سفر ۲ فرمانده ارشد نظامی ایران به سیستان

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور و امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش وارد منطقه سیستان شدند.

به گزارش خورنا سردار قاسم رضایی در بدو ورود به شهرستان زابل با اشاره به حادثه روز گذشته در مرز ایران و افغانستان و اینکه از طرف نیروهای مرزبانی اقدام متقابل نسبت به تیراندازی طرف مقابل انجام شد، تصریح کرد: نیروهای مرزبانی این موضوع را مدیریت کردند و متاسفانه یکی از همکاران به شهادت رسید و ۲ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

وی تاکیدکرد: به کشورهای همسایه می گوییم که مرزهای ما مرزهای دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش بیاید.

جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بسیار آرام است، اظهارداشت: شب گذشته هیچگونه تهاجمی اتفاق نیفتاده است و موضوع عصر دیروز فیصله پیدا کرد.

امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در جریان بازدید از مرزهای شرقی کشورمان گفت: مرزهای مشترک با کشور افغانستان به طور کامل در کنترل نیروی زمینی ارتش هستند و در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت به طور کامل برقرار است.

وی ادامه داد: بارها اشاره شد حضور ما در مرز به معنای اینکه خطری ما را تهدید می‌کند نیست بلکه به جهت اشراف اطلاعاتی و امنیت است که در مرزها برقرار است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در بحث برخورد با نوع تردد ممکن است گاهی اختلافی بین دو مرزبان پیش افتد که موضوع مهمی نیست و کاملاً در کنترل بوده است.

وی افزود: همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملاً در منطقه مسلط هستند و تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد و مقررات بین‌المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می‌بیند و حسن همجواری به جا می‌آوریم ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقررات تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود.

گفتنی است صبح روز شنبه ششم خرداد ماه نیروهای طالبان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاحهای سبک و نیمه سنگین مبادرت به تیراندازی به سمت پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانانی ایران مواجه شدند.