دکتر روحانی: مذاکره با آمریکا، امکان‌پذیر است

خورنا: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که در نشست هفتگی اعضای جامعه وعاظ تهران سخن می گفت، ضمن بیان مطلب فوق افزود: معیار ارزیابی عملکرد دولت‌ها، برنامه‌های توسعه پنج‌ساله و چشم‌انداز۲۰ ساله است. بدین ترتیب، گرچه دولت‌های نهم و دهم اقدامات مفیدی انجام داده‌اند ولی در مقایسه با آنچه که در برنامه‌های توسعه پنج‌ساله و سند چشم‌انداز ترسیم شده است، از برنامه و سند چشم‌انداز بسیار عقب افتاده‌اند.

به گزارش آفتاب؛ عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: درآمد ارزی دولت‌ در ٧ سال گذشته معادل ۶٩٨ میلیارد دلار بوده و با احتساب درآمدِ سال ١٣٩١ به رقمی حدود ۷۶۰ میلیارد دلار می‌رسد که هیچ یک از دولت‌های قبلی چنین فرصتی را در اختیار نداشته‌اند؛ با این حال مردم با تورم و گرانی کم سابقه و حتی بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. اینکه برخی مسئولینهمه مشکلات به گردن عوامل خارجی می‌اندازند نادرست است. چون حتی قبل از آثار تحریم‌ها نیر اقدامات متناسب با درآمد ارزی بی‌سابقه کشور نبوده است.

وی با تأکید بر لزوم مشورت با متخصصان و همه نیروهای سیاسی شایسته در امور مختلف مدیریتی کشور افزود: رئیس‌جمهور بعدی وظیفه دارد معضلات امروز کشور را حل کند. هر چند این کار، به تنهایی امکان‌پذیر نیست و نیازمند تیم اجرایی با تجربه و قوی و برنامه عملیاتی دقیق ۴ ساله است.

ضرورت توجه جدی به برنامه‌محوری در دولت آتی برای برون رفت از مشکلات فعلی، از نکاتی بود که در سخنان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح شد. وی همچنین، توجه به شرایط جهانی و وضعیت کشور در مقایسه با سایر کشورها را در فرایند برنامه‌ریزی، لازم دانست.

رئیس کمیسیون سیاسی، اجتماعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: با تقویت و بهبود دیپلماسی خارجی، می‌توان شرایط بهتری برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کرد. وظیفه نهادهای دیپلماتیک آن است که نسبت به همه حقوق ملی در کنار حق هسته‌ای در سطح بین‌المللی تلاش کنند و حمایت‌های جهانی را جلب کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی در خصوص مذاکره احتمالی با امریکا گفت: رابطه با امریکا، متفاوت از رابطه با دیگر کشورها است چون ایالات متحده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در حال مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران بوده است؛که در شرایط مناسب و تأمین منافع ملی، با هماهنگی رهبری معظم انقلاب می‌تواند صورت گیرد. نظر معظم له این نیست که ایران و امریکا تا روز قیامت مذاکره‌ یا رابطه نداشته باشند؛ اگر شرایطی باشد که عزت و منافع کشور تأمین شود، اجازه مذاکره و رابطه را خواهند داد.
همان‌طور که در مسایلی مانند عراق، افغانستان و پرونده هسته‌ای، به صورت موقت و موردی بین دو کشور مذاکراتی انجام گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *