نمایشگاه‌های نوروزی و عرضه کالای بی کیفیت/ مکانی برای فروش کالاهای نامرغوب

خورنا: هر سال که می گذرد بر جمع کسانی که از نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا دیدن نمی کنند افزوده می شود این درحالی بود که در سالهای ابتدایی تشکیل این نمایشگاهها حضور گسترده مردم در آنها نمایان بود اما رفته رفته اعتماد نسبت به کالاهای عرضه شده در این مکانها کاهش یافت.

امسال نیز در کرمان نمایشگاه بهاره در میدان بیرم آباد این شهر برگزار شد و ۲۱ نمایشگاه دیگر نیز با دو هزار و ۹۳۰ غرفه کار عرضه کالاهای مورد نیاز مردم در شب سال را در کرمان آغاز کردند که سهم شهر کرمان ۵۰۰ غرفه بود و اینکه اجناس را از ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف به مردم ارائه می دهند.

آنچه که مسلم است این نمایشگاهها طی سالهای اخیر با ریزش استقبال کننده به خصوص از قشر مرفه و متوسط جامعه رو برو بوده اند اما همچنان روستائیان و اقشار ضعیف جامعه نیازهای خود را در این نمایشگاهها جستجو می کنند.

اما اینکه آیا تخفیف ۱۰ درصدی می تواند مرهمی باشد بر تورمی که این روزها مردم با آن دست به گریبان هستند سوالی است که پاسخش نیز از قبل مشخص است.

نمایشگاهی که با هدفش فاصله دارد

با نگاهی گذرا بر نمایشگاه کرمان به عنوان گل سر سبد نمایشگاههای استان کرمان به خوبی می توان به این نکته پی برد که برندها و محصولات برتر و با تقاضای بالا در غرفه ها کمتر دیده می شود و بیشتر برندهایی مقابل چشم خریداران قرار دارد که در بازار آزاد کمتر مشتری برای خرید پیدا می کنند.

در حقیقت نمایشگاهها فرصتی است که برخی فروشندگان کالاهای در انبار مانده خود را که از کیفیت پائینتری نیز برخوردار هستند را برای عرضه با تخفیفی بسیار اندک مقابل چشم خریدار قرار دهند.

از سوی دیگر با راه اندازی این نمایشگاه در آستانه افزایش تقاضا کالا در جامعه شاهد هستیم که بازاریان برای ایجاد تعادل بین کاهش مشتری در بازار و افزایش تقاضا در نمایشگاه کالاهای خود را از بازار به نمایشگاه منتقل می کنند و درنهایت این می شود نمایشگاه بهاره.

در این میان وجود برخی غرفه های نمایشگاه نیز این سوال را در ذهن تداعی می کند که دلیل برگزاری این نمایشگاه چیست؟

هدف اصلی برگزاری نمایشگاه بهاره ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و شکست نرخ کالاها برای جلوگیری از گران فروشی در بازار آزاد است.

این کالاهای شامل مواردی می شود که با توجه به مقتضیات روز بیشترین تقاضا را در زمان خاص در جامعه به وجود آورده است و این تقاضا در بازار شب سال شامل البسه، آجیل، مواد غذایی، کیف و کفش و امثال آن می شود.

در این میان تقاضا برای چند کالای خاص بسیار بیشتر است و صفهای طولانی نیز به این کالاهای تعلق دارد که شامل برنج، روغن، پسته، مرغ و گوشت می شود که یا قیمت آنها در بازار بالاست مانند برنج و پسته و یا کمبودهایی در عرضه وجود دارد مانند مرغ.

گلهای چینی در نمایشگاه عرضه کالاهای ضروری شب سال

اما اگر نگاهی به نمایشگاه بهاره کرمان بیندازید از فروش گلهای چینی گرفته تا لوازم خانگی و کالاهای که هیچ جایگاهی در سبد کالای شب سال ندارد و تنها دلیل راه اندازی برخی غرفه ایجاد درآمد بیشتر برای صاحبان غرفه ها و استفاده از تقاضای بالایی است که در نمایشگاه وجود دارد.

این مسئله تا حدی پر رنگ شده است که حتی صدای اعتراض استاندار کرمان را نیز بلند کرده است.

اسماعیل نجار در سومین نشست ستاد تسهیلات نوروزی استان کرمان در خصوص نمایشگاه بهاره کرمان گفت :ما هر چه می گوییم گل مصنوعی چینی نباید در این نمایشگاه ها عرضه شود، کسی گوشش بدهکار نیست.

