طرح گردشگری در گندی‌شاپور کلید خورد

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه از شروع به‌کار طرح گردشگری زیرساخت‌های محوطه تاریخی گندی‌شاپور (آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری) با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد.

به‌ گزارش خورنا یعقوب زلقی امروز شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر اظهار داشت: درحوزه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری، اقداماتی از قبیل تعویض درب ورودی، ساماندهی و بهسازی راه‌های دسترسی به محوطه و بنای آرامگاهی یعقوب لیث‌صفاری، ایجاد پارکینگ، ایجاد مسیر پیاده‌رو با آجرفرش، توسعه و ایجاد تابلوهای معرفی و آموزش محوطه، نورپردازی آرامگاه و… در این محوطه درحال اجراء هستند.

وی افزود: تعویض درب‌های قدیمی و جایگزین کردن درب بزرگ به همراه سردر ورودی (با طرحی الهام‌گرفته ازسردر دانشگاه گندی‌شاپور باستان) به همراه تعبیه درب کوچک در کنار ورودی به لحاظ ساماندهی منظر ورودی محوطه را نیز می‌توان اقدامات مؤثری در این‌خصوص برشمرد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه اضافه کرد: ایجاد زیرسازی فضای سکو و نصب کانکس نگهبانی در کنار درب ورودی برای استقرار نگهبان در ورودی محوطه به لحاظ کنترل بهتر ورودی محوطه، ایجاد نظم و تأمین امنیت، ساماندهی، توسعه و ایجاد پارکینگ در ورودی محوطه به مساخت حدود یک هکتار، ساماندهی حریم منظری محوطه برای رفاه حال گردشگران، بهسازی کامل راه دسترسی از ورودی تا آرامگاه به طول ۳۰۰ متر شامل عملیات شن‌ریزی، شیب‌بندی و… با کف‌فرش آجری همراه با جداکننده مسیر آمد و رفت برای رفاه حال گردشگران و معلولان، ایجاد، توسعه روشنایی و نورپردازی ورودی محوطه تا بنای آرامگاهی یعقوب لیث‌صفاری برای رفاه حال بازدیدکنندگان و گردشگران در ساعات شب و رونق گردشگری این محوطه بسیار ارزشمند تاریخی را می‌توان از دیگر برنامه‌های ارزنده اجرایی در این‌خصوص قلمداد کرد.

زلقی با بیان این‌که تا قبل از آغار این طرح، اقدامات مختلفی در حوزه‌های حفاظتی، ساماندهی، ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و… توسظ این پایگاه ضورت پذیرفته بود گفت: این پایگاه برای حفاظت و کنترل فیزیکی محیط پیرامون آرامگاه و پایگاه، اقدامات بسیار مؤثری انجام داد که منجر به تعمیر و بازسازی کامل دیوارها، فنس‌ها و نیز فضای ۱۰ هکتاری آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری شد؛ ضمن این‌که رنگ‌آمیزی همه درب و پنچره‌های ورودی محوطه، آرامگاه، ساختمان اداری و سرویس‌های بهداشتی را نیز می‌توان از دیگر اقدامان اجرایی در محوطه به حساب آورد.

او در ادامه به تعمیر و بازسازی ساختمان نیمه‌کاره موجود و محیط پیرامونی آن واقع در حریم آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری اشاره کرد و گفت: این ساختمان ضمن تکمیل وتجهیز، به مکان موقت اداری پایگاه تبدیل شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه افزود: ایجاد زیرساخت کامل لوله‌گذاری و تأمین آب برای توسعه فضای سبز محوطه ۱۰ هکتاری آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری، ایجاد و توسعه مبلمان محیطی شامل نصب بیش از۳۰ عدد صندلی، نیمکت استراحتگاهی، گلدان، سطل زباله با طرح سنتی در محوطه و محیط پیرامونی آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری، تعمیر و بازسازی کامل چهار چشمه سرویس بهداشتی پایگاه، همچنین ایجاد شش چشمه سرویس بهداشتی جدید اعم از ایرانی، فرنگی، زنانه و مردانه همراه با نمازخانه و دیگر امکانات زیرساختی را می‌توان از اهم اقدامات این پایگاه در این حوزه تاکنون برشمرد.

گفتنی است شهر باستانی گندی‌شاپور با وسعت بیش از ۸۰۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت شهر تازه تأسیس جندی‌شاپور واقع است. آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این شهر، یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی بود که توسط شاپور یکم ایجاد شد. گندی شاپور از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا به گفتهٔ تاریخ‌نویسان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آن‌جا نگهداری کنند؛ خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعهٔ دانشکدهٔ پزشکی آن افزود.

نخستین دانشگاه جهان (ثبت در حافظه میراث‌جهانی یونسکو از منظر فرهنگی تولید علم و دانش در ۱۳ آبان ۱۳۹۷) به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تأسیس شد.

آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری (احیاءگر زبان فارسی) که درون عرصه تاریخی شهر علمی‌دانشگاهی گندی‌شاپور واقع شده است نیز به شماره ۲۵۵۰ در هشتم دی‌ماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.