احمدی نژاد: مادر چاوز اظهار محبت کرد

خورنا: رییس جمهور با آرزوی آمرزش برای رییس جمهور فقید ونزوئلا، او را فردی معرفی کرد که به دنبال عدالت، برادری، دوستی و کرامت انسانی یعنی همان اهداف انقلاب اسلامی بود.

محمود احمدی‌نژاد بعدازظهر امروز (شنبه) پس از بازگشت از مراسم ادای احترام به جنازه هوگو چاوز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم می‌دانند که آمریکای لاتین قاره بزرگی است، اما متاسفانه تحت تاثیر مستکبران و استعمارگران حتی رسانه‌ها، آنطور که باید و شاید ظرفیت‌ها و استعدادها و فرهنگ و اندیشه مردم آمریکای لاتین را معرفی نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که آمریکای لاتین به لحاظ استعدادهای طبیعی و انسانی کم‌نظیر است و مردمان مذهبی پاک، شجاع و عاطفی دارد، گفت: چهارصد سال استعمارگران در این منطقه حضور داشتند که جنایت‌های بسیاری را انجام دادند که در تاریخ بی‌نظیر است و چپاول‌هایی که در آنجا شده است همین‌طور.

وی ادامه داد: آمریکای لاتین برای کسب استقلال، عزت، پیشرفت و تسلط بر منابع خود دائما در حال مبارزه بوده‌ است و نهضت‌های زیادی در آنجا شکل گرفته که عموما به طور شدید سرکوب شده‌اند. احمدی‌نژاد با بیان این‌که در ۶۰ سال اخیر شکل مبارزات مردم عوض شده است، افزود: نیروی مردمی که آمد از طریق کودتا یا ترور سرکوب شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، موج امیدی پیدا شد و حرکت در آمریکا آغاز شد که باز سرکوب شدند.

رییس‌جمهور ادامه داد: در دهه جدید نیروهای مردمی با همان انگیزه‌ها، اما مجرب‌تر از گذشته و مردمی‌تر انقلابی را آغاز کردند و رهبری آن بر عهده هوگو چاوز بود. وی مردی انقلابی بود که تمام تجربیات را مرور کرده بود و می‌دانست در چه صحنه‌ای قدم برمی‌دارد .

وی با بیان این‌که آقای چاوز قیام کرد و مردم ونزوئلا از او حمایت و پشتیبانی کردند، گفت: آقای چاوز دنبال عدالت، برادری، دوستی و کرامت انسانی یعنی همان اهداف انقلاب اسلامی بود. احمدی‌نژاد تصریح کرد: هوگو چاوز مردی مومن و معتقد است و حرکتی که آغاز کرد در آن موفق شد به طوری که امروز هر جا انتخابات نسبتا آزادی برگزار شود، یاران چاوز رای بالایی می‌آورند، دایره کشورهای انقلابی نیز روز به روز بیشتر می‌شود و امروز به بیش از ۶۰ تا ۷۰ کشور رسیده است. چاوز نقش محوری در این انقلاب‌ها داشت. وی تلاش بسیاری در جهت دمیدن روح خودباوری و آزاد‌ی‌بخش به مردم انجام داده بود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که چاوز پیوند عمیقی بین انقلاب اسلامی و آمریکای لاتین برقرار کرد، اظهار کرد: چاوز حرکت ملت ایران و انقلاب اسلامی و امام (ره) را به خوبی می‌شناخت و این‌ها را در یک حرکت و همسو معرفی می‌کرد. ما کمتر سخنرانی‌ای از او سراغ داریم که نامی از ایران، انقلاب اسلامی و امام (ره) نبرده باشد و دامنه حرکت وی در بدنه اجتماعی و توده مردم گسترش یافته بود.

رییس‌جمهور گفت: آقای چاوز خدمات بسیاری به جامعه بشری کرد. وی موج انقلابی‌گری از نوع امروزش که نه وابسته به شرق و نه وابسته به غرب است،را دنبال کرد. او متکی به رای مردم و کرامت انسانی است، او خود نیز انسانی آزاده بود و به چیزی وابستگی نداشت، مردمی بود و در این مردمی بودن تظاهر نمی‌کرد و روح لطفی داشت.

