روایت یک نماینده مجلس از مرکز همسریابی خود!

یک نماینده مجلس روایتی از موفقیت یک مرکز همسریابی که زیر نظرش اداره می‌شود، ارائه کرد.

به گزارش خورنا امیرحسین بانکی‌پور فرد نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس درباره ارتباط مراکز همسریابی با قانون جوانی جمعیت گفت: در قانون جوانی جمعیت این مراکز نیز پیش بینی شده است. قبلا مدام می‌گفتند مراکز همسریابی غیرقانونی است و مسیر قانونی نیز برای آن تعریف نشده بود. به همین دلیل در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یکی از موارد مورد نظر، ایجاد مراکز قانونی همسریابی است. امروز شیوه‌های قدیمی که برای امر ازدواج در خانواده‌ها مرسوم بود و واسطه‌هایی برای ازدواج وجود داشت، در شهرهای بزرگ دیگر پاسخگو نیست و نیاز داریم در شهرها، مراکز مورد اعتماد مردم در راستای ازدواج ایجاد شود که به صورت خانواده محور عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته افراد و خانواده‌ها در محلات اکثرا یکدیگر را می‌شناختند و ارتباطات همسایگی پررنگ‌‌تر بود و رفت و آمدهای دوستانه و خویشاوندی به شکل گسترده‌تری وجود داشت و همین موجب می‌شد مسیر همسریابی آسان‌تر و روان شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر در شهرهای بزرگ، همسریابی سخت شده است، اظهار کرد: به دلیل همین تحولات زندگی در شهرهای بزرگ، مراکز همسریابی که مورد اعتماد مردم و از سویی خانواده محور و مشاور محور باشند، به عنوان یک نیاز شناسایی شده و در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، راه‌اندازی این مراکز را پیش بینی کردند تا فعالیت‌های آن‌ها رسما صورت بگیرد.

 نماینده اصفهان اضافه کرد: مجوزهای این مراکز همسریابی از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر می‌شود و احراز آن را سازمان تبلیغات اسلامی برعهده دارد. تعدادی از این مراکز همسریابی مجوزهای خود را گرفته‌اند و برنامه اصلی این است که مورد اعتماد جامعه، مردم و خانواده‌ها واقع شوند.

بانکی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا مراکز همسریابی تا به حال مورد اطمینان و استقبال جوانان واقع شده است، بیان کرد: بله، اتفاقا در یکی از این مراکز همسریابی که در اختیارم قرار داشت و زیر نظرم تشکیل شده بود، نزدیک به ۵۰۰ ازدواج صورت گرفت که تنها یکی از این ازدواج‌ها منجر به طلاق شد. نکته مهم اینجاست که برای به نتیجه رسیدن اهداف مورد نظر، این مراکز باید خانواده محور باشند. جوانان و خانواده‌ها در این مراکز اطلاعات لازم را پر می‌کنند و در واقع مرکز، خانواده‌ها را با یکدیگر آشنا می‌کند و بقیه مراحل ازدواج به سبک سنتی پیش می‌رود. بنابراین مراکز همسریابی خانواده‌هایی که متناسب هستند را به یکدیگر معرفی می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: در این مراکز همسریابی، مشاوران دانشگاهی هم حضور دارند و به طور کلی خانواده محوری و مشاور محوری از جمله استانداردهای این مراکز است. خانواده محوری یعنی اقدامات در مراکز همسریابی به صورت فردی صورت نمی‌گیرد و اینطور نیست که صرفا دختر و پسر باهم آشنا شوند، بلکه به خانواده‌های یکدیگر معرفی می‌شوند و خانواده در این امر درگیر است. مورد دیگر، مشاورمحور بودن تمام مراحل در این کار است/ایلنا