داستان VPN به کجا رسید؟

خورنا: از چهارشنبه شب وی پی ان ها در کشور قطع شده است، این اتفاق قبلا هم سابقه داشته مثلا مهر ماه سال پیش وی پی ان ها برای چند روز قطع شده عده ای آن را در راستای طرح راه اندازی اینترنت ملی ارزیابی کردند.

حالا هم با توجه به اینکه چند هفته پیش ثبت نام وی پی ان های قانونی آغاز شده زمزمه هایی مطرح است که کلا قرار است پورت وی پی ان های غیر مجاز برای همیشه بسته بمانند، وی پی ان های قانونی برای دور زدن فیلترینگ نیستند.

مسئولان برای جلوگیری از نشت اطلاعات، سازمان‌هایی را برای ارتباط با خارج از کشور از وی پی ان غیر قانونی مجاز بودند استفاده کنند، وی پی ان قانونی را در نظر گرفته‌اند با این حساب اگر همیشه وی پی ان ها از کار افتاد تعجب نکنید.

وی پی ان سامانه‌ای است که در کشور ما عموما برای دور زدن فیلترینگ مورد استفاده قرار می گیرد و مسئولان بارها غیر قانونی بودن آن تاکید کرده‌اند، با این حال کاربران اینترنت داخل کشور از این ابزار برای دسترسی به سایت‌هایی که توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شده‌اند استفاده می‌کنند.

وی پی ان های غیر قانونی در کشور همیشه دستمایه درآمد زایی عده‌ای بوده که سودهای کلانی به جیب می‌زدند و حالا با بسته شدن این وی پی ان‌ ها کاسبی آنها از سکه افتاده است، هر چند هنوز هم نرم افزارهای فیلتر شکن فعال هستند و در برخی سایت‌ها به فروش می رسند.

* این پورت‌ها یعنی چه ؟

پورت در گاهی است برای ورود و خروج داده‌ها هر کدام از پورت‌ها کار خاصی انجام می دهند، مثلا پورت ۲۵ مخصوص ارسال ایمیل است و پورت ۱۱۰ برای دریافت آن و پورت ۸۰ با HTTP دسترسی به صفحه های اینترنتی، در صورتی که خدمات دهنده سرویس اینترنت با شرکت زیر ساخت، پورت های ۲۵.۱۱۰ را مسدود کند امکان دریافت و یا ارسال ایمیل ممکن نخواهد بود، در صورت مسدود کردن پورت ۸۰ امکان استفاده از اینترنت غیر ممکن است پورت PPTP یا Point-point tunneling protocol برای ساخت شبکه خصوصی مجازی (vpns) مورد استفاده قرار می گیرد.

مسدود کردن این پورت امکان استفاده از وی پی ان ها را غیر ممکن میکند l۲ptیا layer .secure socket یا sstp ,tunneling protocol۲ ،Tunneling protocol هم کاربرد مشابهی دارد.

* در آمد Vpn فروش‌ها چقدر است؟

افراد واسطه‌ای که وی پی ان های غیر قانونی را ماهانه از دو تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسانند در واقع یک سرور اختصاصی در خارج از کشور را اجاره کرده‌اند، این سروها قیمت‌های مختلفی دارند اما بسته به عملکرد آنها از ماهانه ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

به گزارش فارس،این افراد واسطه سرور خود را ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند اما با فروش ماهانه وی پی ان با قیمت‌های دو تا پنج هزار تومان چندین برابر رقم فوق سود می‌کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *