تکرار خطای گشت ارشاد

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه نوشت: نوع پوشش و حجاب یک مسئله اجتماعی و یک موضوع اخلاقی است که با وظایف انتظامی و امنیتی فاصله بسیار دارد و ساختار نیروی انتظامی برای روبرو شدن با آن مناسب نیست بنابراین پیشنهاد می شود از اصرار بر بهره گیری از شیوه ها و روش هایی که موجب نفرت و ناراحتی در جامعه می شود، خودداری گردد.

به گزارش خورنا حسین علایی، استاد دانشگاه و فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه در یادداشتی در سایت جماران نوشت:

با کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد و بروز اعتراضات اجتماعی در بسیاری از شهرها، حالا بر همگان روشن شده است که چگونه بکارگیری شیوه های غلط در مواجه با خطاهای رفتاری و اجتماعی به سرعت به ضد اهداف خود تبدیل می شود.

فعالیت چندین ساله گشت ارشاد نه تنها از میزان بدحجابی در جامعه نکاست بلکه موجب واکنش شدید و گسترش کم حجابی در بین برخی از خانم ها شد.

هم اکنون نیز متأسفانه دوباره وظیفه برخورد با این معضل اجتماعی برعهده پلیس واگذار شده است تا با روش های جدید بتواند آن را مهار کند.

طبیعی است که نوع پوشش و حجاب یک مسئله اجتماعی و یک موضوع اخلاقی است که با وظایف انتظامی و امنیتی فاصله بسیار دارد و ساختار نیروی انتظامی برای روبرو شدن با آن مناسب نیست.

خداوند در آیه ۱۲۵ سوره نحل می فرماید: ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین

یعنی: با حکمت و اندرز نیکو مردم را به سوی پروردگارت دعوت کن و با آن روشی که بهترین شیوه است با آنها بحث و جدل کن زیرا پروردگارت به کسانی که از راهش گمراه شده اند، داناتر است و هم اوست که به هدایت شدگان داناتر است.

بنابراین پیشنهاد می شود از اصرار بر بهره گیری از شیوه ها و روش هایی که موجب نفرت و افزایش ناراحتی در جامعه و فاصله افتادن بین بعضی از مردم با حاکمیت می شود، خودداری گردد و از روش های قرآنی در توسعه اندیشه دینی و معرفت الهی و تشویق به رفتار اسلامی و رواج پوشش بهتر استفاده شود.