نماینده مجلس: هند و چین، ایران را در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان جدی نمی‌گیرند/شاهد انفعال در وزارت خارجه هستیم

نماینده چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سیاست‌ اصولی نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی، یعنی بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت با همه کشورهای دنیا به غیر از اسرائیل روابط داشته باشیم بنابراین نباید از ترس عقرب جرّاره غرب به مار غاشیه شرق پناه برد.

به گزارش خورنا معین‌الدین سعیدی در گفتگو با مُنیبان ضمن ارزیابی سفر رئیسی به چین گفت: افزایش روابط تجاری ایران با همه کشورهای دنیا و مخصوصا قدرت‌های اقتصادی امر مبارکی است و ما هم از آن استقبال می‌کنیم اما در بحث تعهداتی که کشورهای چین و هند دادند مخصوصا در حوزه سواحل مکران، تجربه نشان داده که این دو کشور مطلقا به این تعهدات پایبند نیستند. از سوی دیگر بحث موافقتنامه ۲۵ ساله ایران و چین هم، ابهامات جدی دارد و هم اینکه اجرای آن، نحوه عملکرد آن و فرآیندهایش مشخص نیست.

او افزود: کشور هند که قرار بود در بخش اپراتوری سواحل مکران سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری داشته باشد حتی تا ۲۰ میلیون دلار هم سرمایه‌گذاری نکرده است. حالا این را باسرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری که چینی‌ها در بندر گوادر پاکستان انجام دادند مقایسه کنید. بنابراین این حقایق مشخص می‌کند که متأسفانه هند و چین کشور ما را در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان در عمل خیلی جدی نمی‌گیرند. در عین حال این موارد را اضافه کنید به مواضعی که اخیرا، کشور چین مخصوصا در سفری که شی جی پینگ به عربستان سعودی داشت که طی این سفر آن لفظ مجعول «خلیج عربی» را تایید کرده بود و با این کار به نوعی تمامیت ارضی ما را زیر سوال برد.

سعیدی با اشاره به شعار نه شرقی نه غربی تصریح کرد: بنابراین معتقد هستم که در معادلات حتما نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد قدرت‌های شرقی بگذاریم بلکه باید یک تعادل درستی در روابط دیپلماتیک ما وجود داشته باشد که متأسفانه فعلا این امر را در دستگاه دیپلماسی خود مشاهده نمی‌کنیم. اما نفس سفر رئیس جمهور به چین را مبارک می‌دانم و امیدوارم که رئیسی بتواند از مواضع اصولی جمهوری اسلامی بهتر و بیشتر دفاع کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: روابط اقتصادی ما هر چقدر با کشورهای شرقی و غربی بیشتر باشد قطعا به نفع کشور ماست و تنها خط قرمز ما همان بحث داشتن رابطه با رژیم اشغالگر قدس است که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سعیدی ضمن ارزیابی تأثیر سفر رئیسی به چین بر روی مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: البته این حقیقت که طرف آمریکایی زیر میز مذاکرات زد و به صورت یکطرفه از مذاکرات برجام خارج شد روشن است و مقصر خود آمریکایی‌ها هستند و جمهوری اسلامی هیچ‌وقت میز مذاکره را ترک نکرده بود. اما این هم یک واقعیت است که متأسفانه چین و روسیه هم از شرایط تحریمی ما سوء استفاده می‌کنند و گاهاً از طرف آنها شاهد کارشکنی‌هایی در اجرایی شدن برجام بودیم اما اصل مشکل به طرف آمریکایی برمی‌گردد که در زمان ریاست جمهوری ترامپ برخلاف همه اصول دیپلماتیک در جهان به صورت یکطرفه از این توافق بین‌المللی خارج شدند. لذا نکته حائز اهمیت این است که بر مبنای سیاست‌ اصولی نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی، داشتن روابط با همه کشورهای دنیا غیر از اسرائیل و بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است بنابراین از ترس عقرب جرّاره غرب نباید به مار غاشیه شرق پناه برد بلکه باید با یک سیاست متوازن و متعادل برنامه‌های خودمان را پیش ببریم.

او در واکنش به اینکه بسیاری بر این باور هستند که رئیسی در عمل به سمت روسیه و چین رفته و ظاهرا هیچ روی خوشی به غرب نشان نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: بنده از همان روز اولی که رئیسی برای دفاع از کابینه به مجلس آمد همین مورد را عرض کردم اما متأسفانه شاهد انفعالی در وزارت امور خارجه هستیم که مهم‌ترین مصادیق آن را در نحوه برخوردمان با کشور چین، وقتی که رئیس جمهور این کشور از لفظ مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد مشاهده کردیم. 

سعیدی در پایان یادآور شد: در مجموع نفس سفر رئیسی به چین را زیر سوال نمی‌برم. اگر رئیسی فردا به پاریس یا برلین هم برود این در راستای ارتقای سطح روابط تجاری ما با کشورهای جهان خواهد بود بنابراین من اصل سفر را زیر سوال نمی‌برم. آنچه اهمیت دارد این است که افزایش سطح مبادلات تجاری حتما با همه کشورهای مطرح و صاحب قدرت‌های اقتصادی دنیا باید اتفاق بیفتد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *