پزشکیان: وضعیت دارو امسال بدتر از سال قبل خواهد شد/ باید از بحران پیشگیری شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال مشکلات حوزه دارویی کشور شدیدتر خواهد شد، گفت: به نظر من حوزه دارو در سال آینده بدتر از امسال خواهد شد زیرا رقمی که در بودجه برای تامین دارو و تجهیزات در نظر گرفتند بسیار کم است.

به گزارش خورنا مسعود پزشکیان در گفت‌و‌گو با شفقنا در خصوص عملکرد دولت در حوزه تامین اقلام دارویی جامعه، گفت: مردم در تامین اقلام دارویی با مشکلات زیادی مواجه بودند‌. ارز دارو را که حذف کردند، تولیدکننده ها نتوانستند با ریالی که در اختیار دارند، ماده اولیه برای تولید دارو بخرند.

او افزود: دولت آن مقدار پولی که لازم بود برای واردات دارو بدهد را تخصیص نداد از سوی دیگر با تورم شدید مواجه شدیم لذا مجبور بودند بیشتر از جیب مردم برای خرید دارو هزینه کنند؛ بنابراین امسال هم با کمبود دارو مواجه شدیم هم با گرانی دارو.

او در خصوص وضعیت دارو در سال ۱۴۰۲، گفت: به نظر من حوزه دارو امسال بدتر از سال ۱۴۰۱ خواهد شد. زیرا رقمی که در بودجه مصوب کردند کم است و اگر ۱۰۰ درصد آن محقق شود، رقمی بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان به ازای حذف ارز دارو، باید تخصیص یابد. درحالی که دولت برای تامین دارو تجهیزات، سالانه ۳ میلیارد دلار تخصیص می داد؛ بنابراین ما به‌التفاوت ارزی ۳ میلیارد دلار، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است نه ۶۵ هزار میلیارد تومان.

وی ادامه داد: لذا مجبور خواهیم بود دارو را گران تر کنیم و تولیدکننده‌ها چون ریال نخواهند داشت که ماده اولیه برای تولید دارو بخرند، بنابراین ممکن است نتوانند دارو به اندازه نیاز جامعه تولید کنند حتی اگر قرار باشد این دارو گران به دست مردم برسد باز توان تولید به اندازه نیاز جامعه نخواهد بود. بنابراین با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

آقای پزشکیان تصریح کرد: مشکل مملکت ما این است که وقتی مشکلی پیش می آید، به دنبال حل بحران می رویم و حاضر نیستیم برنامه‌ای طراحی و عملیاتی کنیم تا اصلا بحرانی به وجود نیاید؛ بحران هم به دلیل عدم تدبیر مسوولین، قانون گذاری غیر مناسب، رفتار نامناسب و مدیریت غلط به وجود می اید. مردم که دیوانه نیستند به خاطر دارو در خیابان دعوا کنند اما وقتی داروی مورد نیازشان در بازار یافت نمی شود طبیعی است که اعتراض کنند و بعد از اعتراض مردم، ما مسوولین تازه به دنبال یافتن راه حل می رویم.