نماینده مجلس: بهمنی به نام تورم از بالای کوه در حال سرازیر شدن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بهمنی به نام تورم به دلیل خلق پول از بالای کوه در حال سرازیر شدن است و چاره ای جز حل کردن ریشه ای آن و مقابله با آن نداریم،

به گزارش خورنا مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بهمنی به نام تورم به دلیل خلق پول از بالای کوه در حال سرازیر شدن است و چاره ای جز حل کردن ریشه ای آن و مقابله با آن نداریم، باید از حرکت های سطحی و لحظه ای و موقتی بپرهیزیم ، البته چابکی دولت در این زمینه بسیار مهم است.
صبح امروز در سلسله نشست های بصیرتی بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه اصفهان پیرامون بحث تورم و مسایل اقتصادی اظهار کرد: همواره در طول انقلاب اسلامی و در چهار دهه گذشته به دلایل متعدد شاهد تورم بوده ایم، البته در برخی از مواقع میزان تورم زیر ۱۰درصد آمده ولی اغلب بالاتر بوده است .

وی بیان کرد: این در حالی است که میزان تورم در دنیا و بین کشورهای جهان، رقمی حدود ۲درصد دارد که عملا به معنی هیچ است، ولی این عدد در ایران به چند ده درصد رسیده است، تورم خود عامل هزاران مصیبت و مشکل است ولی این عارضه خود زاییده رشد نقدینگی در کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد تورم، وجود ناترازی هایی در بخش هایی مثل بودجه کشور، ناترازی شرکت های دولتی، ناترازی بانک ها و ناترازی صندوق های بازنشستگی است که باعث شده دولت از بانک مرکزی دائما در برهه هایی قرض بگیرد.

وی افزود: ما متأسفانه در کشور، بیش از درآیی های خود خرج می کنیم به عنوان مثال کل درآمد حاصل از مالیات در کشور حدود ۸۰۰همت و درآمد دولت حاصل از فروش نفت در بودجه۶۰۰همت است که در مجموع ۱۴۰۰همت می شود، این در حالی است که کل بودجه لازم برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت و برخی هزینه ها، ۱۴۴۰همت است، حال کلی هزینه های دیگر وجود دارد که دولت باید پرداخت کند و ناچار به قرض گرفتن از بانک مرکزی است.

نماینده اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: دولت چاره ای جز افزایش کارآمدی خود و جمع کردن حواشی سفره خود ندارد، این در حالی است که دائما همه خواستار اضافه شدن به بدنه دولت و افزایش عائله بندی دولت هستند.

وی تأکید کرد: اکنون بهمنی به نام تورم به دلیل خلق پول از بالای کوه در حال سرازیر شدن است و چاره ای جز حل کردن ریشه ای آن و مقابله با آن نداریم، باید از حرکت های سطحی و لحظه ای و موقتی بپرهیزیم ، البته چابکی دولت در این زمینه بسیار مهم است.

طغیانی ابراز کرد: در طول چند سال گذشته، مجلس شورای اسلامی چندین اقدام جدی دررابطه با مهارتورم کشور کرده که البته هنوز به مرحله کامل عملیاتی نرسیده است و در فرایند تصویب است، یکی از این امور، ساماندهی قوانین نظارت بانک مرکزی بر دیگر بانک های خصوصی، دوم ایجاد قانون دریافت مالیات و مقابله با سوداگری و دلال بازی و سوم ایجاد قانون حکمرانی ریالی که متناظر با نظارت بر کل درآمد افراد است.

وی یادآور شد: اقتصاد ما در طول ۴۴سال گذشته با اتفاقات و رویدادهایی برنامه ریزی نشده و غیر طبیعی روبرو بوده که تحریم های ظالمانه، تهدیدها، فشارها و جنگ اقتصادی علیه انقلاب اسلامی از آن جمله است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: روابط خارجی و اقتصاد دو موضوع رفت و شدی است و باید قوت در هر دو امر میسر شود، چرا که ضعف در یکی بر دیگری اثرگذار است.
امید داشتن دشمن به اثر بخشی ناشی از فشار اقتصادی در ایران، یکی از دلایل جسورانه حرف زدن و عمل کردن کشورهای اروپایی در برابر قراردهای بین المللی مالی و اقتصادی است.

وی در پاسخ به برخی از سوالات گفت: راهکار مقابله با فرار مغزها، سرمایه گذاری در استان و کشور است، تا در زمینه هایی مثل دانش بنیان ها سرمایه گذاری نکنیم جوانان نخبه برای ایستادن و ماندن امید نخواهند داشت، مرکز زدایی از تهران نیز از دیگرراهکارهایی است که باید در سطح کشور صورت گیرد.

طغیانی خاطرنشان کرد: با سند و مدرک و دلیل اعتقاد دارم که دولت خود در افزایش قیمت دلار در بازار دخیل نیست و سودی از این امر نخواهد برد، وضعیت اقتصادی امروز ما بدتر از شرایط اقتصادی دوران جنگ تحمیلی نیست ولی موضوعاتی چون اعتمادسازی و اعتماد عمومی دوچار خدشه شده است.

وی اذعان کرد: امروز ما در نقطه ای ایستاده ایم که تیرهایی از هر سو توسط دشمن و خودی به دولت ، حکمرانی و انقلاب اسلامی وارد می شود، به نحوی که از خودی و حتی پشت سر هم تیرهایی در جنگ اقتصادی دریافت می شود.