بسیاری از مردم به خاطر بی‌خبری از فشار خون بالا، مفت و مجانی می‌میرند

خورنا: رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: ۶۰درصد افرادی که به خاطر سکته مغزی بستری می‌شوند سابقه فشار خون بالا دارند، بسیاری از مردم به خاطر بی‌خبری از این عارضه می‌میرند بنابراین پرستاران اوایل سال آینده طرح غربالگری وزن و فشار خون ۳۵ میلیون ایرانی را با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌دهند.

محمدمیرزابیگی در نشست خبری هفته سلامت افزود: در بخش‌های ICU حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که به دلیل سکته مغزی بستری شده‌اند فشار خون ناشناخته داشته‌اند که بابت آنها بیمارستانها هزینه بسیاری می‌دهند.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع فشار خون، پرستاران کشور در یک طرح جهادی به عنوان نقش پلیس راهنمایی و رانندگی و به صورت رایگان فشار خون مردم را آزمایش می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: ۱۰۰ هزار پرستار اعلام آمادگی کردند تا به کمک وزارت بهداشت بیایند و در اواخر اردیبهشت ۹۲ و زمانی که امکانات پزشکی فراهم بود با همکاری معاونت بهداشتی مردم را معاینه کنند.

میرزا بیگی افزود: ۳۵ میلیون نفر افراد بالای ۳۰ سال در کشور وجود دارد که این ۱۰۰ هزار پرستار ظرف مدت یک هفته در پایگاه‌های مشخص شده فشار خون و وزن مردم را اندازه گیری می‌کنند و نتایج را دراختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: انجام تست قند خون به دلیل اینکه نیاز به زمان خاصی داشت و قبل از مصرف صبحانه باید انجام گیرد در انجام این طرح غربالگری منتفی شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: نتایج این آزمایش‌ها در برنامه پزشک خانواده و در پرونده الکترونیک بیماران ثبت می‌شود.

میرزابیگی ادامه داد: از سوی پرستاران این طرح پیشنهادشده است چرا که به گفته آنها تا کی باید بیمارانی را ببینند که مفت و مجانی فوت می‌کنند.مکاتبات انجام این طرح از آبان گذشته انجام شده است.

به گزارش فارس،وی گفت: اجرای این برنامه نیازمند کمک ریاست جمهوری است چرا که در سال اقتصاد مقاومتی وزارت بهداشت با وضعیت بودجه‌ای که دارد نمی‌تواند از تمام امکانات استفاده کند و ممکن است در این فرصت زمانی تجهیزات لازم کم باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *