مرتضی افقه: اقتصاد ایران رها شده و دولت نیز سردرگم است/ کل کسانی که بودجه را مصرف می‌کنند ساختاری ضد توسعه‌ای دارند

یک اقتصاددان می‌گوید: مشکل اقتصاد ما در کوتاه مدت به تحریم وصل است، اما اینکه تا به این حد به تحریم وابسته شده نتیجه ساز وکار‌های ضد تولید و فاسد است

به گزارش خورنا مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با انتخاب گفت: من هیچ نشانه‌ای که تدبیری در اداره امور اقتصادی باشد را نمی‌بینم و تماما انفعال است، البته قابل انتظار هم بود، زیرا افرادی که برای مدیریت اقتصاد گماشته شدند در حد اداره یک اقتصاد معمولی و عادی هم نیستند، دیگر چه برسد به شرایط فوق بحرانی اقتصاد ایران که حالا مسئول آن شده اند.

وی عنوان کرد: من اقتصاد ایران را رها شده می‌دانم و دولت نیز سردرگم است که در مقابل وعده‌های خود نیز نمی‌تواند پاسخگو باشد، از طرف دیگر مشکلات نتایج، بسیار زیادی دارد. اینکه دولت سیاستی را پیش می‌برد اصلا نشانه‌ای از آن نیست و فقط شاهد انفعال دولت هستیم که تلاش می‌کند نتایج حوادث را کم کند.

این استاد اقتصاد یاداور شد: مشکل اقتصاد ما در کوتاه مدت به تحریم وصل است، اما اینکه تا به این حد به تحریم وابسته شده است نتیجه ساز وکار‌های ضد تولید و فاسد است. کل کسانی که از بودجه مصرف می‌کنند ساختاری ضد توسعه‌ای دارند؛ حتی اگر مشکل تحریم‌ها هم حل شود تازه ابتدای راه می‌افتیم. آنچه باید اصلاح شود دولت اصلا به آن اعتقاد ندارد، چون باید نگرش‌ها اصلاح شود و بعد از آن باید تغییر اساسی در نظام انتخاب و انتصاب ایجاد شود و ساختار بروکراسی تغییر کند. مسئله تحریم‌ها نیز اگر حل شود تاثیراتی می‌گذارد، اما کوتاه مدت است.

فقه درباره راهکار‌های دولت برای توقف روند تورم و افزایش نرخ ارز گفت: دولت هرچه توان داشته است تا الان انجام داده و بیشتر از این دیگر توان ندارد و فعالیت هایش نیز فقط در راستای تغییر رئیس بانک مرکزی بوده و کار خاصی بلد نبودند. کاهش نقدینگی نیز صورت نگرفت و ثبات قیمت‌ها هم انجام نشد. این روند ادامه می‌یابد و فقط در زمان‌هایی که خبر‌های مثبت از سیاست خارجی می‌آید مدتی قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.