دانشگاه علوم پزشکی تهران: بیمار را با چکش نمی‌توان بیهوش کرد

خورنا: رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران اسامی داروهای بیهوشی را که در بازار موجود نیست، اعلام کرد.

خیرالله غلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران فعلا هیچ مشکلی در زمینه کمبود داروهای بیهوشی ندارند که این به واسطه پر بودن انبارهای ذخیره آن‌ها است.

وی با برشمردن داروهای بیهوشی که اکنون در بازار موجود نیست، گفت: داروهای بیهوشی آتراکوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران در بازار موجود نیست یا خیلی کم است که اگروضعیت این طور پیش رود واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم.

غلامی همچنین درپاسخ به این سوال که بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر داروهای بیهوشی چه وضعیتی دارند ابراز بی‌اطلاعی کرد.

رئیس داروخانه‌های ۱۳آبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای مواجه با نبود داروهای بیهوشی چه تدبیری اندیشیده شده است، گفت: باید آرام آرام شروع به دعا کنیم زیرا اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.

این منتخب انتخابات سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: تکلیف این وضعیت را باید وزیر بهداشت روشن کند.

غلامی با تاکید براینکه با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد، افزود: در چند روز گذشته درخواست‌هایی نسبت به اخذ این داروهای بیهوشی شده است اما متاسفانه به دلیل نبود آن‌ها چیزی تحویل نشده است.

رئیس داروخانه‌های ۱۳آبان تصریح کرد: اگر تمام شرایط برای عمل جراحی مهیا باشد ولی داروی بی‌هوشی نباشد عملا هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

وی با تاکید براینکه بدن بیمار را که نمی‌توان زنده زنده با چاقوی جراحی برید، افزود: ‌ وقتی بدلیل نبود داروی بی‌هوشی عمل‌های جراحی انجام نشود ممکن است بیمار از بین برود.

غلامی با اشاره به اینکه تمامی این داروهای بیهوشی ازخارج کشور وارد می‌شوند، افزود: تحریم و مشکلات ارزی از دلایل کمبود داروهای بیهوشی در کشور است.