جدیدترین عکس‌های خورشید با جزئیات باورنکردنی/طوفان‌های خورشیدی چه تاثیری روی زمین دارند؟

تصاویر جدید خورشید از قدرتمندترین تلسکوپ خورشیدی جهان، جزئیاتی باورنکردنی از سطح خورشید نشان می‌دهد

به گزارش خورنا و به نقل از دیلی میل عکس‌های خیره‌کننده جدید خورشید از قدرتمندترین تلسکوپ خورشیدی در جزیره مائویی هاوایی، احتمالا شما را به یاد کندوی عسل خواهد انداخت. تصاویر جدید از تلسکوپ خورشیدی «دانیل ک اینوی» (Daniel K. Inouye) گرفته شده‌اند. در این عکس‌ها می‌توان لکه‌های خورشیدی را مشاهده کرد که اندازه‌شان از سیاره ما بزرگتر است.

بنیاد ملی علوم (NSF) می‌گوید که توانایی منحصر به فرد تلسکوپ برای گرفتن داده‌ها با جزئیات بی‌سابقه به دانشمندان کمک می‌کند تا میدان مغناطیسی خورشید و محرک‌های پشت طوفان‌های خورشیدی را بهتر درک کنند.

تلسکوپ اخیرا افتتاح‌شده در مرحله راه‌اندازی عملیات خود (OCP) قرار دارد؛ دوره یادگیری و انتقالی که طی آن رصدخانه به آرامی به قابلیت‌های عملیاتی کامل خود می‌رسد. تصاویر جدید انواع لکه‌های خورشیدی و مناطق آرام خورشید را نشان می‌دهند که توسط تصویربردار باند پهن مرئی (VBI)، یکی از ابزارهای نسل اول تلسکوپ به دست آمده است.

لکه‌های خورشیدی در تصویر، نواحی تاریک و خنک بر روی «سطح» خورشید هستند که به عنوان فوتوسفر شناخته می‌شوند؛ جایی که میدان‌های مغناطیسی قوی در آن وجود دارند.

مرکز داده تلسکوپ خورشیدی اینوی به کالیبراسیون و ارائه داده‌ها به دانشمندان و عموم مردم ادامه خواهد داد.

لکه‌های خورشیدی از نظر اندازه متفاوت هستند، اما بسیاری از آنها اغلب اگر بزرگتر از زمین نباشند، دست کم به اندازه سیاره ما هستند. لکه‌های پیچیده خورشیدی یا گروه‌هایی از لکه‌های خورشیدی می‌توانند منشاء رویدادهای انفجاری مانند شعله‌ها و پرتاب‌های جرم تاجی باشند که طوفان‌های خورشیدی ایجاد می‌کنند. این پدیده‌های پرانرژی و فوران‌ها بر بیرونی‌ترین لایه اتمسفر خورشید، هلیوسفر، بر زمین و زیرساخت‌های حیاتی ما تاثیر می‌گذارد.

در مناطق آرام خورشید، این تصاویر سلول‌های همرفتی را در فتوسفر و الگوی روشنی از پلاسمای داغ و رو به بالا (گرانول‌ها) را نشان می‌دهند که توسط خطوط تاریک‌تر پلاسمای خورشیدی خنک‌تر و رو به پایین احاطه شده‌اند.

در لایه اتمسفر بالای فتوسفر، به نام کروموسفر، ما فیبرهای تیره و کشیده را می‌بینیم که از محل تجمع میدان مغناطیسی در مقیاس کوچک سرچشمه می‌گیرند.

تعدادی از تصاویر شگفت‌انگیز جدید تلسکوپ خورشیدی «دانیل ک اینوی» را در ادامه ببینید: