به حیطه ی شخصی افراد و خانواده ها کاری غیر اخلاقی محسوب می شود که متأسفانه نویسنده این کتاب بصورت بی پروا به آن پرداخته است.

شریعت اضافه کرد: علیرغم آنچه که در این کتاب در خصوص دوران اشغال ایران در جنگ جهانی دوم ذکر شده است و مردم شریف این منطقه را به ناموس فروشی متهم کرده، تاریخ همواره شاهد ایستادگی و مبارزات مردم این سرزمین با متجاوزین بوده و نمی دانم این خاطرات و تصورات از کجا در ذهن مولف این کتاب مانده، زیرا با تحقیقی که صورت داده ایم هیچ کدام از موارد ذکر شده مورد تایید ریش سفیدان این بندر قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: «محمد زید» هرگاه از مبارزات سیاسی خود در رژیم ستم شاهی صحبت کرده، چهره ای کاملا منطقی از ساواک را به مخاطبین القاء کرده است، به شکلی که هر گاه وی را به عنوان متهم به ساواک برده اند، به عنوان سفیر و پیام رسان به سوی مردم برگردانده اند.

شریعت ادامه داد: معمولا انتشار خاطرات، بمنظور روشن نمودن زوایای تاریک یک دوران است، در حالیکه در این کتاب، مولف هر که را دوست می داشته، ستوده و هر که را دوست نمی داشته، در زیر آواری از اتهامات و دروغ ها مدفون کرده، برای مثال به مرگ «خالق یزدانی» باید اشاره کنم که خود شاهدِ آن بودم، یک مرگ طبیعی در کنار خانواده و یک مراسم خاکسپاری بر اساس آیین و سنت، که متأسفانه در کتاب مذکور، نویسنده با بغض و حسد و کینه، به شکلی غیر واقعی و دادن نسبت های نادرست تصویری را ترسیم نموده که واقعیت ندارد.

این شاعر و منتقد ادبی در پایان با اشاره به این بیت از حضرت حافظ که فرموده: ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم / جامه ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم، گفت: درخواستی به معاونت سیاسی انتظامی بخشداری بندر امام داده ایم و خواستار آن شده ایم که با طرح مسأله در شورای تأمین شهرستان ماهشهر، با مقصرین ارائه مجوز چاپ برای این کتاب برخورد قانونی شود.

لازم به ذکر است که «محمد زید بهبهانی» از فعالین سیاسی پیش از انقلاب، و دادستان انقلاب در شهرستان بهبهان و همچنین  نماینده منتخب مردم شهرستان ماهشهر در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود که از این سمت استعفاد داده و اکنون دوران بازنشستگی را در اهواز سپری می کند.