وی افزود: در این نمایشگاه ها باید ارزاق عمومی و آنچه مردم نیاز دارند ارایه شود و به نظر من این نمایشگاه ها چندان نتوانسته مفید باشد اگرچه در برخی موارد موثر بوده است.

نجار به تامین کالاهای مورد نیاز مردم در ایام شب عید نیز اشاره و اظهار کرد: میوه شب عید شامل سیب و پرتقال آماده شده و در استان از ۲۵ اسفند ماه توزیع می شود و در این ایام کنترل و نظارت بر بازار تشدید خواهد شد.

وجود کالاهای غیر استاندارد در نمایشگاه!

همچنین مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان، از جمع‌آوری پنج محصول فاقد نشان استاندارد، از نمایشگاه بهاره‌کرمان خبر داد.

محمد شرافت با بیان این که نمایشگاه بهاره تحت کنترل بازرسان استاندارد است؛ گفت: «روغن کنجد بدون نام»، «قند شکسته‌ماه‌نشان»، « قند شکسته و قند کله‌طبیعت»، «زیتون شور آستیاک» و «آب‌لیموی ۴ لیتری بهینه‌نوش» به دلیل نداشتن نشان استاندارد در هنگام کنترل نمایشگاه بهاره توسط کارشناسان جمع‌آوری شد.

خبرنگار مهر برای بررسی وضعیت موجود در این نمایشگاه با چند نفر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز به گفتگو نشست.

محمد اسلامی در خصوص میزان رضایتش از نمایشگاه اظهارداشت: این نمایشگاه نیز مانند سال گذشته است و تفاوتی در افزایش کیفیت و کمیت ندارد.

وی تصریح کرد: تنها مزیت نمایشگاه این است که در وقت خریدار صرفه جویی می شود.

وی در خصوص عرضه کالاهای خاص مورد نیاز گفت: اگر به برنج نیاز داشته باشید باید در یک صف طولانی مدتها انتظار بکشید تا شاید بتوانید یک گونی برنج با قیمتی تنها چند هزار تومان ارزانتر از بازار تهیه کنید در این میان امکان انتخاب نیز ندارید و فقط می تواند انتخاب کنید که برنج آرژانتیتی با کیفیت بسیار پائین تهیه کنید یا برنج هندی که کمی کیفیت بهتری دارد.

اسلامی در خصوص سایر کالاهای همچون مرغ و پسته نیز چنین شرایطی را توصیف کرد.

زهرا رهنما که یک زن خاندار کرمانی است نیز گفت: هدف این نمایشگاه باید عرضه کالاهای با کیفیت باشد نه اینکه تنها چند غرفه بگذاریم و آنها را مملو از کالاهایی کنیم که مارک کالاها در بسیاری موارد برای اولین بار به فروشنده عرضه می شود.

فستیوالی در آستانه نوروز

وی گفت: نامهای گوناگون که حتی در برخی موارد نمونه آنها در بازار وجود ندارد و در واقع تنها برای عرضه در نمایشگاه به بازار آماده اند.

رهنما تصریح کرد: کل تخفیف این کالاها ۱۰ درصد و در مورد برخی کالاها که عرضه کننده به دنبال مشتری می گردد ۲۰ درصد است حالا در نظر بگیرد که خرید در نمایشگاه چقدر می تواند به نفع مردم تمام شود و چقدر به نفع غرفه دار است!

علی کرباسی نیز گفت: باید در این نمایشگاه بین غرفه داران رقابت ایجاد شود که مشتری بیشتری را جذب کنند اما در واقع نه تنها چنین نیست بلکه کالاهای عرضه شده در بسیاری غرفه های مواد غذایی یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی اختلاف قیمت نمایشگاه و بازار آزاد را در برخی کالاها تنها ۵۰۰ تا دو هزار تومان دانست و گفت: با توجه به تورمی که وجود دارد این میان تخفیف دردی را دوا نمی کند و همین میزان پول را باید برای وقتی که برای خرید در نظر گرفته ایم و بنزینی که برای رسیدن به نمایشگاه باید استفاده کنیم اختصاص دهیم و در نهایت فکری می کنم این نمایشگاهها تنها به یک فستیوال در آستانه نوروز تبدیل شده که نیاز روحی خریداران را برطرف می کند.

…………………………………
گزارش: اسما محمودی