کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانی محصولات سایپا و ایران خودرو از امشب

خورنا: از امشب قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانی کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از افزایش بی ضابطه قیمت خودرو به خاطر بخشنامه دولت در بهمن ماه که انتقادات شدید مردم  را به دنبال داشت، رییس جمهور نیز معترض افزایش نجومی این قیمتها شد و درصدد کاهش قیمت برآمد و شورای رقابت، سازمان حمایت و خودروسازان را ماموریت داد تا زمینه این امر را مهیا کنند. شورای رقابت، امروز الگوی قیمت گذاری خودرو را تعیین می کند تا سازمان حمایت قیمتهای جدید را مشخص کند. پیش از این جلسه اما امروز در مراسم  رونمایی از سه محصول جدید سایپا فرصتی بود تا معاون اول رئیس جمهور موضوع کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۴ میلیون تومانی قیمت خودرو را مطرح کند و قرار شد این کاهش از امشب در محصولات خودروی سایپا و ایران خودرو اعمال شود.

* معاون‌اول رئیس‌جمهور خواستارکاهش ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیونی قیمت خودرو شد

محمد رضا رحیمی امروز در مراسم رونمایی از سه محصول جدید سایپا خطاب به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به بهار و آغاز سال نو از شما می‌خواهیم، تا با حمایت از مردم به ویژه قشر متوسط، امروز قیمت خودرو را بشکنیم و با کاهش قیمت‌ها به مردم عیدی دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به جلسات مکرری که با وزیر صنعت و خودروسازان از تیرماه تاکنون داشته‌ایم، امروز پیشنهاد ما به مدنی مدیرعامل سایپا و نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو این است که قیمت محصولات خود را ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان کاهش دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید در صنعت خودروسازی رتبه‌ای تک رقمی در دنیا داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باید روزی قادر به تولید هواپیما باشند.

رحیمی با بیان اینکه حدود ۴۰ سال پیکان و وانت پیکان با یک ظاهر مشخص تولید و عرضه می‌شد، گفت: امروز امکان تولید و عرضه خودروهای جدید در کشور فراهم شده است.

رحیمی با بیان اینکه صنایع خودروسازی، پتروشیمی و فولاد به عنوان سه صنعت بزرگ دنیا مطرح هستند، تصریح کرد: صنعت خودروسازی ایران با دو رویداد شامل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌ها روبرو شد.

وی توضیح داد: تحریم‌ها فشار سنگینی را به ما وارد کردند، ولی باعث بهبود رتبه علمی ایران شد که امیدواریم تا ۶ سال آینده در این زمینه جزء رتبه‌های تک رقمی دنیا باشیم.

معاون اول رئیس جمهور این مسئله را محصول تحریم عنوان کرد و افزود: عده‌ای با دشمنی و یا جهل نگذاشته‌اند، مصوبه‌ای که در ایران خودرو داشتیم اجرا شود، در تیرماه گذشته اختصاص هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای شرکت ایران خودرو تصویب شد، تا تولید این شرکت افزایش یابد و با رشد عرضه خودرو به بازار جلوی گرانی گرفته شود.

وی ادامه داد: عدم اجرای این مصوبه باعث شد، تا دلالان برای خرید خودرو اقدام کنند و با توجه به اینکه خودروسازان مسئول بازار نیستند، به دلیل کمبود عرضه قیمت‌ها در بازار افزایش یافت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دوباره برای اصلاح قیمت‌ها و تأمین سرمایه در گردش مصوبه‌ای صادر شد، تا تولید خودروسازان دو برابر شود و کاهش قیمت‌ها را شاهد باشیم که این موضوع نیز عملیاتی نشد.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: افرادی بودند که با غفلت با تحریم کنندگان هماهنگ شدند و در بازار خودرو اخلال ایجاد کردند.

طبق گفته رحیمی اجرای قانون هدفمندی در قیمت‌ خودروها تأثیر ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشت و در این شرایط اخلال‌هایی در بازار خودرو ایجاد شد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز از ۱۰۵۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان رسید، گفت: سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی مشغول به کارند که نباید گذاشت این صنعت با مشکل روبرو شود.

رحیمی با بیان اینکه در آستانه بهار رستاخیر طبیعت هستیم، گفت: خداوند طبیعت را برای عبرت انسان‌ها زنده می‌کند و همان طور که گیاهان زنده می‌شوند، انسان نیز برای یک زندگی ابدی زنده خواهد شد.

وی افزود: در آستانه بهار شرکت‌های خودرو ساز باید با کاهش قیمت‌های خود  به مردم عیدی دهند.

*وزیر صنعت: خودروسازی باید ارز آور باشد/کاهش ۵۰ درصدی وابستگی اقتصاد به نفت

گزارش خبرنگار فارس حاکی است، مهدی غضنفری وزیر صنعت نیز امروز در مراسم رونمایی از سه محصول جدید سایپا اظهارداشت: وقتی می‌خواستیم قیمت حامل‌های انرژی در هدفمندی یارانه را اصلاح کنیم، می‌دانستیم که آثار تورمی در پی دارد و برای یک جراحی بزرگ اقتصادی آماده بودیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ اتفاقی مهم‌تر از هدفمندی یارانه‌ها افتاد و آن کاهش ۵۰ درصدی وابستگی اقتصاد کشور به ارز نفتی بود.

