خودرو فردا چقدر ارزان می‌شود؟

خورنا: فردا یکشنبه قرار است شورای رقابت تشکیل جلسه داده و در آن، چارچوب قیمت‌گذاری خودرو، یک بار برای همیشه برای خودروسازان به تصویب رسد تا شاید، جنجال‌ها برای چگونگی کاهش قیمت خودرو آرام گیرد. در حقیقت، در جلسه فردای شورای رقابت، قرار بر این است که نمایندگان خودورسازان، پای میز مذاکره با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت بنشینند و با هم، در مورد قیمت‌گذاری خودرو به جمع بندی برسند.

اما این انتهای کار نیست، چراکه فردا اگر شورای رقابت، تکلیف قیمتگذاری جدید خودرو را مشخص کند، به طور قطع پس از آن، قیمت‌های جدید در سایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درج خواهد شد تا در نهایت، بازار به آرامش قطعی برسد، اگرچه هم اکنون همه منتظر نتیجه جلسات مشترک شورای رقابت و خودروسازان برای تعیین میزان کاهش قیمت هستند.

در این میان، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با چگونگی تعیین چارچوب قیمتگذاری خودرو و نیز میزان کاهش قیمت انواع خودروها در بازار وجود دارد. برخی خودروسازان کاهش ۷ تا ۱۰ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند و برخی دیگر نیز، این کاهش را برای انواع مدل‌های خودرو که خرید آنها بیشتر از سوی اقشار متوسط به بالای جامعه صورت می‌گیرد، تا ۲۰ درصد نیز کاهش را پیش بینی کرده‌اند.

مسعود موحدی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه هفته گذشته اعلام کرد که خودروسازان مستندات مورد نیاز شورای رقابت را ارایه کرده‌اند که بر این اساس، قرار است در جلسه‌ای که یکشنبه در کارگروهی که شورای ملی رقابت برای این موضوع تشکیل داده است، این اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در همین حال، این جمع بندی در جلسه یکشنبه شورای رقابت با حضور اعضا مورد بررسی و تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: شورای رقابت دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص خواهد کرد که مطابق با آن، قیمتها نیز مشخص خواهد شد، این در شرایطی است که تفاهمات لازم صورت گرفته که خودروسازان تا زمان ابلاغ قیمتهای جدید کار خود را تداوم داده و بازار شب عید را مدیریت کنند.

در عین حال، جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت نیز اعلام کرده است که روش و سیاست این نهاد مانند کمیته‌های معمولی نیست که با رأی‌گیری تصمیم‌گیری می‌کنند بلکه بر مبنای نظریه‌های اقتصادی و علمی و قابل اطمینان از لحاظ کارایی است و بر این اساس تلاش خواهیم کرد دستورالعملی تهیه شود که به کارایی فعالیت خودروسازان ، افزایش تولید، افزایش بهره‌وری کمک کند.

به اعتقاد وی، نتیجه تمامی این تلاش‌ها کاهش قیمت خواهد بود، خودروسازان هم از بازار خارج نمی‌شوند و همزمان به مصرف‌کنندگان نیز اجحاف نخواهد شد.

پژویان خاطرنشان کرد: تعیین قیمت مطلوب و بهینه در چنین فضای انحصاری مدنظر شورای رقابت است و این شورا تمایل دارد هر چه سریع تر به نتیجه برسد که امیدواریم اطلاعات مورد انتظار دریافت شود و کارگروه تعیین دستورالعمل قیمت به پیشرفت ‌ای لازم برسد تا در جلسه یکشنبه هفته آینده به چارچوب کلی برسیم و به سرعت تصمیم‌گیری و دستورالعمل نهایی و مصوب به خودروسازان ابلاغ شود. تلاش خواهیم کرد این دستورالعمل تا پایان سال نهایی و ابلاغ شود.

بیم‌ها و امیدهای بازار خودرو در روزهای گذشته

در این میان، بازار نیز نسبت به تصمیم‌گیری‌های دولت بی‌تفاوت نبوده است و علیرغم اینکه آخر سال است و مطابق با رسم هر ساله باید اسفندماه، رونق را تجربه کند، اما باز هم دست نگاه داشته است تا نتیجه جلسه فردای شورای رقابت و در نهایت، چارچوب نهایی قیمتگذاری تعیین شود و سپس نسبت به آن واکنش نشان دهد.