وی با بیان این‌که چاوز با بیماری مشکوکی که گرفت از دنیا رفت، ادامه داد: برخی تصور کردند که درگذشت وی باعث شده خلاء بزرگی به وجود آید و این خلاء می‌تواند ضربه‌ای به این موج عظیم وارد کند. دوستان چاوز نگران شده بودند و دشمنان او خوشحال بودند به همین دلیل مراسم آقای چاوز از اهمیت بالایی برخوردار بود. ما نیز به عنوان وظیفه انقلابی برای برادری شجاع و مومن که همیشه از حق ایران دفاع می‌کرد و مطلقا در مقابل حق از خود مقاومت نشان نمی‌داد، در این مراسم حضور پیدا کردیم. من شهادت می‌دهم که او همواره از حق ایران دفاع می‌کرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: با حضور هیات ایرانی نیز پیوند ملت ایران با ملت‌های انقلابی نشان داده شد که مستحکم است و با این حضور اعلام کردیم که کمک می‌کنیم، این تصور به وجود نیاید که خلایی ایجاد شده است. رییس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری در آمریکای لاتین عظمت چاوز را نمی‌شناختند، تصریح کرد: از ۵۴ کشوری که در مراسم وی حضور داشتند ۳۳ کشور در سطح رییس‌جمهور و رییس دولت به صورت داوطلبانه حضور پیدا کرده بودند. چاوز یک شخصیت بین‌المللی بود.

رهبران امروز ونزوئلا و گروه‌های اجتماعی آن هم‌قسم شده‌اند که راه چاوز را ادامه دهند. بسیاری فکر می‌کردند که پس از درگذشت چاوز شعله‌های انقلابی خاموش می‌شود، اما برعکس شد و ابعاد انقلاب در آمریکای لاتین را چند برابر کرد به طوری که حالت انفجار به خود گرفت و همه آنان گفتند که ما تا آخر هستیم.

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که چاوز پشتیبان رهبران انقلابی بود، یادآورشد: آنها ابتدا احساس خلاء می‌کردند، اما زمانی که در کنار یکدیگر قرار گرفتند و قدرت این کنار هم قرار گرفتن را دیدند، هم‌عهد شدند که راه چاوز راهی ریشه‌دار و انسانی است و آن را ادامه خواهند داد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که مراسم چاوز مراسمی پرشکوه بود و اینگونه مراسم‌ها را می‌توان تنها در مورد رهبران بزرگ تاریخی مشاهده کرد، افزود: رفتار چاوز امروز تبدیل به یک فرهنگ شده است. او حق‌طلب و مردمی بود، ایستادگی، شجاعت و به هیچ انگاردن مستکبران و خرد کردن ابهت آنان امروز تبدیل به یک فرهنگ شده است.

وی با بیان این‌که چاوز زنده و با مردم است،‌ گفت: تمام کسانی که در مراسم چاوز حضور داشتند، پیام داده بودند یا درباره او سخن می‌گفتند به چند نکته اذعان داشتند. آنها و حتی کشیشان کلیساها شهادت دادند که او یک موحد و انسانی پاک و مومن بود.

رییس‌جمهور همچنین افزود: همه می‌گفتند که چاوز ایران را خیلی دوست داشت. مادرش هم اظهار محبت کرد و گفت که چاوز عاشق ایران بود.

احمدی‌نژاد همچنین تصریح کرد: امروز تمام کسانی که راه چاوز را ادامه می‌دهند، وظیفه‌شان سنگین‌تر شده است. حرکت آزادی‌بخش در آمریکای لاتین با گستردگی بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس‌جمهور در پایان با بیان این‌که روابط ملت ایران با ملت‌های آمریکای لاتین تقویت خواهد شد، ضمن آرزوی آمرزش برای چاوز، گفت: امیدوارم خداوند او را با اولیای خودش محشور کند. او همواره منتظر بود که مصلح و موعود حقیقی بیاید و آرزوهای او را نیز محقق کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *