احیای ۱۰۰ واحد راکد تولیدی در خوزستان تا پایان سال

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۶۲ واحد از مجموع ۴۰۰ واحد تولیدی راکد استان به چرخه تولید بازگشته و تلاش خواهیم کرد که تا پایان سال این تعداد به عدد ۱۰۰ برسد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز حمیدرضا فلاح در نشست خبری امروز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱ گفت: از ابتدای سال تاکنون ۶۴۰ جواز تاسیس واحد صنعتی با اشتغالزایی ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر و ۱۰۶ پروانه بهره‌برداری با اشتغالزایی حدود چهار هزار و ۴۰۰ نفر در سطح استان صادر شده است که این روند تا پایان سال نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: همچنین در ۹ ماهه گذشته حدود ۶/۵ میلیارد دلار صادرات و ۸/۸ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که چیزی حدود ۱/۶ میلیارد دلار این صادرات به کشور عراق بوده که رقمی معادل دو برابر صادرات مدت مشابه سال گذشته به عراق است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از انجام ۱۹۵ هزار بازرسی در سطح استان نیز خبر داد و تصریح کرد: این بازرسی‌ها منجر به تشکیل ۱۰ هزار پرونده در محاکم قضایی و از جمله تعزیرات شده که ارزش این تخلفات ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

فلاح با اشاره به پروژه‌های تحولی وزارت صمت در سطح استانها گفت: احصا و پایش جوازهای تاسیس، راه‌اندازی واحدهای راکد، نوسازی صنایع، راه‌اندازی معادن راکد، ایجاد سامانه‌های پاسخگویی الکترونیکی و…از جمله این پروژه‌های تحولی هستند که در سطح استان خوزستان اجرایی می‌شوند.

وی افزایش تولید و ظرفیت واحدهای صنعتی و معدنی استان که در سطح ملی موثر هستند را نیز یکی از برنامه‌های در دستورکار دانست و افزود: صنایع فولاد، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، شکر، سیمان و چند صنایع فلزی و غیر فلزی دیگر از جمله این صنایع هستند که به دلایل مختلف در حال حاضر ۱۸ تا ۵۰ درصد از ظرفیت‌های تولیدی آنها خالی است که برای افزایش ظرفیت تولید این صنایع نیز برنامه ریزی شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۶۲ واحد از مجموع ۴۰۰ واحد تولیدی راکد استان به چرخه تولید بازگشته و تلاش خواهیم کرد که تا پایان سال این تعداد به عدد ۱۰۰ برسد.

فلاح از ایجاد ۱۰۰ پروژه تولیدی و صنعتی جدید با تاکید بر توازن سرمایه گذاری در سطح استان خبر داد و توضیح داد: این پروژه‌ها در تکمیل زنجیره‌های تولید و به منظور ارتباط میان صنایع بزرگ و کوچک اجرایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن از ابتدای سال تاکنون ۱۲ پروانه اکتشاف، هشت فقره گواهی کشف و ۹ فقره پروانه بهره‌برداری در سطح استان صادر شده است گفت: تعیین‌ تکلیف معادن راکد، راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس و اکتشاف پهنه‌های جدید نیز از دیگر برای برنامه‌های در دستورکار سازمان صمت استان خوزستان است.

سرپرست سازمان صمت خوزستان از امضا تفاهم نامه همکاری با بانک ملی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان نیز خبر داد و افزود: براساس این تفاهم نامه مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار با نرخ سود ۱۴ درصد در اختیار واحدهای دانش بنیان، نوپا و شتاب دهنده استان قرار می‌گیرد که سهم هر واحد تولیدی از این تسهیلات پنج میلیارد تومان است.

فلاح در پایان با بیان اینکه در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ تاکنون اعتباری به استان تخصیص داده نشده است، گفت: سهم اعتباری استان در این زمینه ۴۰۰ میلیارد تومان است که در تلاش هستیم که با پیگیری از طریق وزارت اقتصاد و دارایی این اعتبارات را جذب و در اختیار واحدهای تولیدی مشمول قرار دهیم.