دستی بر سر و گوش خانه‌‌های تاریخی خوزستان کشیده می‌شود

خورنا: معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌های مرمت خانه‌های تاریخی در خوزستان خبر داد.

سیدحکمت موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: پرداخت بخشی از هزینه‌های مرمت خانه‌های تاریخی در خوزستان گام مهمی در راستای بهبود وضعیت خانه‌های تاریخی است و مردم باید از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات فرصت مناسبی برای احیای بافت تاریخی شهرهاست، افزود: میراث فرهنگی تا ۵۰ درصد از هزینه‌های مرمت را پرداخت می‌کند و ۵۰ درصد نیز از هزینه‌ها برعهده صاحبان خانه‌های تاریخی است.

موسوی با اشاره به اینکه لازم باشد در ارائه طرح مرمت نیز مشارکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مرمت آثار تاریخی کار بسیار حساسی است که باید با ظرافت انجام شود و در این باره در صورت لزوم همکاری لازم را در ارائه طرح مرمت نیز انجام می‌دهیم و با مالکان مشارکت رایگان خواهیم کرد.

*مالکان برای مرمت خانه‌ها اقدام کنند

معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان تصریح کرد: این فرصتی استثنائی ا‌ست و باید در اسرع وقت در راستای استفاده از این تسهیلات اقدام کرد.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی تلاش دارد تا خانه‌های تاریخی موجود در شهرهای کشور مرمت شوند و در صورتی که مالکان از توان مالی برخوردار نباشند برای تامین هزینه‌های جاری و سهم ۵۰ درصدی مالک نیز راه‌هایی برای مساعدت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در خوزستان در برخی از شهرها مشارکت مردم در این باره بسیار زیاد بوده است که از این شهرها می‌توان به شهرستان دزفول با ۱۷ خانه مرمتی اشاره کرد.

موسوی ادامه داد: در سایر شهرها به ویژه شوشتر با توجه به وجود خانه‌های تاریخی باز هم مردم از این تسهیلات استفاده نکردند که این خود جای شگفتی دارد.

وی بیان کرد: در شهرستان شوشتر با دعوت از مردم و مالکان خانه‌های تاریخی، تلاش شد تا آنها را برای مرمت خانه‌های خود توجیه کنیم ولی این مهم تاکنون تاثیری در مشارکت مالکان نداشته است.

*نگهداری خانه‌های تاریخی ضرورت است

معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان همچنین عنوان کرد: نگهداری خانه‌های تاریخی در شهرهایی مانند شوشتر، شوش، دزفول و … یک ضرورت است و در این باره باید از همه توان خود استفاده کرد.

وی در پایان گفت: در صورتی که در این باره اقدامی انجام نشود در سال‌های نه چندان دور شاهد نابودی خانه‌های تاریخی و داشته‌های معماری خوزستان خواهیم بود.