افزایش ۱۰ برابری ابتلا به مالاریا در بلوچستان!

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: ترددهای غیرمجاز عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به مالاریا در جنوب سیستان و بلوچستان است بطوریکه هم‌اینک شاهد افزایش بیش‌از ۱۰ برابری ابتلا به این بیماری هستیم.

به گزارش خورنا فیض الرحمن رسولی زاده با اعلام این خبر توضیح داد: از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به یک‌هزار و ۱۶۶ مورد مالاریا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر(شهرهای جنوب بلوچستان) شناسایی شده که به نسبت مشابه سال قبل افزایش ۱۰ برابری موارد را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: بیشتر مبتلایان به مالاریا، افراد تردد کننده در دو سوی مرز و سوخت برانی هستند که به کشور پاکستان تردد داشته و با وجود شرایط اقامتی نامناسب در معرض گزش پشه آلوده به انگل مالاریا قرار گرفته‌اند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: مالاریا یک بیماری عفونی انگلی واگیردار است که از طریق پشه آنوفل آلوده به انگل منتقل می‌شود.

رسولی زاده اظهارداشت: امروزه وجود بیماری‌های واگیردار از جمله مالاریا به موقعیت استراتژیک منطقه و وجود مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، حجم بالای تردد خودروهای حمل سوخت در نقاط صفر مرزی و عدم رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری بستگی دارد.

وی افزود: بیماری مالاریا می‌تواند عامل ایجاد یک اپیدمی در منطقه شود و پیشگیری از این بیماری بسیار حساس و مهم است. با رعایت نکات پیشگیری از جمله استفاده از پوشش با لباس بلند، پرهیز از خوابیدن در فضای باز، بستن پشه بند آغشته به سم قبل از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب و از بین بردن زیستگاه‌های محل رشد و نمو پشه آنوفل می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد و باعث قطع چرخه بیماری شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیان کرد: افزایش موارد این بیماری در پاکستان و عدم وجود ساختار مناسب برای بیماریابی و کشف موارد جدید بیماری در این کشور، در شکل‌گیری کانون‌های جدید بیماری مؤثر بوده و عمده موارد گزارش شده در سالجاری نیز بصورت وارده از این کشور است.

رسولی زاده در خصوص وضعیت کنترل مالاریا در جنوب استان گفت: تشخیص سریع و درمان به موقع مالاریا می‌تواند عامل مهم در قطع چرخه انتقال بیماری و همچنین جلوگیری از مرگ بر اثر مالاریا باشد.

وی در پایان با بیان اینکه برنامه وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت ،حذف موارد مالاریا بومی در افق ۱۴۰۴ است افزود: کارکنان بهداشتی بصورت مکرر در حال بیماریابی، درمان و کنترل مالاریا در نقاط مرزی و همچنین کانون هایی که نزدیک مرزها است هستند.