آنچه که هم اکنون در بازار خودرو بر اساس اظهارنظر فعالان این بازار به چشم می‌خورد، آرامشی است که شاید کاهش خرید و فروش یا به نوع دیگری، دلهره از آینده بازار خودرو رقم زده است. البته واکنش‌های فروشندگان به این بازار بسیار متفاوت بوده است، به این معنا که برخی از فروشندگان دست نگاه داشته اند تا ببیند که جلسات دولتی، چه سرنوشتی را برای قیمت خودرو رقم خواهد زد و برخی دیگر نیز با داشتن بیم از کاهش قیمت خودرو، به سرعت خودروهای در اختیار خود را روانه بازار کرده‌اند و همین پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا، بازار را در حالت آرامش و حتی کاهش قیمت قرار داده است.

در عین حال، خریداران نیز همین بیم و امید فروشندگان را در بازار دارند، برخی از آنها عرضه خودرو به بازار را زمینه‌ساز یک خرید خوب عنوان می‌کنند و می‌گویند که هم اکنون وقت خرید خودرو است چراکه قیمتها حتی از نمایندگی‌های خودروسازان نیز کمتر است و شاید درصد کاهش قیمت خودرو به صورت مصوب، به اندازه‌ای نباشد که هم اکنون قیمت در بازار آزاد است.

در عین حال، برخی دیگر از خریداران نیز بر این باورند که ممکن است تصمیم دولت برای کاهش قیمت خودرو به میزانی باشد که روی بازار را کم کند و قیمت کاهش یافته، بیش از کاهش های قیمتی فعلی در بازار باشد. به هرحال بیم‌ها و امیدهای بسیاری هم اکنون در بازار خودرو وجود دارد.

بازرسی‌ها، خودروهای پارکینگی را روانه بازار کرد

در عین حال، بازرسی‌ها از بازار خودرو و تشکیل کمیته ای برای بازرسی‌های پارکینگ‌های انباشته از خودروها را خالی کرده و خودروهایی که چند ماه پیش در پارکینگ‌ها دپو شده بودند تا در ایام پایانی سال که تقاضا افزایش می‌یابد، روانه بازار شوند، را روانه بازار کرده است.

برخی مسئولان نیز این را هشدار داده بودند که دلالان بر روی بازار خودرو سرمایه گذاری نکنند چراکه سرمایه گذاری‌های آنها دیری نخواهد پایید و تجربه تلخی نیز برای آنها پیش خواهد آمد، اما این هشدار چندان هم موثر نبود، چراکه دلالان به موقع از بازار سود خود را بردند و ممکن است ضرر و زیان آنها نسبت به سودی که از تلاطمات بازار برده‌اند، چندان بالا نباشد.

به هرحال، هم اکنون هر روز گزارشاتی از پارکینگ‌هایی شنیده می‌شود که ماموران بازرسی آن را کشف کرده‌اند و خودروهای آنها روانه بازار شده است.

آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار هم اکنون شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کند، این در شرایطی است که قیمت برخی از مدل‌های خودرو هم اکنون در بازار آزاد بسیار کمتر از نمایندگی‌ها است. نمونه آن نیز تندر۹۰ است که قیمت آن از ۳۶ تا ۳۷ میلیون تومان بازار هم اکنون به ۳۲ میلیون تومان رسیده، در حالی که قیمت نمایندگی بسیار بالاتر از این رقم است.

هم اکنون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۶ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۴۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۶، معادل ۵۱ میلیون تومان، قیمت پراید ۱۱۱ اس.ایکس ۱۸ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۱ اس ایکس ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت پژو پارس ۳۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ معمول ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ نیز ۲۴ میلیون تومان است. پراید ۱۳۱ اس.ال نیز ۱۷ میلیون تومان عرضه می‌شود.

برخی هم در آگهی‌های فروش خودرو در روزنامه‌ها نیز قیمت را زیر نرخ کارخانه اعلام کرده اند که نمونه آن، پراید ۱۴۱ است که ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. برخی نیز از بیم اینکه کاهش قیمت مصوب خودروها بسیار بالا باشد، حتی حاضرند که بخشی از پول خودرو را نقد گرفته و بخشی دیگر را نیز اقساط ۶ ماهه دریافت کنند.

به گزارش مهر،به هرحال باید منتظر بود و دید که جلسه فردای شورای رقابت، چه سرنوشتی را برای خودرو رقم خواهد زد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *