رویای مردی که می خواهد اهواز را شمال کند

خورنا: کلانشهر اهواز، جدا از هرچه کاستی که در این شهر وجود دارد، اما یک نیاز کاملا مشخص در آن به چشم می خورد که عبارت است از فضای سبز. اینکه انتظار شهروندان برای ایجاد و توسعه فضای سبز از شهرداری و سازمان پارک ها و … باشد، انتظار بجایی است اما اینکه خود ما مردم نخواهیم نقشی را در آن ایفا کنیم، جای تعجب و نقد دارد. اینکه ما بدانیم که نباید شاخه درختی را قطع کنیم، چمن زارها را از بین نبریم، گل ها را از شاخه نچینیم، درختان پیاده روی منزل را هر روز آبیاری کنیم و کلیه نکاتی که فضای سبز شهر را سالم و زیبا نگه می دارد را رعایت کنیم، بطور قطع رفته رفته و در بلند مدت اهواز نیز به لحاظ فضای سبز رونق پیدا می کند.

با این حال در گوشه و کنار همین شهر افرادی وجود دارند که بنا بر علاقه و یا دلسوزی نسبت به شهر دست به کارهایی ابتکاری می زنند، که نگاه رهگذران را به خود جلب می کند. چند درخت نخل خوش قد و قامت، وسط زمینی پر از سنگ و کلوخ! خانه هایی با دیوارهای فرسوده، کوچه ای باریک و مارپیچ. خانه هایی که ویران شده اند و بزودی همسایه های آنها نیز از بین خواهند رفت. با این حال یکی از اهالی این منطقه با اینکه می داند خانه اش در طرح بازسازی حرم مطهر حضرت علی بن مهزیار اهوازی قرار گرفته است، گونه ای از پیچک های زیبا را مقابل درب خانه خود کاشته و سرتاسر دیوار خانه اش را به نمایی سبز و زیبا تبدیل کرده است. مشاهده این نما برای هر رهگذر ضمن اینکه می تواند جذابیت ایجاد کند، در گسترش این فرهنگ نیز موثر واقع خواهد شد.

کاظم شوشی و کریم دراجی ۲ تن از قدیمی های خیابان نهج البلاغه هستند، که بدلیل فرسودگی بیش از حد خانه هاشان پیچکی زیبا را در زمین کاشته و نمایی زیبا را پس از یکسال ایجاد می کنند.

امروز رویای این ۲ مرد تبدیل کردن محله و شهرشان به مناطق سرسبز شمال است، آنها می گویند مردم اگر دست به چنین کارهایی بزنند، پس از مدتی اهواز منطقه ای سبز و شبیه به شمال خواهد شد.

دراجی می گوید : افراد زیادی نسبت به این نما واکنش نشان داده اند و ما نیز پاسخ آن را با هدیه ای جزیی از قلمه های این پیچک داده ایم. علاقه مندی من به فضای سبز آن قدر زیاد است که اگر هر شهروندی بخواهد دست به این کار بزند، به او قلمه می دهم تا فضای خانه و محله اش را تغییر دهد. نکته جالب توجه در این پیچک، پیشروی بی توقف و سریع آن است. یعنی با کاشت آن می توان دیوارهای یک خیابان را سرسبز کرد.

وی می گوید : به نمای سبز دیوارها نگاه کنید! خانه ام شبیه به خانه های سرسبز شمال شده، آرزویم سرسبزی همه جای شهر می باشد.

این شهروند در پاسخ به اینکه اما بزودی باید این منطقه را تخلیه کنید و بجای دیگری نقل مکان کنید، گفت : اگر هرجای دیگری در این شهر بروم باز در ایجاد فضای سبز خانه و منطقه ام تلاش می کنم. مطمئن باشید که تا زمانی که زنده ام با این پیچک ها زندگی می کنم و آنها را گسترش می دهم.