پزشکی قانونی: امسال ۵۵ جسد را تا پایان مهر مومیایی کردیم

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی هزینه مومیایی هر جسد را ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال تا پایان مهر حدود ۵۵ جسد را مومیایی کرده‌ایم.

به گزارش خورنا علی ضیایی در مورد اینکه چه اجسادی در ایران مومیایی می شوند، گفت: به طور کلی اجسادی که نیاز به انتقال به سایر کشورها داشته باشند، مومیایی شدن آنها در پزشکی قانونی انجام می‌گیرد تا از این طریق از روند فساد جسد جلوگیری شود.

او تصریح کرد: در برخی کشورها از روش انجماد، استفاده از انواع مواد شیمیایی، «فیکساتور» (ثابت نگه داشتن جسد) و روش‌های دیگر استفاده می‌شود، اما در ایران این اقدام با استفاده از برخی مواد شیمیایی خاص صورت می‌گیرد، در ابتدا متخصصان مواد داخل روده و معده جسد را خالی می‌کنند و بعد با استفاده از دستگاه مخصوص، مواد شیمیایی از طریق عروق به داخل تمامی بافت‌ها هدایت می شود، این اقدام موجب می شود تا در مدتی که برای نقل و انتقال جسد تا کشور مقصد صرف می شود، جسد فاسد نشده و ظاهر خود را تا لحظه تدفین از دست ندهد.

ضیایی تاکید کرد: بعد از انجام مراحل مومیایی شدن، جسد در سردخانه پزشکی قانونی نگهداری می شود تا تمام مراحل قانونی آن انجام شود و بعد از آن انتقال یابد.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی افزود: جسد معمولا بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت و بسته به دمای نگهداری آن، به سمت روند فساد رفته و در صورت مومیایی شدن، به دلیل اینکه مواد به جسد تزریق شده تا آب امحا و احشا کشیده شود، جسد به سمت خشکی رفته و فساد در آن صورت نمی گیرد و بر این اساس، مدت زمان فاسد شدن آن بسیار با تأخیر همراه می‌شود.

او ادامه داد: در واقع تنها با مومیایی کردن، آب امحا و احشا جسد را گرفته و مانع از فساد آن می شویم و این عمل امروزه از طریق تزریق مواد به داخل جسد صورت می گیرد، در حالی که در قدیم این مسئله از طریق نخ کتان و استفاده از موم انجام می شد. در صورتیکه جسد در محیطی سرد و خشک یا گرم و خشک باشد، به صورت طبیعی به سمت مومیایی شدن پیشرفته و در برخی از قسمت های جنوبی کشور، خود به خود اجساد حالت مومیایی پیدا می کند.

۱۰ میلیون تومان هزینه مومیایی کردن اجساد در پزشکی قانونی

ضیایی در پاسخ به اینکه هزینه مومیایی کردن هر جسد در پزشکی قانونی چقدر است، گفت: طبق جدول تعرفه‌های پزشکی قانونی هزینه مومیایی کردن بر اساس تعرفه سال ۱۴۰۱ برای هر جسد ۱۰ میلیون تومان است و از ابتدای امسال تا پایان مهر امسال ۵۵ جسد برای انتقال به خارج از کشور مومیایی شده است.

آیا مومیایی کردن اجساد در داخل کشور و به درخواست بستگان متوفی انجام می شود؟

او در پاسخ به اینکه آیا خانواده های ایرانی می توانند درخواست مومیایی کردن اموات خود را بدهند، گفت: مومیایی کردن اجساد در ایران ممنوع است و این کار تنها برای اتباع خارجی که در کشور فوت می کنند و با هدف سالم ماندن جسد و جلوگیری از فاسد شدن آن در مسیر انتقال انجام می شود.

ضیایی تصریح کرد: در روند مومیایی کردن جسد برای خارج از کشور تعرفه ها و اقداماتی مانند معاینه جسد، تعیین علت فوت و هویت و نگهداری جسد در سردخانه و کاور جسد هم لحاظ می شود و این تعرفه های باید پرداخت شود.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: برای هر کشوری که تقاضایی وجود داشته باشد، مومیایی انجام می شود و به طور کلی شرکت های هواپیمایی جسد را بدون مومیایی شدن جابه جا نمی کنند و در عین حال اجساد ایرانیان که خارج از کشور فوت می کنند برای انتقال به ایران هم مومیایی می شوند.

وی افزود: البته براساس تعرفه اعلام شده برای سال جاری، هزینه تعرفه مومیایی برای کشورهای عراق و افغانستان هفت میلیون تومان به ازای هر جسد است/ همشهری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *