حداقل دستمزد سال آینده ۴۸۷ هزار تومان + جزئیات

خورنا: در حالی که نشست سه‌جانبه‌ی نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دولت بر سر دستمزد سال ۹۲ هم‌چنان ادامه دارد، افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران در سال آینده تصویب شد.

این رقم در مقایسه با حداقل دستمزد تعیین شده در اسفند سال گذشته که ۳۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود به ۹۷ هزار و ۴۲۵ تومان افزایش یافته است.

همچنین شورای عالی کار درباره حق مسکن، و بن نقدی تعیین کرد که این موارد برای سال ۹۲ افزایشی نداشته باشند. بر این اساس میزان بن نقدی کارگری ۳۵ هزار تومان و حق مسکن ۱۰ هزار تومان مانند دستمزد سال ۹۱ تعیین شد.

به گزارش ایسنا، در این زمینه یک عضو شورای عالی کار از تصویب الزام کارفرمایان به پرداخت پایه سنواتی از ابتدای سال آینده و افزایش حق اولاد کارگران به ۶۲ هزار تومان خبر داد.

محمد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه‌ امروز شورای عالی کار مصوب شد تا کارفرمایان پایه سنواتی همه‌ کارگران قراردادی که یک سال سابقه‌ کار دارند را پرداخت کنند و از ابتدای سال آینده کارفرمایان مکلف به پرداخت پایه‌ سنواتی خواهند بود.

وی هم‌چنین از افزایش پایه سنوات روزانه به ۳۰۰ تومان خبر داد و گفت: این رقم امسال ۲۵۰ تومان تعیین شده بود که در جلسه‌ امروز شورای عالی کار به ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

احمدی با اشاره به تصویب افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران برای سال آینده افزود: در بخش سایر سطوح مزدی ۱۰ درصد افزایش به اضافه ۱۹۸۴ تومان به تصویب رسید.

این عضو شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که افزایش حق مسکن و بن کارگری در جلسه‌ امروز شورا به کجا رسید، گفت: متاسفانه کارفرمایان زیر بار افزایش حق مسکن نرفته‌اند. بن کارگری هم افزایش نیافت ولی حق اولاد که برای امسال ۳۸ هزار و ۹۷۰ تومان تعیین شده بود سال آینده افزایش یافته و به رقم ۶۲ هزار تومان رسیده است.

وی هم‌چنین درباره‌ پیش‌بینی سبد کالا برای کارگران در کنار افزایش حداقل دستمزد گفت: این موضوع به نظر و مساعدت دولت و تامین منابع مالی آن بستگی دارد که امیدواریم سال آینده عملیاتی شود.

به گزارش ایسنا، افزایش ۲۵ درصدی دستمزد در جلسه‌ امروز شورای عالی کار در شرایطی به تصویب رسید که طی هفته‌های گذشته مذاکرات متعددی میان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار و پیشنهادات مختلفی از جانب دو طرف ارائه شد اما سرانجام پرونده‌ دستمزد سال ۹۲ کارگران با رقم حداقل ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان بسته شد و کارفرمایان و کارگران با افزایش ۲۵ درصدی دستمزد به توافق رسیدند.