وزیر صنعت با بیان اینکه از سال ۹۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز حاصله از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی وارد اقتصاد کشور شد، گفت: این رقم در سال جاری به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم در سال آینده هیچ صنعتگری به دنبال ارز دولتی نباشد.

وزیر صنعت تصریح کرد: اقتصاد با ارز ۱۰۰۰ تومانی دوباره بر نمی‌گردد، زیرا معنی آن این است که ارز نفت را در حوزه مصرف بریزیم.

به گفته غضنفری اقتصاد با ارز ۲۵۰۰ تومانی یعنی خودروساز امروز خودش ارز مورد نیازش را تامین کند و قیمت و میزان فروش نفت تاثیری بر ما نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پایه‌های این مسئله در سال ۹۱ گذاشته شده است، گفت: صنعت خودروسازی باید با ارتقای کیفیت به دنبال ارز آوری باشد، زیرا اگر به ارز ۳ تا ۴ هزار تومانی حاصل از فروش نفت وابسته باشیم، نمی‌توانیم روی پای خود بایستیم.

غضنفری علیرغم انتقادات قبلی خود از بورس کالا گفت: در سال ۹۱ بورس کالا اشتباه نکرد و خودروسازان نیز اشتباهی مرتکب نشدند، همدیگر را به کم‌کاری متهم نکنیم.

وی ادامه داد: همه بحث‌:ها در سال جاری بیشتر از قبل کار کردند ولی یک اتفاق اقتصادی افتاد که باید آن را مدیریت کنیم.

غضنفری با بیان اینکه امسال برای اولین بار آهنگ تولید خودرو کاهش یافت، اظهارداشت: خودروسازان باید سال آینده ارز حاصل از صادرات خود را در بازار عرضه کنند، تا به مسئولیت اجتماعی و تاریخی خود عمل کرده و به اقتصاد کشور کمک کنند.

*مدیرعامل ایران‌خودرو: اعمال کاهش قیمت در قراردادهای اول اسفند به بعد

همچنین جواد نجم‌الدین در حاشیه رونمایی از سه محصول جدید سایپا در پاسخ به سئوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که پرسید کاهش قیمت خودرو از چه زمانی اعمال خواهد شد، اظهار داشت: این مسئله در مورد قراردادهای اول اسفند به بعد اعمال می‌شود.

وی افزود: کاهش قیمت خودرو از فردا در قراردادهای جدید نیز اعمال می‌شود.

نجم‌الدین در پاسخ به این سئوال که آیا سال آینده نیز کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت، گفت: به شرطی که به خودروسازان ارز مبادله‌ای پرداخت می‌شود و تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار گیرد، می‌توانیم قیمت محصولاتمان را کاهش دهیم.

وی افزود: اگر قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز کاهش یابد و نرخ تسهیلات بانکی هم کاهش داشته باشد، باز هم امکان پایین آمدن قیمت خودرو وجود خواهد داشت.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سئوال که با توجه به افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت خودرو آیا کاهش ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانی قیمت رقم پایینی نیست، گفت: ۴ میلیون تومان رقم بالایی است، زیرا قیمت مواد اولیه و ارز سه برابر شده، ولی قیمت هیچکدام از خودروها دو برابر نشده بود.

وی در پایان از عرضه به روز ۲۰۶ ایرانی به خریداران خبر داد و گفت: خودروی لوکس دنا نیز به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

*کاهش تا ۴میلیون تومان محصولات خودرویی سایپا امشب 

 به گزارش خبرنگار فارس، سعید مدنی در مراسم رونمایی از سه محصول جدید سایپا اظهارداشت: با وزارت صنعت در مورد قیمت خودرو توافق کرده‌ایم. اینکه کمترین و بیشترین کاهش قیمت مربوط به کدام خودرو خواهد بود، مشخص شده و امشب قیمت‌های جدید و کاهش یافته انواع خودرو را بر روی سایت سازمان حمایت قرار خواهیم داد.

وی در عین حال یادآور شد: این قیمت‌ها اعلام خواهد شد ولی تا زمانی خواهد بود که شرایط فراهم باشد.

وی تصریح کرد: توافق‌هایی برای تنظیم بازار خودرو صورت گرفته و همکاری‌های لازم را در این مورد خواهیم داشت.

مدنی البته تأکید کرد: دولت قیمت‌گذاری خودرو را به خودروسازان واگذار کند و البته پیشنهاد می‌کنیم نظارت‌هایی نیز از طرف سازمان‌های دولتی بر کار خودروسازان وجود داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه بیشتر از ۵ درصد خریدهایمان را نتوانسته‌ایم با ارز مبادله‌ای انجام دهیم، گفت: عمده‌ خرید‌های ما با ارز آزاد صورت گرفته است.

مدیرعامل سایپا همچنین با اشاره به کاهش تولید این شرکت در سال جای به دلیل افزایش نرخ ارز، دستورالعملهای بانک مرکزی و تغییر نرخ مواد اولیه داخلی در بورس کالا گفت: دلیلی ندارد شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه هر ماه تعدیل مثبت در سود سهام خود داشته باشند ولی خودروسازان با تعدیل منفی روبرو باشند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه صادرات خودرو از کشور، گفت: کشور چین از سال گذشته و امسال بخشی از بازار صادراتی خودروهای ایرانی را نصیب خود کرد که امیدواریم مشکلات زیرساختی در صادرات خودرو برطرف شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *