افتتاح مرحله‌ استانی جشنواره جابربن حیان

خورنا: معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به شرکت هزار و ۱۵۶ مدرسه در طرح جابربن‌حیان در سال جاری، گفت: ‌از این تعداد ۹۲۲ مدرسه به مرحله منطقه‌ای راه‌یافت و ۵۰۲ مدرسه برای حضور در مرحله استانی انتخاب شد.

سیده‌فرانک موسوی با بیان این مطلب اظهارداشت: در مرحله‌ استانی جشنواره جابربن‌حیان ۲۰۵ اثر ارائه شد که از میان این طرح‌ها پس از داوری، ۶ اثر به عنوان برگزیده به مرحله‌ی کشوری راه خواهدیافت.

وی با بیان این‌که طرح جابربن‌حیان با هدف ایجاد انگیزه و برون‌رفت سبک آموزش ابتدایی از حالت سواد سنتی برگزار می‌شود، افزود: در گذشته انتقال دانش به دانش‌آموزان به‌ روش سنتی انجام می‌شد که در این حالت پس از مدتی این دانش به فراموشی سپرده می‌شد؛ در این جشنواره به دنبال ایجاد روش‌های تدریس فعال یادگیری هستیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان توضیح داد: روش‌های جدید آموزش، مهارت‌های لازم را به‌صورت یک دانش مادام‌العمر به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

موسوی ادامه‌داد: برگزاری این جشنواره باعث رشد و پرورش استعدادها و مهارت‌های دانش‌آموزان در زمینه‌ی طراحی، تحقیق، ساخت و غیره می‌شود؛ همچنین برگزاری این جشنواره مهارت های اساسی زندگی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که چگونه با مسائل و مشکلات خود مواجه شوند و آن را حل کنند. دانش آموزان با مشاهده و جمع‌آوری اطلاعات لازم و پرسش و پاسخ به دنبال روش‌های اکتشافی می‌روند و یافته‌ها و نتیجه‌گیری خود را تفسیر می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به پوشش ۵۰ درصدی مدارس استان در این طرح یادآور شد: سال گذشته ۴۰۰ اثر به مرحلهای استانی این جشنواره راه‌یافت ولی امسال طرح‌های راه‌یافته به مرحله‌ی استانی کاهش یافته‌است؛ زیرا امسال ۵۰ درصد اثرهای هر مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفت و سعی شد بیشتر روی طرح‌های گروهی تمرکز شود.

موسوی با بیان این‌که طرح‌های امسال این جشنواره دارای کیفیت بالایی هستند، توضیح داد: سومین دوره جشنواره جابربن‌حیان برگزار شد و معلمان و دانش‌آموزان به‌خوبی از موضوعات و اهداف این طرح آگاهی دارند.

وی تصریح کرد: این جشنواره با هدف شناسایی استعدادهای خاص دانش آموزان در زمینه پژوهشی و علمی برگزار می‌شود؛ جشنواره جابربن‌حیان بستری برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان و مقدمه راه‌یافتن به جشنواره خوارزمی در مقاطع دیگر است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به برگزاری مرحله‌ی کشوری این جشنواره در اردیبهشت‌ماه ۹۲ گفت: طرح‌های راه‌یافته به مرحله‌ی کشوری در بخش‌های طراحی، ساخت و آزمایش هستند. سعی می‌شود بیشتر طرح‌های گروهی برای مرحله کشوری انتخاب شود اما اگر یک طرح فردی امتیاز لازم را کسب کند، به مرحله کشوری راه می‌یابد.